Skip to main content

Οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν σε νέα ενεργειακά αποδοτικά πλοία

Από την έντυπη έκδοση

Του Πάρη Τσιριγώτη
[email protected] 

Διπλάσια μεταφορική ικανότητα έχουν τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία συγκριτικά με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Γεγονός που συμβάλλει εντυπωσιακά στην περιβαλλοντική επίδοση του παγκόσμιου στόλου ιδιαίτερα σε σχέση με άλλους κλάδους του τομέα των μεταφορών.

Σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, οι εκπομπές στη ναυτιλία, που μεταφέρει το 90% του εμπορίου διεθνώς, παραμένουν σε σχετικά χαμηλό επίπεδο, στο 2,5% των συνολικών εκπομπών παγκοσμίως, όταν στις οδικές μεταφορές, για παράδειγμα, το επίπεδο αυτό ανέρχεται στο 17%. Από το 2014, η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας (σε dwt) του ελληνόκτητου στόλου είναι πολύ μεγαλύτερη από την αύξηση του αριθμού των πλοίων. Το 2014 η μέση χωρητικότητα των ελληνόκτητων πλοίων ήταν 71.308 dwt, ενώ σήμερα υπολογίζεται σε 86.247 dwt, αριθμός σχεδόν διπλάσιος από τον αντίστοιχο του παγκόσμιου στόλου (45.020 dwt).

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν συνεχώς σε νέα, ενεργειακά αποδοτικά πλοία και σε φιλικό προς το περιβάλλον εξοπλισμό. H μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,99 έτη) είναι χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο (10,28 έτη). Οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων από Έλληνες πλοιοκτήτες το 2021 ανέρχονταν σε 173 πλοία (από 104 πλοία το προηγούμενο έτος), που αντιστοιχούν σε 17,3 εκατομμύρια dwt . Πάνω από το ένα τρίτο των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα έξι πλοία μεταφοράς LNG, που ναυπηγούνται αυτή τη στιγμή στον κό σμο, θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες.

Επιπλέον, περισσότερο από το ένα τέταρτο (27,6%) της ελληνόκτητης χωρητικότητας (σε dwt) εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Παγκόσμιου προτύπου του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης κατά τη Σχεδίαση του πλοίου (EEDI), τεχνικό μέτρο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών (IMO), το οποίο διασφαλίζει βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση για τα πλοία. Η κατάσταση είναι παρόμοια όχι μόνο όσον αφορά τις εκπομπές CO² αλλά και στις συνολικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (Greenhouse Gas – GHG).

Ενδεικτικά στοιχεία δείχνουν ότι οι εκπομπές GHG από τις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές στην Ε.Ε. πα ρέμειναν τα τελευταία 30 χρόνια σχεδόν στο ίδιο επίπεδο ως ποσοστό των συνολικών εκπομπών από τον τομέα των μεταφορών. Ποιοτικό αλλά και ισχυρό διατηρούν οι Έλληνες εφοπλιστές και το ελληνικό νηολόγιο. Καταλαμβάνοντας την 8η θέση σε όρους χωρητικότητας (dwt), η Ελλάδα είναι ένα από τα σημαντικότερα νηολόγια στον κόσμο και ένα από τα κορυφαία μεταξύ παραδοσιακών ναυτιλιακών χωρών.

Με 647 πλοία (άνω των 1.000 gt), νηολογημένα στην ελληνική σημαία, χωρητικότητας 61,8 εκατομμυρίων dwt7 , το ελληνικό νηολόγιο κατέχει τη 2η θέση στην Ε.Ε. Η Ελλάδα παραμένει στον Λευκό Κατάλογο STCW του ΙΜΟ, καθώς και στον Λευκό Κατάλογο του Paris MoU και του Tokyo MoU. Η Ελλάδα περιλαμβάνεται επί σης στον Κατάλογο των Ναυτιλιακών Διοικήσεων του Προγράμματος QUALSHIP 21 της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ (USCG), ενώ συγκαταλέγεται μεταξύ των κρατών σημαίας με τις καλύτερες επιδόσεις και με θετικούς δείκτες σε όλες τις κατηγορίες του πίνακα επιδόσεων κρατών σημαία