Skip to main content

Η ακρίβεια «πριμοδοτεί» τα έτοιμα γεύματα

«Στροφή» σε πιο οικονομική επιλογή, που αντικαθιστά τις παραγγελίες από delivery

Διπλή ανάγνωση έχει ο υψηλός πληθωρισμός στο ράφι για τα έτοιμα γεύματα, που μολονότι αποτελούν μια νεοσύστατη, συγκριτικά με άλλες, κατηγορία τροφίμων, έχει καταφέρει μέσα σε μια πενταετία να καθιερωθεί στην καταναλωτική συνείδηση.

Στο πρόσφατο συνέδριο του ECR ο καθηγητής Γιώργος Μπάλτας, παρουσιάζοντας έρευνα που διεξήχθη τον Απρίλιο από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ανέφερε -μεταξύ άλλων- ότι ένα σημαντικό ποσοστό ερωτηθέντων, το 48,3%, δήλωσε ότι έχει προχωρήσει σε έντονο περιορισμό της αγοράς έτοιμων γευμάτων ως αποτέλεσμα της ακρίβειας στα τρόφιμα.

Την ίδια ώρα, όμως, η ακρίβεια φαίνεται ότι «πριμοδοτεί» την κατηγορία, καθώς τα έτοιμα γεύματα είναι πιο οικονομική επιλογή από το delivery φαγητού και ταυτόχρονα δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στην ώρα κατανάλωσης. Είναι ενδεικτικό ότι με βάση την έρευνα που διεξήχθη στις αρχές Ιουνίου από την ierax analytix, το 50% των ερωτηθέντων καταναλώνει έτοιμα γεύματα εμπορίου τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί ότι η κατηγορία αναδεικνύεται σε μια σταθερή καταναλωτική επιλογή, η οποία μάλιστα αρχίζει να αντικαθιστά τις παραγγελίες φαγητού από delivery.

Οι επενδύσεις των αλυσίδων

Το πλέον βασικό κανάλι της κατηγορίας αναδεικνύεται το σούπερ μάρκετ, με το 93% των καταναλωτών να δηλώνει ότι αγοράζει έτοιμα γεύματα από τις αλυσίδες. Υψηλές είναι και οι «αποδόσεις» από τις επενδύσεις της οργανωμένης λιανικής στις «ζεστές γωνιές» όπου διαθέτουν μαγειρεμένα γεύματα σε μεγάλη γκάμα επιλογών.

Είναι ενδεικτικό ότι με βάση την ίδια έρευνα, το 42% των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμά τα έτοιμα συσκευασμένα γεύματα των σούπερ μάρκετ. Μια εξίσου σημαντική παράμετρος για όσους επιλέγουν τα έτοιμα γεύματα, αποτελεί και ο περιορισμός της σπατάλης τροφίμων. Σύμφωνα με την έρευνα της ierax analytix, το 48% των καταναλωτών δηλώνει ότι επιλέγει έτοιμες σαλάτες, γιατί τα λαχανικά είναι από τα προϊόντα που συνήθως πετούν πιο συχνά τα νοικοκυριά, λόγω του ότι χαλάνε.

«Ένα ζευγάρι που θα αγοράσει τα λαχανικά για να ετοιμάσει μια φρέσκια σαλάτα το πιθανότερο είναι να αγοράσει περισσότερες ποσότητες προϊόντων από αυτά που καταλήγει να καταναλώσει. Αντίθετα, μια έτοιμη σαλάτα/γεύμα περιέχει όση ποσότητα μπορεί να καταναλώσει ένα άτομο» αναφέρει στη «Ν» ο ιδρυτής της ierax analytix, Χάρης Λαλάτσης. Παράλληλα, πάνω από τους μισούς καταναλωτές κοιτάνε τις θερμίδες που έχουν αυτά τα έτοιμα γεύματα και αυτό τους διευκολύνει να ελέγχουν την ημερήσια κατανάλωση θερμίδων σε σχέση με τα γεύματα που παρασκευάζουν μόνοι τους ή τρώνε απ’ έξω.

Προοπτικές

«Η μόδα των έτοιμων γευμάτων έκανε δειλά την εμφάνισή της τα τελευταία 5 χρόνια. Η πανδημία έφερε την τάση για μαγειρική στο σπίτι. Όμως, τώρα που επιστρέφουμε στην κανονικότητα η νέα τάση που έρχεται από το εξωτερικό είναι τα έτοιμα γεύματα εμπορίου. Ο λόγος είναι πως συμφέρουν οικονομικά, αλλά και συνδυάζονται εύκολα με αγορές από ένα σούπερ μάρκετ. Αυτό σημαίνει ότι είναι εύκολα προσβάσιμα και διαθέσιμα στους καταναλωτές», σημειώνει
ο κ. Λαλάτσης.

Με γνώμονα ότι το τρίπτυχο που χαρακτηρίζει τις επιλογές των νεότερων ηλικιακών ομάδων των καταναλωτών είναι «οικονομία, ευκολία και περιορισμός του food waste», οι προοπτικές για τα έτοιμα γεύματα παραμένουν πολύ υψηλές για τα επόμενα χρόνια. Η κατηγορία έχει καταφέρει μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, στο οποίο καταγράφηκαν διαδοχικά δύο κρίσεις, πανδημική και πληθωριστική, να αναδειχθεί σε μια συνειδητή καθημερινή επιλογή για έναν στους δύο καταναλωτές.