Skip to main content

Οι δύο όψεις της συμφωνίας Ε.Ε. – ΗΠΑ για τη ναυλαγορά LNG

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Αρνητικός αναμένεται να είναι βραχυπρόθεσμα ο αντίκτυπος του deal Ευρωπαϊκής Ένωσης – ΗΠΑ για την εισαγωγή περισσότερου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στα ναύλα των πλοίων που το μεταφέρουν, όπως αναφέρουν αναλυτές.

Τις τελευταίες ημέρες ανακοινώθηκε ότι οι ΗΠΑ θα προσπαθήσουν να προμηθεύσουν την Ευρώπη με επιπλέον 15 δισ. κυβικά μέτρα LNG το 2022. «Δεν πρόκειται για θετική εξέλιξη σε ό,τι αφορά τη ζήτηση για LNG carriers» λέει στη «Ν» ο Per Christian Fett, επικεφαλής διεθνώς για το LNG στον ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys.

Όπως σημειώνει, οι αμερικανικοί όγκοι πωλούνται κυρίως και υπό κανονικές συνθήκες στην Άπω Ανατολή. «Η θαλάσσια απόσταση από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη είναι σημαντικά μικρότερη εν συγκρίσει με την απόσταση από τις ΗΠΑ στην Άπω Ανατολή. Οι περισσότεροι αγοραστές LNG είχαν προγραμματίσει τη μεταφορά -μέσω ναυλωμένων πλοίων- των φορτίων τους στην Άπω Ανατολή και τώρα χρειάζονται λιγότερα πλοία για να τα φέρουν στην Ευρώπη» εξηγεί ο αναλυτής. «Ως εκ τούτου, θα υπάρξει μειωμένη ζήτηση για πλοία, λόγω των μικρότερων αποστάσεων» συμπληρώνει.

«Αναμένουμε ότι αυτοί οι πρόσθετοι όγκοι θα προέλθουν από την ανακατεύθυνση της υπάρχουσας παραγωγής. Στην πραγματικότητα, αυτό έχει ήδη συμβεί, καθώς από τον Ιανουάριο έχει σημειωθεί μεγάλη αύξηση στα φορτία που μεταφέρονται από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη αντί για την Ασία» αναφέρει ο Alex Froley, αναλυτής της αγοράς LNG στην εταιρεία παροχής δεδομένων για τα εμπορεύματα ICIS.

«Δεν μπορείς να χτίσεις μία νέα μονάδα παραγωγής μέσα σε έναν χρόνο. Συνεπώς δεν περιμένουμε πρόσθετη ζήτηση για πλοία το τρέχον έτος» προσθέτει.

Ωστόσο, η συμφωνία εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τη ζήτηση για πλοία τα επόμενα χρόνια. «Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα είναι ξεκάθαρο ότι η παραγωγή LNG θα αναπτυχθεί ταχύτερα από το προβλεπόμενο, καθώς θα χτιστούν νέες μονάδες και θα υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση τόσο για LNG carriers όσο και για FSRUs» τονίζει ο Alex Froley.

«Οι ΗΠΑ σχεδιάζουν να αυξήσουν τις εξαγωγές, αλλά είναι κάτι που θέλει χρόνο να αναπτυχθεί. Μακροπρόθεσμα, πρόκειται για μία θετική εξέλιξη, ωστόσο, θα απαιτηθούν τουλάχιστον τρία χρόνια για την κατασκευή νέων μονάδων» αναφέρει από την πλευρά του ο Per Christian Fett. Σε κάθε περίπτωση, το LNG αναλαμβάνει κεντρικό ρόλο στη ναυτιλιακή και ενεργειακή πραγματικότητα.

Μάλιστα, έγινε γνωστό ότι η Γερμανία αναζητά τρία FSRUs, σε μία προσπάθεια αντικατάστασης του ρωσικού αερίου με LNG. Σε αυτό το πλαίσιο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η γερμανική Uniper συζητά με την Dynagas, συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου, για τη ναύλωση των Transgas Force και Transgas Power (χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2021 έκαστο), τα οποία μπορούν να λειτουργούν τόσο ως μεταφορείς LNG όσο και ως μονάδες FSRU. Τα δύο πλοία παραδόθηκαν το 2021 στην Dynagas και φέρεται να αξιοποιούνται αρχικά ως LNG carriers σε ναυλώσεις που «τρέχουν», σύμφωνα με πληροφορίες, με την αμερικανική Cheniere και τη γαλλική Total, διάρκειας 18 μηνών και 10 μηνών αντίστοιχα.