Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Στην τελική ευθεία έχει μπει η προκήρυξη των κατασκευαστικών εργασιών για την «άφιξη» του φυσικού αερίου σε 18 πόλεις στις περιφέρειες της Στερεάς Ελλάδας, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, καθώς στα τέλη Φεβρουαρίου αναμένεται να «βγουν στον αέρα» οι σχετικοί διαγωνισμοί από τη ΔΕΔΑ (Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου). Έτσι, εκτιμάται ότι έως τον Σεπτέμβριο του 2020 θα έχουν ανακηρυχθεί οι ανάδοχοι, ώστε να αρχίσουν να υλοποιούνται οι υποδομές και στις τρεις περιφέρειες παράλληλα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2023.
Οι τρεις περιφέρειες συγκαταλέγονται στην πρώτη φάση του προγράμματος της ΔΕΔΑ, για την επέκταση χρήσης του φυσικού σε νέες γεωγραφικές περιοχές στη χώρα μας. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις σε ενεργειακό συνέδριο του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, Μάριου Τσάκα, σύντομα θα δρομολογηθεί και η δεύτερη φάση του προγράμματος, η οποία περιλαμβάνει άλλες 21 πόλεις σε τέσσερις περιφέρειες (Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου
και Πελοποννήσου). Η ολοκλήρωση και της δεύτερης φάσης τοποθετείται επίσης έως το τέλος του 2023, κάτι που σημαίνει πως σε μία τετραετία το φυσικό αέριο θα έχει «φτάσει» σε 36 ακόμη αστικά κέντρα.
Προϋπολογισμός
Όσον αφορά το πρώτο «κύμα» επέκτασης, δηλαδή τη Στερεά Ελλάδα, την Κεντρική Μακεδονία και την Ανατολική Μακεδονία Θράκη, ο προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 172 εκατ. ευρώ περίπου, με σκοπό την κατασκευή 1.130 χιλιομέτρων δικτύου και την υλοποίηση 30.800 συνδέσεων. Με αυτό τον τρόπο θα αποκτήσουν πρόσβαση στο καύσιμο οι Θήβα – Άμφισσα, Λαμία Καρπενήσι, Λιβαδειά, Χαλκίδα (στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος), Αλεξάνδρεια – Γιαννιτσά, Βέροια, Κατερίνη, Κιλκίς – Σέρρες (στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας), καθώς και Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα, Ξάνθη, Ορεστιάδα (στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης).
Στο πλαίσιο ανάπτυξης των δικτύων διανομής στις παραπάνω πόλεις, η ΔΕΔΑ έχει προκηρύξει από τον Αύγουστο διαγωνισμούς για την προμήθεια υλικών, δηλαδή σταθμών διανομής M/R – D/R 19/4, σταθμών μέτρησης και ρύθμισης για την τροφοδότηση μεγάλων καταναλωτών (MRS), «έξυπνων» μετρητών G4 – G25 και μετρητών G40. Στις περισσότερες πόλεις, τα δίκτυα θα συνδέονται με το εθνικό σύστημα μεταφοράς (ΕΣΦΑ) του ΔΕΣΦΑ, από το οποίο και θα γίνεται η τροφοδοσία με φυσικό αέριο.
Ωστόσο, στο Καρπενήσι, την Άμφισσα, τη Βέροια, τα Γιαννιτσά και την Ορεστιάδα η σύνδεση με το εθνικό σύστημα δεν είναι οικονομικά συμφέρουσα, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, λόγω της απόστασης των πόλεων από αυτό. Έτσι, για τα συγκεκριμένα αστικά κέντρα προκρίθηκε η λύση του «εικονικού αγωγού», δηλαδή τα δίκτυα θα είναι αυτόνομα και θα ανεφοδιάζονται με καύσιμο μέσω φορτίων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) που θα μεταφέρεται οδικώς.
Σύμφωνα με τον κ. Τσάκα, ο συνολικός προϋπολογισμός των δύο φάσεων του προγράμματος ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο των οποίων θα κατασκευασθούν συνολικά 1.800 χιλιόμετρα δικτύου διανομής φυσικού αερίου. Με αυτό τον τρόπο θα υλοποιηθούν περισσότερες από 57.000 συνδέσεις βιομηχανικών, εμπορικών και οικιακών καταναλωτών και στις επτά περιφέρειες.