Skip to main content

Ενιαίο μοντέλο e-πλειστηριασμών σε τράπεζες, εφορίες, Ταμεία

Από την έντυπη έκδοση

Με τροπολογίες στο πολυνομοσχέδιο και υπουργικές αποφάσεις θα κλείσει η κυβέρνηση και τις τελευταίες εκκρεμότητες με τα προαπαιτούμενα της 3ης αξιολόγησης ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την επίτευξη συμφωνίας στο Eurogroup της 22ας Ιανουαρίου. Με το ογκωδέστατο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή δεν εκπληρώνονται όλα τα προαπαιτούμενα. Ωστόσο, έχει ήδη συμφωνηθεί με τους θεσμούς, εκτός από τις τροπολογίες που θα συμπεριληφθούν στο πολυνομοσχέδιο, να δοθεί χρονικό περιθώριο και ολόκληρη την επόμενη εβδομάδα ώστε να δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και οι τελευταίες υπουργικές αποφάσεις που έχουν συμφωνηθεί και οι οποίες συνδέονται με υποχρεώσεις της 3ης αξιολόγησης.

Η βασικότερη -σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο- τροπολογία που αναμένεται να κατατεθεί έχει να κάνει με το πλαίσιο διενέργειας των πλειστηριασμών του Δημοσίου. Στο πολυνομοσχέδιο ενσωματώθηκαν οι αλλαγές που αφορούν τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και σχετίζονται με τους πλειστηριασμούς των τραπεζών και των ιδιωτών. Ο «μπούσουλας» όταν ο επισπεύδων είναι η εφορία ή το ασφαλιστικό ταμείο είναι ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Σύμφωνα με πληροφορίες, δανειστές και κυβέρνηση έχουν ήδη συμφωνήσει να εναρμονιστεί το πλαίσιο διενέργειας των πλειστηριασμών των τραπεζών με το αντίστοιχο του Δημοσίου, κάτι που σημαίνει ότι και ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων θα τροποποιηθεί προς την ίδια κατεύθυνση που κωδικοποιήθηκε και ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας.

Η βέβαιη αλλαγή που θα περάσει είναι η διενέργεια ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και όταν ο επισπεύδων είναι το Δημόσιο (εφορία ή ασφαλιστικό ταμείο). Από το περιεχόμενο της τροπολογίας θα φανεί αν και στους πλειστηριασμούς του Δημοσίου θα γίνει λόγος στην τροπολογία για διενέργεια των πλειστηριασμών αποκλειστικά μέσω της ηλεκτρονικής οδού ή αν θα παραμείνει ενεργή και η οδός των ειρηνοδικείων. Πρόθεση είναι, πάντως, η διαδικασία των ειρηνοδικείων να εκλείψει, αν όχι από φέτος τον Φεβρουάριο (κάτι που εξαρτάται και από τις τεχνικές αντοχές του συστήματος), το ταχύτερο δυνατόν. Η μέθοδος πραγματοποίησης των πλειστηριασμών δεν είναι η μοναδική διαφορά στη διαδικασία των τραπεζών και του Δημοσίου. Ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας προβλέπει ότι η πρώτη προσφορά σε έναν πλειστηριασμό όπου ο επισπεύδων είναι τράπεζα μπορεί να είναι και χαμηλότερη της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων δεν προβλέπει κάτι τέτοιο. Επίσης ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων δεν προβλέπει καμία προστασία όσον αφορά την πρώτη κατοικία. Ακόμη και αν ο οφειλέτης του Δημοσίου πληροί τα κριτήρια που έχουν ενσωματωθεί στον νόμο Κατσέλη για την προστασία της κύριας κατοικίας από τον πλειστηριασμό, δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη που θα αποτρέψει την εφορία ή το ασφαλιστικό ταμείο από το να βγάλει ένα ακίνητο στο σφυρί. Μένει, λοιπόν, να φανεί σε ποιο βαθμό θα προχωρήσει η εξομοίωση των δύο διαφορετικών διαδικασιών. Δηλαδή αν στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων θα υπάρξουν παρεμβάσεις και για την επιτρεπόμενη τιμή πρώτης προσφοράς στον πλειστηριασμό αλλά και για την προστασία της κύριας κατοικίας έστω και για μια μεταβατική περίοδο.

Το Γενικό Λογιστήριο δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει τις δημοσιονομικές επιπτώσεις των περισσότερων διατάξεων που ενσωματώθηκαν στο πολυνομοσχέδιο όπως προκύπτει και από τη σχετική έκθεση που συνοδεύει το κείμενο των διατάξεων. Με εξαίρεση το κονδύλι για την αύξηση της δαπάνης για τα επιδόματα τέκνων (περίπου κατά 260 εκατ. ευρώ) η έκθεση στερείται… αριθμών ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι πρόκειται για ένα πολυνομοσχέδιο 400 άρθρων.

1. Περίπου 90 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν από το γεγονός ότι το Δημόσιο θα πληρώνει προκαταβολικά τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος για ένα ολόκληρο έτος προκειμένου να εξασφαλίσει τη σχετική έκπτωση.

2. Περίπου 4 εκατ. ευρώ θα χαθούν από τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού λόγω της μεταβίβασης του δικαιώματος είσπραξης του μερίσματος του ΟΤΕ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας.

3. Τα ποσά που ενδεχομένως θα εισπράξει το Δημόσιο από τα παράβολα που προβλέπει το νομοσχέδιο για τη διαδικασία της διαμεσολάβησης δεν μπορούν να υπολογιστούν καθώς θα εξαρτηθούν από τα «πραγματικά γεγονότα», όπως αναφέρει και η έκθεση του ΓΛΚ.

4. Αύξηση εσόδων αναμένεται και από την κατάργηση από το 2021 των διατάξεων για την κεφαλαιοποίηση των αφορολόγητων αποθεματικών των ανωνύμων εταιρειών και των ΕΠΕ.

5. Καμία πρόβλεψη δεν γίνεται από το ΓΛΚ και όσον αφορά τα έσοδα από τη διαγωνιστική διαδικασία χορήγησης των ραδιοφωνικών αδειών.

6. Περίπου 36 εκατ. ευρώ θα χαθούν από τα έσοδα του Δημοσίου εξαιτίας του ότι θα χαθούν τα έσοδα από τα τέλη και τα δικαιώματα που εξασφάλιζαν τα έμμισθα και άμισθα υποθηκοφυλακεία (σ.σ.: τα υποθηκοφυλακεία θα καταργηθούν και τα έσοδα θα περιέλθουν στο νέο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου για το κτηματολόγιο). Βέβαια, ως αντιστάθμισμα υπάρχει η διάταξη που προβλέπει ότι το Κτηματολόγιο θα καταβάλλει στο Δημόσιο το 80% του θετικού αποτελέσματος που θα προκύπτει αν από τα έσοδα αφαιρεθούν τα έξοδα του φορέα. Επίσης θα υπάρξει εξοικονόμηση δαπανών από την κατάργηση των υποθηκοφυλακείων.