Skip to main content

Ανησυχητικά μηνύματα από το λιανεμπόριο για το σύνολο της οικονομίας

Από την έντυπη έκδοση

 Αρνητικός ήταν ο Μάιος για το λιανικό εμπόριο, καθώς ο δείκτης κύκλου εργασιών έκλεισε με υποχώρηση της τάξεως του 2%, με τον δείκτη όγκου να καταγράφει και αυτός υποχώρηση κατά 2,4%. Η εξέλιξη προκαλεί ανησυχία για τη συνολικότερη πορεία της οικονομίας κατά το β’ τρίμηνο της φετινής χρονιάς, καθώς και ο Απρίλιος έκλεισε με αρνητικό πρόσημο. Μετά και τη μείωση του Μαΐου, ο γενικός δείκτης του λιανικού εμπορίου κυμαίνεται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τον περσινό Μάιο και πλέον μένει να καταγραφεί η πορεία του δείκτη και για τον Ιούνιο, ο οποίος ήταν μεν ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού, αλλά ήταν ταυτόχρονα και προεκλογικός μήνας σε όλη του τη διάρκεια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής: Ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών κατά τον μήνα Μάιο 2019, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2018, παρουσίασε μείωση 2% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2019, μείωση 4,8%.

Ο Γενικός Δείκτης Όγκου, κατά τον μήνα Μάιο 2019, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2018, παρουσίασε μείωση 2,4% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2019, μείωση 3,5%.

Ο εποχικά διορθωμένος Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών, κατά τον μήνα Μάιο 2019, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2019, παρουσίασε αύξηση 0,4%.

Ο εποχικά διορθωμένος Γενικός Δείκτης Όγκου, κατά τον μήνα Μάιο 2019, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2019, παρουσίασε αύξηση 0,3%. Στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων, καταγράφηκε μείωση 2,4%, ενώ στα καταστήματα φαρμακευτικών και καλλυντικών, η μείωση διαμορφώθηκε επίσης στο 2,4% σε επίπεδο όγκου. Στα πρατήρια καυσίμων, η πτώση διαμορφώθηκε στο 2,3% ενώ στον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης, σημειώθηκε άνοδος 4,2%.

Αύξηση της τάξεως του 6,3% καταγράφηκε και στα καταστήματα βιβλίων και χαρτικών.

 Με… έκπτωση 20% ο τζίρος στη Θεσσαλονίκη

Του Γιώργου Χατζηλίδη
[email protected] 

Σε… βαρομετρικό χαμηλό εν μέσω θέρους έχει πέσει η αγορά της Θεσσαλονίκης, καθώς οι ελκυστικές εκπτώσεις στα καταστήματα της πόλης δεν ήταν αρκετές για να δώσουν την τονωτική ένεση που τόσο ανέμεναν οι έμποροι. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, σε αυτό το πρώτο μισό περίπου των εκπτώσεων, που θεωρητικά είναι και το πιο καλό διάστημα για την αγορά, οι πωλήσεις στην αγορά της Θεσσαλονίκης είναι μειωμένες τουλάχιστον 20% σε σχέση με πέρυσι. Κάποια κινητικότητα παρουσιάζουν οι ξένοι τουρίστες, κυρίως Βαλκάνιοι, αλλά αυτό δεν αρκετό να αλλάξει την όλη εικόνα. «Δυστυχώς, οι ελπίδες που είχαμε εναποθέσει στην περίοδο των εκπτώσεων αποδεικνύονται φρούδες.

Η κατάσταση αντί να βελτιώνεται, έστω οριακά, όλο και χειροτερεύει, καθώς οι πολίτες έχουν εξαντληθεί από τη δεκαετή κρίση και τη συνεχή υπερφορολόγηση» αναφέρει στη «Ν» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης και προσθέτει: «Στα μέσα του 2018 δημιουργήθηκε η αίσθηση πως αλλάζει το κλίμα, πως αφήνουμε πίσω μας τα χειρότερα. Δυστυχώς, αυτό δεν επιβεβαιώθηκε μέσα στο 2019 όπου βιώνουμε από τις αρχές του έτους απανωτές ψυχρολουσίες».

Πώς μπορεί, όμως, να αλλάξει η κατάσταση; Και πώς κρίνει ο πρόεδρος του ΕΣΘ τα πρώτα μέτρα ελάφρυνσης της νέας κυβέρνησης; «Όποια μείωση φόρου κι αν ανακοινώνεται είναι θετική. Αλλά εδώ που έχει φθάσει η αγορά, τέτοια μέτρα μοιάζουν με σταγόνα στον ωκεανό. Χρειάζεται άμεση και δραστική μείωση φόρων και εισφορών, όπως και ενεργοποίηση του τραπεζικού συστήματος το οποίο όλα αυτά τα χρόνια βρίσκεται εν υπνώσει και δεν στηρίζει τη μικρή επιχείρηση. Επίσης, απαιτούνται θεσμικές παρεμβάσεις για την προστασία των εμπόρων και επαγγελματιών, όπως η καθιέρωση ακατάσχετου του λογαριασμού που εξυπηρετεί τις βασικές υποχρεώσεις της επιχείρησης».