Skip to main content

Μεγαλώνει το κινεζικό αποτύπωμα στην Ε.Ε.

SHUTTERSTOCK

Επενδυτική παρουσία σε 31 terminals λιμένων στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο κατέχει ο ασιατικός γίναντας

Αυξάνουν την παρουσία τους στην Ευρώπη οι κινεζικοί ναυτιλιακοί όμιλοι που διαχειρίζονται και Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων. Οι κινεζικές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε επενδύσεις σε 31 λιμάνια στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο στα τέλη Αυγούστου.

Σε ανάλυσή της η Alhpaliner σχολιάζει πως η κινεζική κινητικότητα αντικατοπτρίζει την αυξημένη δραστηριότητα των κρατικών φορέων της Κίνας στο ευρωπαϊκό λιμενικό δίκτυο από το 2016 και μετά, αν και στις περισσότερες περιπτώσεις οι κινεζικές εταιρείες έχουν μειοψηφικά μετοχικά μερίδια.

Η συζήτηση σχετικά με τις κινεζικές επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών της Ευρώπης αναζωπυρώθηκε και πάλι φέτος μετά την πολυσυζητημένη προσφορά της COSCO Shipping Port (COSCOSP) για την αγορά μειοψηφικού ποσοστού στον μικρότερο τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Αμβούργου, του Tollerort Terminal (CTT). Τελικά η Cosco απέκτησε ποσοστό 24,99%.

Με την προσθήκη του Tollerort, η COSCO έχει παρουσία σε έντεκα τερματικούς σταθμούς σε επτά ευρωπαϊκές χώρες, με τον Πειραιά να κατέχει εξέχουσα θέση. Συνολικά έχει παρουσία σε Ελλάδα, Βέλγιο, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, Ισπανία και Τουρκία.

Η επιτάχυνση της δραστηριότητας στην Ευρώπη από το 2016 και μετά αντικατοπτρίζεται στα οικονομικά αποτελέσματα της COSCO.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, ο όμιλος πραγματοποίησε 176 εκατ. δολάρια ή το 32% των συνολικών εσόδων από τις ευρωπαϊκές δραστηριότητες το 2016, έτος κατά το οποίο αγόρασε πλειοψηφικό πακέτο μετοχών στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς. Μέχρι το 2022, το ποσό αυτό είχε αυξηθεί σε 682 εκατ. δολάρια ή 47% των συνολικών εσόδων από τις λιμενικές δραστηριότητες.

Εκτός από τους έντεκα τερματικούς σταθμούς της COSCO SP, η επίσης κρατική εταιρεία China Merchants Port Holdings κατέχει επενδύσεις σε εννέα τερματικούς σταθμούς, με μεγαλύτερη έμφαση στα λιμάνια της Νότιας Ευρώπης (Ελλάδα – ΟΛΘ, Γαλλία, Μάλτα, Τουρκία και Ολλανδία).

Από τα μέσα του 2023, όλες οι ευρωπαϊκές επενδύσεις της China Merchants -με εξαίρεση τον τερματικό σταθμό Kumport στην Τουρκία- είναι μέσω της κοινοπραξίας της με την CMA CGM, Terminal Link, στην οποία απέκτησε μερίδιο 49% το 2013 (και στην οποία κατέχει το 51% η γαλλική CMA CGM).

«Παρών» στο Ρότερνταμ

Μια τρίτη εταιρεία, ιδιωτικών συμφερόντων αυτή τη φορά, η Hutchison Ports, μέρος του ομίλου Hutchison Holdings με έδρα το Χονγκ Κονγκ (πρώην Hutchison Whampoa), κατέχει εν τω μεταξύ επενδύσεις σε οκτώ ευρωπαϊκούς τερματικούς σταθμούς σε πέντε χώρες και είναι σήμερα ο μεγαλύτερος διαχειριστής τερματικού σταθμού στο Ρότερνταμ.

Στα μέσα του 2023, σύμφωνα με την Alphaliner, οι κινεζικοί κρατικοί φορείς κατείχαν πλήρη ή μεγάλο πλειοψηφικό έλεγχο σε δύο μόνο ευρωπαϊκά λιμάνια: Η COSCO SP κατείχε το 90% του CSP Zeebrugge και το 100% των τερματικών σταθμών 1 & 2 του Πειραιά, καθώς και το 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Το Zeebrugge παραμένει ένα περιφερειακό λιμάνι, το οποίο διαχειρίζεται δύο κύκλους Ασίας – Ευρώπης και μια ιρλανδική υπηρεσία τροφοδοσίας της COSCO Shipping Lines/OOCL.

Ο Πειραιάς αντιπροσωπεύει μια σημαντική επένδυση, με τους όγκους διακίνησης να ξεπερνούν σταθερά τα 5 εκατ. teu ετησίως στους τρεις προβλήτες του ΟΛΠ.

O νέος δρόμος του μεταξιού

Η Κίνα το 2022 ήταν και πάλι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ε.Ε., εξάγοντας αγαθά αξίας 230 δισ. ευρώ και επίσης ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας αγαθών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έχει προωθήσει τις επενδύσεις των ομίλων της στα ευρωπαϊκά λιμάνια ως άνοιγμα νέων παγκόσμιων εμπορικών οδών, στο πλαίσιο του μακροπρόθεσμου σχεδίου της «Belt & Road».

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η μεγάλη επένδυση της Hutchison στο Ρότερνταμ. H Hutchison Ports είναι ήδη ο μεγαλύτερος διαχειριστής τερματικού σταθμού στο Ρότερνταμ, του μεγαλύτερου λιμανιού της Ευρώπης, μια θέση που θα εδραιωθεί περαιτέρω με την προγραμματισμένη για το 2027 έναρξη λειτουργίας ενός νέου συνδυασμένου mega τερματικού σταθμού σε συνεργασία με την Terminal Investment Limited (TIL) της MSC.

Το έργο θα περιλαμβάνει έναν νέο τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο Europahaven, όπου ο τερματικός σταθμός ECT Delta Dedicated North θα συγχωνευθεί με τον τερματικό σταθμό Hutchison Ports Delta II (πρώην APMT-R). Με την ολοκλήρωσή του, ο τερματικός σταθμός θα έχει αναμενόμενη χωρητικότητα 6-7 Mteu και θα μπορεί να φιλοξενεί ταυτόχρονα έως και πέντε ULCV σε 2.600 μέτρα γραμμικής προβλήτας.