Skip to main content

Οι εισαγωγές και εξαγωγές του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 2 τρισ. γιουάν – Ποια η σημασία τους;

Έμποροι αγοράζουν αγροτικά προϊόντα εκτός διαδικτύου στη Διεθνή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου της Κίνας. Φωτογραφία του Γκονγκ Σιενμίνγκ

Πάνω από το 90% των εισαγόμενων προϊόντων αφορά καταναλωτικά αγαθά, καλλυντικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας, φάρμακα και υγειονομικό υλικό, παιδικά προϊόντα και νωπά τρόφιμα.

Σύμφωνα με την «Ετήσια έκθεση για το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο της Κίνας» που δημοσίευσε πρόσφατα η Γενική Διοίκηση Τελωνείων, το 2022 η κλίμακα εισαγωγών και εξαγωγών του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 2 τρισ. γιουάν, σημειώνοντας αύξηση 7,1% σε σχέση με το 2021. Σήμερα υπάρχουν περισσότερες από εκατό χιλιάδες εταιρείες διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κίνα, καθώς η συμμετοχή του εξωτερικού εμπορίου στο ηλεκτρονικό εμπόριο της χώρας αυξήθηκε από λιγότερο από 1% πριν πέντε χρόνια σε περίπου 5% σήμερα και πλέον οι κινεζικές εταιρείες έχουν αποκτήσει εμπορικούς εταίρους σε όλο τον κόσμο.

Ως μια νέα μορφή εμπορίου που διαθέτει μεγάλες δυνατότητες και που αναπτύσσεται ταχύτατα, το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο έχει καταστεί μια νέα κινητήρια δύναμη και σημαντικό σημείο εκκίνησης για την προώθηση της υψηλής ποιότητας ανάπτυξης του εξωτερικού εμπορίου της Κίνας. Σε πείσμα του πολύπλοκου και συνεχώς μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος του διεθνούς εμπορίου και χάρη στη σιγουριά που προσφέρει η υψηλή ανάπτυξη και προβολή της μεγάλης ζωτικότητας της αγοράς και της ανθεκτικής ανάπτυξης, το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο ανταποκρίνεται ενεργά στην αβεβαιότητα των εξωτερικών αγορών, δίνοντας νέα ώθηση στην ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας και του εμπορίου.

Δύο είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της ανάπτυξης του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας που χρήζουν προσοχής. Πρώτον, πάνω από το 90% των εισαγόμενων προϊόντων αφορά καταναλωτικά αγαθά, καλλυντικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας, φάρμακα και υγειονομικό υλικό, παιδικά προϊόντα και νωπά τρόφιμα. Τα εξαγόμενα προϊόντα αντιθέτως είναι πιο διαφοροποιημένα, από ρούχα, παπούτσια, τσάντες και υφάσματα έως ηλεκτρονικά και ψηφιακά προϊόντα, έξυπνο εξοπλισμό σπιτιών κ.ά. είδη που αφορούν στην πλειοψηφία τους πιο προηγμένα προϊόντα κινεζικής κατασκευής. Δεύτερον, το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο διευκόλυνε την επαγγελματική είσοδο στον κλάδο του διεθνούς εμπορίου. Μεγάλος αριθμός μικρομεσαίων οντοτήτων που θεωρούσαν παλαιότερα αδύνατη την είσοδό τους, χάρη στο νέο ψηφιακό κύμα έχουν πλέον εξελιχθεί σε ένα νέο είδος εμπόρων.

Ο λόγος για τον οποίο η κλίμακα του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου καταρρίπτει συνεχώς τα ρεκόρ συνδέεται με την αμφίδρομη σχέση της αγοράς με την πολιτική. Όσον αφορά την αγορά, οι αδυναμίες της παγκόσμιας οικονομίας κάνουν τους καταναλωτές στο εξωτερικό περισσότερο διατεθειμένους να αποκτήσουν πιο οικονομικά και αποδοτικά αγαθά μέσω ηλεκτρονικών αγορών. Σε επίπεδο πολιτικής, η Κίνα στοχεύει σε εξατομικευμένα ρυθμιστικά μοντέλα, όπως «εισαγωγές ηλεκτρονικών αγορών που διατηρούν τις τελωνειακές επιβαρύνσεις», «άμεσες εισαγωγές μετά την αγορά» και «διασυνοριακές εξαγωγές ηλεκτρονικού εμπορίου προς αποθήκες του εξωτερικού», με πάνω από διακόσια καινοτόμα μέτρα να έχουν υιοθετηθεί, δημιουργώντας ένα πλαίσιο πολιτικής για την υγιή ανάπτυξη του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου. Σύμφωνα με έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, μέχρι το 2026, ο ρυθμός ανάπτυξης του διεθνούς διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου (επιχειρήσεις προς καταναλωτές) θα παραμείνει σταθερά στο 27%.

Τα δευτερογενή αποτελέσματα του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου γίνονται όλο και πιο εμφανή. Οι περισσότεροι φορείς του εμπορίου αυτού είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Μέσα από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες μπορούν να ανταποκριθούν γρήγορα στις μεταβολές των ξένων αγορών και της ζήτησης των καταναλωτών, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των κινεζικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές. Το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο όχι μόνο προσφέρει ένα κανάλι για τη συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο εξωτερικό εμπόριο, αλλά ταυτοχρόνως δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τον μετασχηματισμό, την αναβάθμιση και την καινοτόμο ανάπτυξη των διάφορων υπηρεσιών του εξωτερικού εμπορίου. Τα τελευταία χρόνια, έχοντας δοκιμάσει τις αντοχές του υπό συνθήκες υψηλής πίεσης, το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο της Κίνας έχει σχηματίσει ένα πρώιμο οικοσύστημα ανάπτυξης που αυτορυθμίζεται και βελτιώνεται από μόνο του.