Skip to main content

Ελληνοαμερικανικό σχήμα με τρεις βασικούς «παίκτες» για τα λιμάνια

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

«Αναδύθηκε» χθες στην αμερικανική πρεσβεία στην Αθήνα ελληνοαμερικανικό σχήμα που σχεδιάζει να διεκδικήσει στους διεθνείς διαγωνισμούς που θα γίνουν τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και του Βόλου. Βασικοί «παίκτες» του σχήματος, κατά πληροφορίες, θα είναι ο ελληνικός όμιλος Goldair, η αμερικανική SSA Marine, η οποία διαχειρίζεται λιμάνια και διακινεί περισσότερα από 14 εκατ. teu ετησίως, καθώς και ο επενδυτικός οίκος Black Summit Financial Group. Οι τρεις βασικές εταιρείες του σχήματος, μαζί με τους υπόλοιπους συνεταίρους τους, σε περίπτωση που επιτύχουν τον στόχο τους και πάρουν τα λιμάνια «στα χέρια τους», σχεδιάζουν, σύμφωνα με πληροφορίες, να επενδύσουν περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας συνολικά, και να φέρουν νέα φορτία στη χώρα.

Την είσοδο της αμερικανικής πρεσβείας πέρασαν χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Goldair Kαλλίνικος Καλλίνικος και ο διευθυντής στρατηγικών επενδύσεων Βασίλης Μαγκλάρας, οι οποίοι συναντήθηκαν με τον πρέσβη των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ. Η συνάντηση έγινε προκειμένου να συζητηθούν ζητήματα που αφορούν το επενδυτικό σχήμα που έχει δημιουργηθεί για την από κοινού διεκδίκηση των λιμένων Αλεξανδρούπολης, Βόλου και Καβάλας, τα οποία, όπως έχει ανακοινωθεί από την κυβέρνηση, είναι προς ιδιωτικοποίηση το προσεχές διάστημα. Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, ο όμιλος Goldair συνιστά έναν σημαντικό εταίρο στο συνολικό επενδυτικό σχήμα στο οποίο συμμετέχουν μεγάλες πολυεθνικές αμερικάνικες εταιρείες.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Καλλίνικος Καλλίνικος δήλωσε: «Η συνεργασία του ομίλου μας με πολυεθνικές επιχειρήσεις υψηλού κύρους αμερικανικών συμφερόντων προκειμένου να συμμετέχουμε ως κοινοπρακτικό σχήμα στις σχεδιαζόμενες αποκρατικοποιήσεις των Λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Βόλου, συνιστά για εμάς στρατηγικό στόχο. Ο όμιλός μας με την ηγετική του παρουσία στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών και logistics στην Ελλάδα μπορεί να εξασφαλίσει την επιτυχία του εγχειρήματος ώστε τα συγκεκριμένα λιμάνια να εξελιχθούν σε πόλους ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας εν συνόλω αλλά και των τοπικών οικονομιών, καθιστώντας παράλληλα τη χώρα μας πρωταγωνιστή στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών στην Ε.Ε.».

Το γεωπολιτικό παιχνίδι

Τα τελευταία χρόνια, το αμερικανικό επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας έχει φουντώσει. Ο πρέσβης κ. Πάιατ έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι τα αμερικανικά κεφάλαια κοιτάζουν τόσο προς τα ναυπηγεία όσο και προς τα λιμάνια της χώρας. Λίγα χρόνια αφού η κινεζική Cosco εγκαταστάθηκε στο λιμάνι του Πειραιά και προτού ξεκινήσει ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ των δύο γιγάντων της παγκόσμιας οικονομίας, φαίνεται ότι καταπλέουν στη χώρα μας και αμερικανικά κεφάλαια, ακόμα και από τις υπηρεσίες του αμερικανικού δημοσίου. 

Τα λιμάνια

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι αυτό που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και βολιδοσκοπείται από πολλούς υποψήφιους επενδυτές. Η θέση στον χάρτη, η γειτνίασή του με το μεγάλο project του υγροποιημένου φυσικού αερίου, αλλά και η πρόθεση των Αμερικανών, όπως έχει αναφέρει και ο κ. Πάιατ, να ενισχύσουν τη στρατιωτική τους παρουσία στην περιοχή, το καθιστά στρατηγικής σημασίας. Αλλά και η Καβάλα έχει δυνατότητες ανάπτυξης, με τη γαλλική Imerys να μεταφέρει ήδη φορτία από τον προβλήτα Φίλιππος ΙΙ, ενώ ο Βόλος, κατά πληροφορίες, έχει στρατηγική σημασία για την ελληνική συμμετοχή στην κοινοπραξία την Goldair, προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της στις μεταφορές στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ο όμιλος

Σημειώνεται ότι για την Goldair, το 2019 ήταν μια χρονιά στην οποία προχώρησε στην εφαρμογή σχεδίου επενδύσεων, ολοκληρώνοντας την ανέγερση νέων ιδιόκτητων αποθηκευτικών χώρων συνολικής επιφάνειας 10.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο Αττικής και δρομολογώντας τις εργασίες για την κατασκευή αποθήκης και γραφείων έκτασης 3.000 τ.μ. στο Ηράκλειο Κρήτης, σε ιδιόκτητο οικόπεδο, συνολικής επένδυσης 8 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται επίσης ότι είναι μέσα στο project για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, ενώ συμμετέχει και στο σιδηροδρομικό δίκτυο από Θεσσαλονίκη προς Ευρώπη και πίσω με δικούς της συρμούς.