Skip to main content

Σε απόλυτο ψηφιακό σκοτάδι το Ιράν: Πώς το καθεστώς «κλείνει» το Διαδίκτυο, ακόμη και τη Starlink

Starlink

Το διαδίκτυο μετατρέπεται σε διακόπτη. Και στο Ιράν, ο διακόπτης αυτός φαίνεται να βρίσκεται απόλυτα στα χέρια του κράτους

Προσθέστε την «Ν» ως προτιμώμενη πηγή στο Google

Το Ιράν ζει για πέμπτη συνεχόμενη ημέρα υπό ένα από τα πιο εκτεταμένα και «χειρουργικά» μπλακάουτ διαδικτύου που έχουν καταγραφεί διεθνώς.

Σύμφωνα με την οργάνωση παρακολούθησης του παγκόσμιου ίντερνετ NetBlocks, τα επίπεδα σύνδεσης της χώρας με τον έξω κόσμο παραμένουν μόλις στο 1% των φυσιολογικών.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Τεχεράνη κόβει την πρόσβαση στο διαδίκτυο. Όμως, αυτή τη φορά, η κλίμακα, η ακρίβεια και η αντοχή του μπλακάουτ προκαλούν εντύπωση ακόμη και σε έμπειρους ειδικούς.

Ένα «kill switch» με λευκές λίστες

Ειδικοί στις υποδομές του διαδικτύου, ανάμεσά τους και ο Doug Madory, εκτιμούν ότι το ιρανικό κράτος έχει αναπτύξει ένα κεντρικό σύστημα «kill switch»: έναν μηχανισμό που επιτρέπει το σχεδόν καθολικό κόψιμο της πρόσβασης, με ταυτόχρονη δυνατότητα εξαίρεσης συγκεκριμένων χρηστών ή δικτύων.

Το αποτέλεσμα είναι ένα παράδοξο ψηφιακό τοπίο. Ενώ η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών παραμένει αποκομμένη, κρατικοί αξιωματούχοι συνεχίζουν να επικοινωνούν κανονικά με τον έξω κόσμο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα: ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αλί Χαμενεΐ, εξακολουθεί να δημοσιεύει αναρτήσεις στην πλατφόρμα X, πρώην Twitter.

Στο στόχαστρο και η Starlink

Παράλληλα, πληθαίνουν οι αναφορές ότι το καθεστώς έχει προχωρήσει σε ενεργή παρεμβολή στη Starlink, τη δορυφορική υπηρεσία διαδικτύου του Έλον Μασκ.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχουν αναπτυχθεί «jammers» στρατιωτικών προδιαγραφών, με στόχο να μπλοκάρουν το σήμα των δορυφόρων σε επιλεγμένες περιοχές.

Η Starlink είχε χρησιμοποιηθεί εκτεταμένα από διαδηλωτές κατά τις κινητοποιήσεις του 2022, μετά τον θάνατο της Μάχσα Αμινί, λειτουργώντας ως εναλλακτική δίοδος επικοινωνίας όταν το κρατικό δίκτυο κατέρρεε.

Το Ιράν δεν περιορίζεται πια σε ακατέργαστες διακοπές. Διαθέτει πλέον μια εξελιγμένη αρχιτεκτονική ψηφιακού ελέγχου, ικανή να απομονώνει μια ολόκληρη κοινωνία, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί ανοικτά τα κανάλια εξουσίας προς τον υπόλοιπο κόσμο.

Σε μια εποχή όπου η πληροφορία είναι όπλο, το διαδίκτυο μετατρέπεται σε διακόπτη. Και στο Ιράν, ο διακόπτης αυτός φαίνεται να βρίσκεται απόλυτα στα χέρια του κράτους.

Προτιμώμενη πηγή στην Google

Για να εμφανίζονται περισσότερα άρθρα της Ναυτεμπορικής στις αναζητήσεις σας εύκολα και γρήγορα, πρέπει να προσθέσετε το site στις προτιμώμενες πηγές σας. Μπορείτε να το κάνετε πηγαίνοντας εδώ.