Skip to main content

Φυσικό αέριο: «Σφιχτή» μέχρι το 2026 η αγορά- «Απειλεί» τα πακέτα στήριξης

Στο 1 τρισ. δολάρια ο λογαριασμός της ενεργειακής κρίσης για την Ευρώπη.

Από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία, είχε διαφανεί ότι η ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από την Ρωσία θα την έφερνε σε δύσκολη θέση όσον αφορά την εξασφάλιση των απαιτούμενων προμηθειών. Δέκα μήνες μετά είναι πλέον σαφές ότι η Ευρώπη πλήττεται κατά κύριο λόγο από τις συνέπειες του πολέμου στο ενεργειακό μέτωπο, με ορισμένους μάλιστα να υποστηρίζουν ότι η ενεργειακή κρίση είναι ευρωπαϊκή κι όχι παγκόσμια.

Πόσο υπολογίζεται όμως ο ενεργειακός λογαριασμός της Ευρώπης; Στα 1 τρισ. δολάρια, σύμφωνα με το Bloomberg. Το ποσό αυτό υπολογίστηκε από το Bloomberg με βάση τα στοιχεία της αγοράς, και είναι ένας ευρύς απολογισμός της ακριβότερης ενέργειας για τους καταναλωτές και τις εταιρείες, ένα μέρος της οποίας αντισταθμίστηκε με τα πακέτα βοήθειας.

Το αμερικανικό πρακτορείο προειδοποιεί ότι μετά από τον χειμώνα που διανύουμε, θα έχουμε μπροστά μας ένα ακόμη πιο δύσκολο χειμώνα καθώς η Ευρώπη θα κληθεί να γεμίσει τις εγκαταστάσεις φυσικού αερίου με τη Ρωσία να προχωράει σε ελάχιστες έως καθόλου παραδόσεις.

Η ΕΕ κατάφερε φέτος να περιορίσει τη ζήτηση φυσικού αερίου κατά 50 δισ. κυβικά μέτρα, αλλά η περιοχή εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ένα πιθανό έλλειμμα 27 δισ. κυβικών μέτρων το 2023, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Για να αποφευχθούν οι ελλείψεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ελάχιστους στόχους για τα αποθέματα. Μέχρι την 1η Φεβρουαρίου, οι δεξαμενές θα πρέπει να είναι τουλάχιστον κατά 45% γεμάτες για να αποφευχθεί η εξάντληση μέχρι το τέλος της περιόδου θέρμανσης. Εάν ο χειμώνας είναι ήπιος, ο στόχος είναι να παραμείνουν τα επίπεδα αποθήκευσης στο 55% μέχρι τότε.

Παράλληλα, οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ και στη Γερμανία δημιουργούνται νέοι πλωτοί τερματικοί σταθμοί. Οι αγορές που υποστηρίζονται από την κυβέρνηση έχουν βοηθήσει την Ευρώπη να προσελκύσει φορτία από την Κίνα, αλλά ο ψυχρότερος καιρός στην Ασία και μια δυνητικά ισχυρή οικονομική ανάκαμψη μετά τη χαλάρωση των περιορισμών του Covid από το Πεκίνο θα μπορούσαν να «επαναπατρίσουν» τα φορτία στην Ασία. Η Κίνα όμως δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα της Ευρώπης, καθώς και άλλες ασιατικές χώρες, όπως η Ιαπωνία, διεκδικούν περισσότερο φυσικό αέριο.

Διαβάστε ακόμη: Οι δέκα παράγοντες που θα διαμορφώσουν το ενεργειακό τοπίο το 2023

Όπως σημειώνει το Bloomberg, ακόμη και στην περίπτωση που δημιουργηθούν περισσότερες εγκαταστάσεις εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου, η αγορά αναμένεται να παραμείνει «σφιχτή» μέχρι το 2026, όταν θα είναι διαθέσιμη πρόσθετη παραγωγική ικανότητα από ΗΠΑ και Κατάρ.

Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει ανάπαυλα από τις υψηλές τιμές, σχολιάζει το πρακτορείο. Μάλιστα, η κατάσταση έκτακτης ανάγκης μπορεί να κρατήσει για χρόνια, όπως εκτιμάει το think tank Bruegel. Αυτό με τη σειρά του καθιστά αβέβαιη την παροχή της στήριξης από τις κυβερνήσεις, με μέτρα ύψους άνω των 700 δισ. δολαρίων, που μετρίασε το πλήγμα για εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Με τα επιτόκια να αυξάνονται και τις οικονομίες να βρίσκονται πιθανότατα ήδη σε ύφεση, η στήριξη δεν μπορεί να συνεχιστεί για πάντα.

«Όταν προσθέτεις τα πάντα (πακέτα διάσωσης, επιδοτήσεις) τότε βγαίνει ένα απίστευτα υψηλό νούμερο. Είναι πολύ πιο δύσκολο για τις κυβερνήσεις να διαχειριστούν την κρίση το επόμενο έτος», αναφέρει ο Μάρτιν Ντέβινς, διευθυντής της εταιρείας συμβούλων S-RM.