Skip to main content

H μεγάλη αλυσιδωτή επίδραση της «οικονομίας του Παγκοσμίου Κυπέλλου»

Κονγκ Σιενμίνγκ/ Economic Daily

Tα προϊόντα που κατασκευάστηκαν στη Γιγού αντιστοιχούν στο 70% της αγοράς εμπορευμάτων για το Μουντιάλ του Κατάρ.

Το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου στο Κατάρ ξεκίνησε στις 21 Νοεμβρίου με 32 ομάδες να προσφέρουν στον κόσμο το πολυαναμενόμενο ποδοσφαιρικό θέαμα.

Το Παγκόσμιο Κύπελλο, που πραγματοποιείται κάθε τέσσερα χρόνια, αποτελεί αναμφίβολα μία από τις αθλητικές διοργανώσεις με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση στον κόσμο. Συγκεκριμένα, το τελευταίο Παγκόσμιο Κύπελλο που διοργανώθηκε στη Ρωσία παρακολούθησαν συνολικά 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι, ενώ του Κατάρ για το 2022 αναμένεται να παρακολουθήσουν πάνω από 5 δισεκατομμύρια, δηλαδή περισσότερο από το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού πρόκειται να δει τους αγώνες. Δημοφιλή θέματα όπως το ποιές ομάδες έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες να κατακτήσουν το κύπελο, αν το αστέρι της Βραζιλίας θα συνεχίσει να λάμπει και οι ασιατικές ομάδες θα καταφέρουν να σημειώσουν νέα πρόοδο, ποιές ομάδες θα επικρατήσουν στους ομίλους, και αν ο Μέσι και ο Κριστιάνο Ρονάλντο θα αναμετρηθούν στον τελικό, μονοπωλούν τη συζήτηση εκατοντάδων εκατομμυρίων οπαδών ανά τον κόσμο.

Μέσα από μια πορεία 100 ετών το Παγκόσμιο Κύπελλο σταδιακά εμπορευματοποιήθηκε και αποτέλεσε ένα μέσο παραγωγής κέρδους με εμπορική αξία άνω των 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, καταλαμβάνοντας σταθερά την πρώτη θέση μεταξύ των παγκόσμιων εμπορικών αθλητικών διοργανώσεων. Από τις μεγάλες χορηγίες τηλεοπτικών εκπομπών και διαφημίσεων μέχρι ένα εισιτήριο, ένα κουτί μπύρας ή μία μασκότ, η αλυσιδωτή επίδραση της «οικονομίας του Παγκοσμίου Κυπέλου» διευρύνεται συνεχώς, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της αγοράς και προωθώντας νέες δυνατότητες κατανάλωσης.

Οι μεγάλης κλίμακας αθλητικές εκδηλώσεις αποτελούν σημαντικές πλατφόρμες για διεθνείς πολιτιστικές ανταλλαγές, επικοινωνία και συνεργασία, ενώ διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης χωρών και περιοχών. Το Κατάρ, η διοργανώτρια χώρα, ξόδεψε 220 δισεκατομμύρια δολάρια με το μεγαλύτερο ποσό των χρημάτων να αξιοποιείται για την κατασκευή σιδηροδρόμων, γηπέδων, δικτύου μεταφορών και άλλων έργων υποδομής που αποφέρουν μακροπρόθεσμα οικονομικά οφέλη. Υπολογίζεται ότι κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης 1,2 έως 1,7 εκατομμύρια τουρίστες θα κατακλύσουν το Κατάρ. Τα έσοδα από τον τουρισμό και άλλες οικονομικές δραστηριότητες θα συνεισφέρουν περίπου 17 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία της χώρας, ενισχύοντας την τουριστική ανάπτυξη και των γειτονικών χωρών. Σύμφωνα με προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, χάρη στην «οικονομία του Παγκόσμιου Κυπέλλου» ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης του Κατάρ θα φτάσει το 3,4% για το 2022, ενώ στον μέλλον ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα ανέλθει στο 4,4%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά ήταν τα οφέλη και για την κινεζική μεταποίηση, με την τελευταία να αναδεικνύεται στον πραγματικό νικητή του Παγκόσμιου Κυπέλλου. Από σύνθετες κατασκευές όπως το κεντρικό στάδιο του Παγκοσμίου Κυπέλλου, κινητά καταλύματα, προβολείς, καναπέδες, σκηνές και άλλες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις μέχρι στολές, μπάλες, σημαίες και άλλα συναφή αντικείμενα, τα κινεζικής κατασκευής προϊόντα βρίσκονται παντού, εντός και εκτός γηπέδων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ένωσης Αθλητικών Ειδών της Γιγού, η παραγωγή αθλητικών ειδών της πόλης αντιπροσωπεύει περίπου το 70% της αγοράς προϊόντων του Παγκόσμιου Κυπέλλου. Τους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους η Γιγού παρήγαγε αθλητικά προϊόντα συνολικής αξίας 3,82 δισεκατομμύρια γιουάν. Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου, η κινεζική μεταποίηση και οι κινεζικές μάρκες έχουν ξανά την ευκαιρία να λάμψουν στις κερκίδες σε μια από τις κορυφαίες αθλητικές διοργανώσεις του κόσμου.

Από την πλευρά της Κίνας πολλοί ήταν εκείνοι που λόγω της επιδημίας δεν κατάφεραν να ταξιδέψουν στο Κατάρ για να παρακολουθήσουν από κοντά τη μεγάλη αυτή γιορτή του ποδοσφαίρου. Τί έπρεπε να γίνει; Την απάντηση έδωσαν νέες καταναλωτικές εμπειρίες. Για παράδειγμα κάποια ξενοδοχεία και ξενώνες διοργάνωσαν προωθητικές δραστηριότητες με θέμα το Παγκόσμιο Κύπελλο, προσελκύοντας καταναλωτές για να παρακολουθήσουν τους αγώνες στους χώρους τους με τη δημιουργία της αντίστοιχης ατμόσφαιρας και τη διοργάνωση διαγωνισμών με πλούσια δώρα, προσφέροντάς τους μια ξεχωριστή εμπειρία. Ορισμένοι μάλιστα συνδύασαν το κάμπινγκ με το Κύπελλο. Η κατανάλωση μπύρας και η παρακολούθηση των αγώνων με οικογένεια ή φίλους στο γρασίδι το βράδυ έγινε ένας νέος τρόπος αναψυχής και ψυχαγωγίας, σύμφωνος με τις επιδιώξεις των σύγχρονων ανθρώπων για αναβάθμιση των καταναλωτικών τους συνηθειών και της ποιότητας ζωής τους.

Παρά την έναρξη του Παγκοσμίου Κυπέλλου, η παγκόσμια οικονομία συνεχίζει να αντιμετωπίζει μεγάλη αβεβαιότητα εξαιτίας της COVID-19, της σύγκρουσης Ρωσίας-Ουκρανίας, του πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης. Ας ελπίζουμε ότι η επιτυχής διοργάνωση του Παγκοσμίου Κυπέλλου θα καταφέρει να λειτουργήσει ως γέφυρα αμοιβαίου σεβασμού και ειρηνικής συνύπαρξης, παρέχοντας λίγη ζεστασιά στη διεθνή οικονομική ανάκαμψη.