Skip to main content

Πολυεθνική «συμμαχία» για carbon capture

Οκτώ ελληνικοί ναυτιλιακοί κολοσσοί στην ομάδα εργασίας του Αμερικανικού Νηογνώμονα (ABS).

Στην τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα επί του πλοίου θα εστιάσει ομάδα εργασίας που «έστησε» ο Αμερικανικός Νηογνώμονας (ABS) με 13 ναυτιλιακές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και ελληνικοί κολοσσοί.

Ειδικότερα, από τις 13 συνεργαζόμενες ναυτιλιακές, οι οκτώ είναι ελληνικών συμφερόντων. Ο λόγος για τις Diana Shipping Services S.A. στο «τιμόνι» της οποίας βρίσκεται η Σεμίραμις Παληού, GasLog LNG Services Ltd, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού, Maran Gas Maritime Inc., συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση, Minerva Gas Inc., συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου, Neptune Lines Shipping and Managing Enterprises S.A., συμφερόντων της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Μελίνας Τραυλού, Prime Tanker Management Inc, συμφερόντων Στάθη Τοπούζογλου, Springfield
Shipping Co. Panama SA (ο τεχνικός διαχειριστής των tankers της Olympic Shipping) και Thenamaris
(Ships Management) Inc., συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου.

Παράλληλα, στο project συμμετέχουν ακόμη ο ABS, η Equinor ASA, η νορβηγική ναυτιλιακή αρχή
(Norwegian Maritime Authority, NMA), η ναυτιλιακή Solvang ASA και η εταιρεία τεχνολογίας Wartsila
Moss AS.

Όπως αναφέρεται σχετικά, η πολύμηνη μελέτη, η οποία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, θα δώσει έμφαση σε πέντε διαφορετικές περιοχές: Τεχνολογία, Κανονισμοί, Λειτουργικές Παράμετροι, Οικονομικός Αντίκτυπος και Υποδομές.

«Η δέσμευση άνθρακα παρουσιάζει τις προοπτικές να εξελιχθεί σε κομβική τεχνολογία μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, προκειμένου να επιτύχει τον στόχο μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Η συλλογική τεχνογνωσία και οι πόροι των εταίρων θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο για την αντιμετώπιση των τεχνικών, ρυθμιστικών και οικονομικών προκλήσεων που σχετίζονται με αυτή την καινοτόμο προσέγγιση για τη μείωση των εκπομπών» σχολίασε ο Πάνος Κουτσουράκης, αντιπρόεδρος Παγκόσμιας Βιωσιμότητας του ABS.

«Ελλείψει άφθονων και οικονομικά προσιτών καυσίμων μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα, η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα κερδίζει διαρκώς ενδιαφέρον ως ένα λογικό βήμα για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας» τόνισε, από την πλευρά του, ο COO της GasLog Κώστας Καραθάνος.

Όπως αναφέρουν στη «Ν» πηγές που παρακολουθούν στενά την τεχνολογία, η εγκατάσταση ενός
τέτοιου συστήματος σε ένα βαπόρι είναι παρόμοια με την ενσωμάτωση ενός scrubber, πραγματοποιείται, δηλαδή, μέσω retrofits (μετασκευών). H πρόκληση σήμερα για την εν λόγω τεχνολογία είναι η έλλειψη υποδομών υποδοχής και αποθήκευσης CO2, αλλά και πλοίων που θα μπορέσουν να μεταφέρουν τις δεσμευμένες ποσότητες CO2.

Το ελληνικό ενδιαφέρον

Ορισμένες εκ των ελληνικών εταιρειών που συμμετέχουν στην ομάδα εργασίας έχουν ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για τις προοπτικές της τεχνολογίας carbon capture.

Ενδεικτικά, ο Πήτερ Λιβανός έχει ιδρύσει την Ecolog, η οποία θέλει να χτίσει έναν στόλο από CO2 carriers, αλλά και τερματικούς σταθμούς εισαγωγής και εξαγωγής της δεσμευμένης ποσότητας, ενώ η GasLog θα συνεργαστεί με το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο DSME και τον ABS για την εγκατάσταση συστημάτων δέσμευσης και αποθήκευσης CO2 σε νεότευκτα LNG carriers.

Επίσης, η Olympic Shipping & Management, η οποία διαχειρίζεται τα πλοία που ελέγχονται από το Ίδρυμα Ωνάση, ξεκίνησε στις αρχές του έτους συνεργασία με το Παγκόσμιο Κέντρο για την
Απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας (GCMD) σε τρεις άξονες. Ο τρίτος άξονας της συνεργασίας θα εστιάσει στη δέσμευση άνθρακα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Olympic Shipping & Management εκτιμά ότι σε διάστημα 3-5 ετών από σήμερα θα είναι σε θέση να δοκιμάσει την τεχνολογία επί του πλοίου.

Βέβαια, κι άλλες εγχώριες ναυτιλιακές, οι οποίες δεν συμμετέχουν στην ομάδα εργασίας με τον ABS, έχουν ταχθεί υπέρ της τεχνολογίας δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.

Μιλώντας, πρόσφατα, στη «Ν» ο CEO της Dorian LPG, John Lycouris, είχε υπογραμμίσει ότι ο πιο προσιτός τρόπος για να συγκρατηθεί η άνοδος της θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα είναι η δέσμευση άνθρακα. Ο ίδιος είχε προσθέσει ότι η ναυτιλία είναι ο πιο φθηνός τρόπος για να μεταφερθούν οι δεσμευμένες ποσότητες CO2.

Σημειώνεται ότι μια μικρή επένδυση στην Aqualung, μια εταιρεία που καινοτομεί στον χώρο των τεχνολογιών δέσμευσης και διαχωρισμού CO2 με μεμβράνες, έχει πραγματοποιήσει και η Global Ship Lease του Γιώργου Γιουρούκου.

Ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για μηδενικές εκπομπές

Ένα σημαντικό βήμα για την προώθηση των τεχνολογιών δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα έκανε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Ένωση, στην πρόταση που κατέθεσε για μια βιομηχανία μηδενικών εκπομπών.

Ειδικότερα, η προτεινόμενη νομοθεσία θέτει ως στόχο την ετήσια ικανότητα έγχυσης 50 εκατ. τόνων CO2 σε στρατηγικές τοποθεσίες στην Ε.Ε. έως το 2030, με αναλογικές συνεισφορές από τους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ένωσης.