Συνέντευξη στον Λάμπρο Καραγεώργο
Νέα όρια αλλά και νέους ορίζοντες αναμένεται να θέσει και στη ναυτιλία η τεχνολογία. Ορίζοντες που θα κατακτηθούν με τη συμμετοχή των ανθρώπων. «Ο ανθρώπινος παράγοντας γενικότερα δεν πρόκειται και δεν μπορεί να αντικατασταθεί», ξεκαθαρίζει μιλώντας στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της Metis Cyberspace Technology, Μιχάλης Κωνσταντινίδης, κάνοντας ουσιαστικά λόγο για συνεργασία μεταξύ της νέας τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης με τις ανθρώπινες ικανότητες. «Μιλάμε για ενίσχυση –μέσω της τεχνολογίας- των ικανοτήτων των ανθρώπων της ναυτιλίας», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Τονίζει όμως ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις, όμως δεν μπορεί να γίνονται αποδεκτές άκριτα, αλλά μόνο μετά από ουσιαστική διερεύνηση, βάσει της αποτελεσματικότητάς και του οφέλους τους.
Αναφερόμενος στο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης της Metis επισημαίνει ότι πρόκειται για έναν απόλυτα εξελιγμένο virtual assistant που παρακολουθεί τη λειτουργία του κάθε πλοίου αδιαλείπτως, προβλέποντας ενδεχόμενα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν, στέλνοντας alerts καθώς και παρέχοντας αναλυτικά και στοχευμένα reports στους χρήστες, βάσει των παραμέτρων που θέτουν και ανάλογα με τον ρόλο του καθενός.
Σε μια κλίμακα αξιοποίησης της υφιστάμενης τεχνολογίας, από το ένα μέχρι το δέκα που θα τοποθετούσατε τη ναυτιλία;
Ο κλάδος της ναυτιλίας ίσως είναι από τους τελευταίους επιχειρηματικούς τομείς που αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες. Σήμερα, βρισκόμαστε ήδη προ των πυλών της 4ης επανάστασης, του ψηφιακού μετασχηματισμού της παγκόσμιας ναυτιλίας. Σήμερα, όλες οι απαραίτητες συνθήκες έχουν εκπληρωθεί, υπάρχει συνδεσιμότητα στο internet σχεδόν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου, σε όλους τους ωκεανούς και τις θάλασσες, σε ικανοποιητικό βαθμό, πράγμα που έλειπε μέχρι και πριν από 3-5 χρόνια.
Η τεχνητή νοημοσύνη που εμπεριέχει το σύστημα της METIS, πολλαπλασιάζει τις δυνατότητες μας, ώστε η παγκόσμια ναυτιλία να εξελιχθεί, να αποκτήσει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και να δώσει στις ναυτιλιακές εταιρείες τη δυνατότητα να διαχειρίζονται το στόλο τους με μεγαλύτερη εποπτεία και φυσικά κερδοφορία.
Για να απαντήσω λοιπόν στην ερώτησή σας θα τοποθετούσα την ναυτιλία ήδη στη μέση της διαδρομής προς τη νέα εποχή (που έχει ήδη φθάσει) και τα διορατικά στελέχη της παγκοσμίως, έχουν αντιληφθεί ότι εάν δεν προχωρήσουν με γρήγορα βήματα προς τις ψηφιακές τεχνολογικές, ο ανταγωνισμός θα τους θέσει στο περιθώριο.
1. Από την μέχρι τώρα εμπειρία σας ο Έλληνας εφοπλιστής πως αντιμετωπίζει τις τεχνολογικές εξελίξεις που αφορούν στη ναυτιλία;
Στην Ελλάδα, η ναυτιλία είναι μία από τις μεγάλες δυνάμεις της οικονομίας και οι Έλληνες εφοπλιστές αποτελούν δυναμικούς επιχειρηματίες, με στόχους και όραμα, οι οποίοι έχουν κατακτήσει την πρώτη θέση παγκοσμίως επί σειρά πολλών ετών. Σήμερα το μεγάλο στοίχημα είναι η διατήρηση της σημερινής ηγετικής θέσης και στη νέα εποχή που ήδη έχει έρθει και είναι γενικά παραδεκτό ότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή από την άμεση υιοθέτηση και αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών.
Κρίνοντας από τους πελάτες μας και την εγκατεστημένη βάση που έχουμε δημιουργήσει στη METIS, πρώτη προτεραιότητα κάθε εφοπλιστή είναι η αποδοτική λειτουργία του στόλου του με πρωταρχική ανάγκη να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει σε κάθε πλοίο του χωρίς απαραίτητα τη μεσολάβηση του πληρώματος. Στην ανάγκη αυτή απαντά το σύστημα που έχουμε σχεδιάσει και υλοποιήσει, αποτελώντας στην ουσία έναν virtual assistant που παρακολουθεί τη λειτουργία του πλοίου διεξοδικά, σε όλη τη διάρκεια της 24ώρου, 365 ημέρες ανελλιπώς. Σήμερα, περισσότερο ίσως από ποτέ αποτελεί την top-of-mind επιλογή όλων των ναυτιλιακών, οι οποίες επιζητούν υπηρεσίες προστιθεμένης αξίας με περισσότερη ευελιξία και έλεγχο στη διαχείριση και επιτήρηση των πλοίων τους. Φυσικά, οι τεχνολογικές εξελίξεις, όπως και κάθε νέα καινοτομία δεν γίνονται αποδεκτές άκριτα, αλλά έπειτα από ουσιαστική διερεύνηση, βάσει της αποτελεσματικότητάς και του οφέλους τους.
2. Μιλώντας πρόσφατα στο ναυτιλιακό συνέδριο της Ναυτεμπορικής είπατε κάτι που μας έκανε εντύπωση: «Η τεχνολογία δεν αντικαθιστά τους ανθρώπους. Ο ρόλος της είναι να μας κάνει πιο αποτελεσματικούς, πιο παραγωγικούς. Για το αυτόνομο πλοίο, το ζήτημα δεν είναι το πότε θα γίνει αυτό. Το όραμα είναι όταν θα φτιαχτεί ένα τέτοιο πλοίο να λειτουργεί καλύτερα από τα σημερινά, χωρίς να περιλαμβάνει τον παράγοντα που ονομάζεται το ανθρώπινο λάθος». Δηλαδή ο άνθρωπος και εν προκειμένω ο ναυτικός δεν πρέπει να φοβάται την τεχνολογία;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της ναυτιλίας, φέρνει την ενίσχυση των δυνατοτήτων των ανθρώπων, την «επαύξηση» (augmenting) της ικανότητας του κάθε στελέχους της ναυτιλιακής εταιρείας, να φέρνει σε πέρας μεγαλύτερο έργο με περισσότερη αποδοτικότητα. Να μπορεί να παίρνει σωστές αποφάσεις, βασισμένες σε πραγματικά, διασταυρωμένα και αντικειμενικά δεδομένα. Αυτό που βλέπουμε πλέον σήμερα είναι η ολοένα μεγαλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων της σύγχρονης τεχνολογίας στην υπηρεσία των ανθρώπων της ναυτιλίας.
Ο ανθρώπινος παράγοντας γενικότερα δεν πρόκειται και δεν μπορεί να αντικατασταθεί. Ο φόβος προς την τεχνολογία, δεν οδηγεί πουθενά. Η τεχνολογία πρόκειται να θέσει νέα όρια και να ανοίξει νέους ορίζοντες. Οι ορίζοντες αυτοί όμως θα κατακτηθούν με την ανθρώπινη συμμετοχή. Για αυτό λοιπόν μιλάμε για ενίσχυση –μέσω της τεχνολογίας- των ικανοτήτων των ανθρώπων της ναυτιλίας.
3. Μιλήστε μας λίγο για την Metis. Ποια προϊόντα παράγει, πόσο στηρίζεται σε ελληνικό έμψυχο δυναμικό;
H METIS ανήκει στον Όμιλο Olympia. Είναι μία καινοτόμος εταιρεία που ξεκίνησε από το πάθος 7 Ελλήνων μηχανικών να προωθήσουν την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στον κλάδο της ναυτιλίας. Το σύστημα που έχει σχεδιαστεί, πιστοποιημένο από την Lloyd’s Register, αποτελεί το πρώτο που έθεσε στην υπηρεσία της παγκόσμιας ναυτιλίας την τεχνητή νοημοσύνη. Mε τη βοήθεια των πλέον σύγχρονων τεχνολογικών τάσεων, ένας απόλυτα εξελιγμένος virtual assistant παρακολουθεί τη λειτουργία του κάθε πλοίου αδιαλείπτως, προβλέποντας ενδεχόμενα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν, στέλνοντας alerts καθώς και παρέχοντας αναλυτικά και στοχευμένα reports στους χρήστες, βάσει των παραμέτρων που θέτουν και ανάλογα με τον ρόλο του καθενός. Προσφέρουμε επομένως απόλυτη ευελιξία στις ναυτιλιακές, οι οποίες γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή την κατάσταση του στόλου, με ελάχιστους χειρισμούς στο smartphone ή τον υπολογιστή τους.
Σήμερα η METIS έχει ξεπεράσει τους 36 εργαζομένους με διαφορετικές εξειδικεύσεις, όπως ναυπηγοί μηχανικοί, ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί λογισμικού κλπ, με σπουδές σε κορυφαία ελληνικά και διεθνή εκπαιδευτικά ιδρύματα. Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που η ομάδα μας διαρκώς μεγαλώνει και φροντίζουμε να προσελκύουμε στελέχη με εξειδίκευση και βαθιά γνώση του αντικειμένου, που μπορούν να συνεισφέρουν με νέα τεχνογνωσία και όλοι μαζί να κατακτήσουμε ακόμη υψηλότερους στόχους.
4. Ποιοι οι στόχοι της εταιρείας για τα επόμενα χρόνια;
Η METIS έχει κατασκευάσει ένα κορυφαίο σύστημα, με εξαιρετική δυναμική, επομένως έχουμε ένα και μόνο στόχο. Το σύστημα μας να τοποθετηθεί σε κάθε πλοίο, ελληνικό και διεθνές, ανοίγοντας νέους δρόμους για την παγκόσμια ναυτιλία. Σε αυτό το ταξίδι μας είμαστε πανευτυχείς που διαθέτουμε ως πολύτιμο υποστηρικτή τον Όμιλο Olympia, ο οποίος έχει εκπονήσει ένα 5ετές επενδυτικό πλάνο για την εταιρεία ύψους 4 εκατ. ευρώ.