Skip to main content

Ναυτιλιακό Συνέδριο Ναυτεμπορικής: Οι νέες προκλήσεις για τη ναυτιλία και η σημασία της τραπεζικής χρηματοδότησης

(Φωτ. Papadakis Press)

Επιλογές χρηματοδότησης και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ναυτιλιακές εταιρείες σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς ESG, ETS–CII–EEXI-EEDI

Οι νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ναυτιλιακές εταιρείες – από τις γεωπολιτικές εντάσεις έως την προσαρμογή στην πληθώρα νέων αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανόνων και απαιτήσεων ESG- και η χρηματοδότηση που αυτές απαιτούν βρέθηκαν στο επίκεντρο του πρώτου πάνελ του 8ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου με τίτλο: «Η σχέση ναυτιλιακών επιχειρήσεων και τραπεζών». Τη συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Δασκαλάκης, Γενικός Διευθυντής της Alpha Shipping Advisors Ltd.

Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν στην ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα που επιδεικνύει η ελληνική ναυτιλία στις νέες προκλήσεις και στην ανάγκη οι τράπεζες να είναι κοντά στους Έλληνες εφοπλιστές που επενδύουν  σε νέα πλοία αλλά και σε αναβάθμιση των υφισταμένων, ώστε να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα.

«Τσουνάμι νέων κανονισμών»

«Δεν έχουν υπάρξει ποτέ στο παρελθόν τόσοι πολλοί κανονισμοί, που να επιβάλλονται ταυτόχρονα. Έχουμε ένα τσουνάμι νέων κανονισμών τη δεκαετία 2020 – 2030», είπε ο κ. Σταμάτης Τσαντάνης, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος Seanergy Maritime Holdings Corp και United Maritime Corp. Όπως εξήγησε η εταιρεία του έχει αρχίσει εδώ και 9 χρόνια την προετοιμασία για τις επερχόμενες αλλαγές. «Αλλά για τις περισσότερες εταιρείες είναι μία τεράστια πρόκληση. Όλα αυτά θα αποτελέσουν ένα τεράστιο βάρος. Οι εταιρείες πρέπει να δείξουν ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα», υπογράμμισε.

Όσον αφορά στη χρηματοδότηση, ανέφερε πως είναι πολύ σημαντικό το σωστό timing. «Πάντα όμως η τραπεζική χρηματοδότηση θα είναι εκεί και είναι αρωγός για νέες επενδύσεις», τόνισε.

Εξήγησε ακόμη πως οι επενδύσεις και κατά συνέπεια η άντληση χρηματοδότησης δεν έχει να κάνει μόνο με την αγορά νέων πλοίων. «Για να κάνουμε τα πλοία πιο ανταγωνιστικά, πρέπει να κάνουμε πολύ σημαντικές επενδύσεις στα υφιστάμενα για να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις», ανέφερε. Η Seanergy Maritime Holdings ήταν η πρώτη ελληνική ναυτιλιακή που εξασφάλισε χρηματοδότηση από την Ε.Ε. για την αναβάθμιση πλοίων της.

«Δεν ανησυχώ για τις προκλήσεις. Ανησυχώ για τον τρόπο με τον οποίο νομοθετεί ο ΙΜΟ»

Από την πλευρά του ο Μιχάλης Μποδούρογλου, Chairman Allseas Marine S.A., σχολίασε πως δεν ανησυχεί καθόλου για τις προκλήσεις, αφού η ελληνική ναυτιλία πορευόταν πάντα κόντρα στις προκλήσεις.

«Η χρηματοδότηση θα υπάρχει πάντα, διαφέρει το κόστος της ανά εταιρεία, αφού ο κάθε πελάτης αξιολογείται με έναν δείκτη ρίσκου. Όσον αφορά στους νέους αυστηρότερους κανόνες για τις εκπομπές αερίων, πάντα η ελληνική ναυτιλία προσαρμόζεται και μάλιστα ταχύτερα από άλλους», σημείωσε.

«Οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν στη νέα τεχνολογία, παίρνοντας και μεγάλο ρίσκο. Βασίζονται στα ναυπηγεία και άλλους να προσφέρουν την τεχνολογία του μέλλοντος», σημείωσε ο κ. Μποδούρογλου, ενώ πρόσθεσε ότι η προσπάθεια να μειωθούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής« αφορά όλους μας και τα παιδιά και τα εγγόνια μας».

Ο πρόεδρος της Allseas Marine υπογράμμισε ωστόσο πως τον ανησυχεί ιδιαίτερα ο ο τρόπος με τον οποίο νομοθετεί ο IMO. «Μου κάνει εντύπωση το πώς ένας διεθνής οργανισμός συντάσσει δείκτες, οι οποίοι αναφέρονται στο πλοίο, αλλά δεν εξαρτώνται από το πλοίο», εξήγησε.

Το leasing ως εργαλείο χρηματοδότησης

«’Εχουμε μεγάλες προκλήσεις και απαιτήσεις, που προκύπτουν από τους πολέμους σε Ουκρανία και Γάζα, τον εμπορικό πόλεμο στην Κίνα, τους τραπεζικούς κανονισμούς, τον πληθωρισμό, τα υψηλά επιτόκια. Όλα δημιουργούν προκλήσεις, αλλά δημιουργούν και ευκαιρίες», τόνισε ο Σάκης Βουδρής, director Business Development της Νeptune Leasing.

Τα τελευταία χρόνια τα έσοδα των ναυτιλιακών έχουν αυξηθεί. «Σε αυτό το περιβάλλον οι πελάτες μας θέλουν να αναπτυχθούν, παραγγέλνουν νέα πλοία και υπάρχει αρκετά σημαντική ζήτηση για χρηματοδότηση και διαφορετικές χρηματοδοτικές λύσεις, όπως αυτή του leasing».

Πολύ ψηλά στην ατζέντα, όπως εξήγησε ο κ. Βουδρής, είναι οι κανόνες ESG. «Προσπαθούμε να βρούμε λύσεις χρηματοδοτικές για να στηρίξουμε τους πελάτες μας κυρίως για τα υφιστάμενα πλοία, καθώς μεγάλος αριθμός πλοίων είναι τουλάχιστον 15 ετών», σημείωσε και πρόσθεσε:  «Στηρίζουμε απόλυτα τις επιλογές των πελατών μας, θέλουμε να είμαστε δίπλα τους, με λύσεις που θα μπορούν να επιμηκύνουν την ηλικία».

Όπως είπε, το leasing είναι και αυτό mainstream χρηματοδότηση όπως και η τραπεζική. «Η σχέση μας με τις τράπεζες είναι συμβιωτική. Συνεργαζόμαστε απόλυτα μαζί τους και στηριζόμαστε σε αυτές», κατέληξε.

«Διευρύνουμε το χαρτοφυλάκιό μας, δεν αφήνουμε κανέναν στο κρύο»

Για τις τάσεις στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση μίλησε ο Θεοφάνης Μουστακάτος , επικεφαλής Διεύθυνσης Ναυτιλιακών Εργασιών της Εθνικής Τράπεζας.

«Βλέπω τις ευρωπαϊκές τράπεζες να οπισθοχωρούν όσον αφορά στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, λόγω και του κόστους της Βασιλείας ΙV. Η ανάληψη αυτού του κόστους από τις πλειοκτήτριες εταιρείες και τις τράπεζες είναι κάτι που θα φανεί μέσα στο 2025», είπε.

Το ευρωπαϊκό κενό αυτό, όπως είπε, καλύπτεται από την ασιατική χρηματοδότηση, ενώ ίσους δούμε και τράπεζες από τη Μέση Ανατολή να μπαίνουν στο παιχνίδι.

«Στόχος μας να είμαστε μία σημαντική τράπεζα στον χώρο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, διευρύνοντας το χαρτοφυλάκιό μας. Η δουλειά μας είναι να προσέξουμε τους πελάτες μας, να μην αφήσουμε κανέναν στο κρύο», υπογράμμισε ο κ. Μουστακάτος.

Σημείωσε πάντως ότι είναι πολύ αισιόδοξος, καθώς η προσαρμοστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση και σε όλες τις νέες προκλήσεις, φαίνεται σε όλα τα νούμερα.

«Δίπλα στις ναυτιλιακές με ταχύτητα και ευελιξία – Ολοένα και μεγαλύτερη η σημασία των ESG»

Το τελευταίο διάστημα είχαμε κρίσεις, πολέμους, Ουκρανία, Γάζα, τα προβλήματα στη Διώρυγα του Παναμά, τους νέους κανόνες. «Όλα αυτά πρέπει να τα λαμβάνουμε υπόψη ως τράπεζες», εξήγησε ο Κωνσταντίνος Πετρόπουλος, Γενικός Διευθυντής, Head of Shipping and Structured Finance της Τράπεζας Πειραιώς.

«Το 2023 πετύχαμε αύξηση 12,6% στο χαρτοφυλάκιο. Στο πρώτο τρίμηνο του 2024 έχουμε φτάσει στα 4 δισ. ευρώ. Πάντα η στρατηγική είναι να είμαστε κοντά στους πελάτες και να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες τους με ταχύτητα και ευελιξία», ανέφερε.

Όπως είπε σήμερα υπάρχουν πολλά εργαλεία που περιλαμβάνουν στόχους ESG. «Θα είναι ολοένα και πιο σημαντικά αυτά τα εργαλεία όχι μόνο για τους πελάτες μας που έχουν έτσι επιβράβευση για την επιτυχία τους να εκπληρώσουν τους στόχους, αλλά και για την τράπεζα, αφού και εμείς ελεγχόμαστε στους στόχους ESG», υπογράμμισε.