Από την έντυπη έκδοση
Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Στο επίκεντρο της σύνθεσης των παραδοσιακών και καινοτόμων επιχειρηματικών πρακτικών τοποθέτησε το 4ο Συνέδριο της ΕΣΕΕ, με θέμα «Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα – Ο μεγάλος πρωταγωνιστής της ανάπτυξης», το εμπόριο και τη μικρή και μεσαία επιχείρηση συμβάλλοντας στον διάλογο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Το συνέδριο, με χορηγό επικοινωνίας τη «Ναυτεμπορική» και τον ιστότοπό της naftemporiki.gr, πραγματοποιήθηκε στις 20-21 Απριλίου 2018 στο ξενοδοχείο Metropolitan.
Την πρώτη ημέρα χαιρέτισαν την έναρξη του συνεδρίου ο Έλληνας επίτροπος Δημήτρης Αβραμόπουλος καθώς και οι ευρωβουλευτές μας Δημήτρης Παπαδημούλης, Γιώργος Κύρτσος, Νίκος Ανδρουλάκης και Κώστας Παπαδάκης. Όλοι οι ομιλητές, αφού εξήραν τον ρόλο της ΕΣΕΕ στην προάσπιση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, δεσμεύτηκαν ότι συμβάλλουν στην προώθηση των θεμάτων των μικρομεσαίων της αγοράς στα ευρωπαϊκά όργανα.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης κήρυξε την έναρξη του συνεδρίου και κάλεσε τους μικρομεσαίους να μιλήσουν για τα προβλήματά τους και να αναζητήσουν λύσεις.
Οι ιδιαιτερότητες του επιχειρείν
Το 4ο Συνέδριο της ΕΣΕΕ διαρθρώθηκε σε πέντε θεματικές ομάδες, στις οποίες ειδικοί ομιλητές μοιράστηκαν με τους συνέδρους σκέψεις, ιδέες, προτάσεις και εμπειρίες. Στο πρώτο πάνελ με τίτλο «Μικρομεσαία επιχείρηση: Πρωταγωνιστής της ανάπτυξης σε Ελλάδα και Ευρώπη» ο κ. Γ. Μαρκοπουλιώτης, επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, ενημέρωσε ότι η Ελλάδα είναι πρώτη σε ποσοστιαίους όρους στην απορρόφηση του πακέτου Γιούνκερ, ενώ όπως σημείωσε, 2,5 δισ. ευρώ θα μοχλεύσουν επενδύσεις 9 δισ., γεγονός που μπορεί να βοηθήσει τη μετάβαση της μικρής εισαγωγικής επιχείρησης σε εξαγωγική. Ο κ. Χ. Στάικος, τ. πρόεδρος του ENTERPRISE GREECE, τόνισε ότι η εξωστρέφεια αποτελεί σημαντική μεταβλητή του νέου παραγωγικού υποδείγματος. Η μετάβαση όμως αυτή προϋποθέτει την υποστήριξη των ευρωπαϊκών και εθνικών πολιτικών στη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα.
Το πρόγραμμα COSME, που παρουσίασε ο κ. Κ. Ανδρόπουλος, υπεύθυνος Μονάδας Προγράμματος COSME και Πολιτικών μμε, Γ.Δ. Εσωτερικής Αγοράς Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και μμε της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, φαίνεται πως μπορεί να συνδράμει ενεργά στην κατεύθυνση αυτή. Ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ Θ. Θανόπουλος αναφέρθηκε στην ανάγκη χαρτογράφησης των micro επιχειρήσεων, ώστε να αναδειχθούν οι ιδιαιτερότητες του ελληνικού επιχειρείν.
Κρίσιμη η χρηματοδότηση
Στο δεύτερο πάνελ, με τίτλο «Μικρομεσαία επιχειρηματικότητα & Χρηματοδότηση», ο κ. Δ. Οικονόμου, εκπρόσωπος της Eurobank, ανέφερε ότι η στήριξη των μμε αποτελεί στρατηγική επιλογή, αλλά η ίδια η αγορά ζητάει περισσότερα από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα. Από την άλλη, ο κ. Ν. Μυρτάκης, εκπρόσωπος των συνεταιριστικών τραπεζών, παρουσίασε το δίκτυο των συνεταιριστικών τραπεζών και τη μεγάλη σύνδεσή τους με τις μμε, δεδομένου ότι το 87% της ζήτησης προέρχεται από τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Ο κ. Α. Γεωργακάκης, πρόεδρος του ΕΤΕΑΝ, υπογράμμισε ότι, παρά την καλή πρόθεση όλων, δεν διοχετεύονται οι διαθέσιμοι πόροι στην αγορά, γεγονός που απέδωσε στη χαμηλή αντοχή των τραπεζών στην ανάληψη ρίσκου, παρ’ όλα τα νέα εργαλεία που προωθούνται από την Ε.Ε. Η κ. Δ. Παπανδρέου, από τον τομέα της συμβουλευτικής της EBRD, ενημέρωσε για τις δράσεις της σε όλους του κλάδους.
Τέλος, η κ. Α. Μητσοτάκη συνεισέφερε στον διάλογο της χρηματοδότησης δίνοντας έμφαση στο θέμα των μικροπιστώσεων με την εμπειρία της έως σήμερα μέσω του Action Finance Initiative.
Η περίπτωση των Open-malls
Στο τρίτο πάνελ με θέμα «Τοπική αυτοδιοίκηση και μικρομεσαία επιχειρηματικότητα: Η περίπτωση των Open-malls», η ειδική γραμματέας κ. Ε. Φωτονιάτα παρουσίασε το νέο πρόγραμμα «Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου», το οποίο βασίστηκε σε προτάσεις της ΕΣΕΕ και πλέον παίρνει διαστάσεις ολοκληρωμένης αστικής παρέμβασης.
Το νέο πρόγραμμα θα προβλέπει:
- αναβάθμιση της λειτουργικότητας και της αισθητικής του δημόσιου χώρου και
- αναδιοργάνωση της οικονομικής δραστηριότητας με υιοθέτηση και χρήση εφαρμογών έξυπνης πόλης.
Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Δ. Αυλωνίτης, ορθώς τόνισε τη σημασία της σύνδεσης του εμπορίου με την τοπική παραγωγή και τη συμμετοχή του στην αλυσίδα αξίας, ενώ επισήμανε ότι η νέα δράση θα πρέπει να συνδυαστεί με την παράλληλη προσπάθεια εκσυγχρονισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Επίσης, ανέδειξε ως κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας της δράσης την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του παρεμπορίου.
Οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, Γ. Μώραλης, Γ. Γαβρίλης και Κ. Αγοραστός, χαιρέτισαν την πρωτοβουλία και δεσμεύτηκαν για τη συνεργασία με τους οικείους εμπορικούς συλλόγους, ενώ σημείωσαν εύστοχους προβληματισμούς αναφορικά με ζητήματα που σχετίζονται με παραμέτρους της κεντρικής διοίκησης.
Βιώσιμο επιχειρηματικό περιβάλλον
Στο συνέδριο, όπως ανέφερε μετά το πέρας των εργασιών του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, μίλησαν οι μικρομεσαίοι για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αποφεύγοντας τη διατύπωση ανελαστικών-καθολικών συνταγών επιτυχίας, οι οποίες, συχνά στην εφαρμογή τους, συγκρούονται με την ελληνική επιχειρηματική πραγματικότητα.
«Συνοψίζοντας λοιπόν, δεδομένου ότι δεν κρινόμαστε για το τι κληρονομήσαμε, αλλά για το τι θα κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενιές, ελπίζω με αυτές τις ιδέες που εκφράστηκαν από όλους τους εμπλεκόμενους, αλλά και από τις προτάσεις, που έχουμε επεξεργαστεί, να καταφέρουμε να διαμορφώσουμε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον βιώσιμο και φιλικό στην ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας, ιδίως των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που πέρα από τη σημαντική συμβολή τους στην οικονομία, διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε Ελλάδα και Ευρώπη. Κλείνοντας, θεωρώ εξαιρετικό και πολύτιμο το περιεχόμενο του συνεδρίου».
Τα ερωτήματα
Το ενδιαφέρον εστιάστηκε στα εξής ερωτήματα:
✓ Με ποιον τρόπο οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα γίνουν πιο αποδοτικές και λειτουργικές με απαραίτητη προϋπόθεση την οργάνωσή τους στην οικονομία δεδομένων;
✓ Ποια ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία είναι απαραίτητα και διαθέσιμα σήμερα για τους μμ επιχειρηματίες;
✓ Πότε θα επαναλειτουργήσουν οι ελληνικές τράπεζες και πώς θα ρυθμιστούν τα «κόκκινα» δάνεια των επιχειρήσεων;
✓Ποια είναι τα πλεονεκτήματα στα οποία μπορούν να στηρίξουν τη στρατηγική τους;
✓Πώς μπορούν να συνεργαστούν με την τοπική αυτοδιοίκηση για τα Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου;
✓Ποιος θα είναι ο ρόλος της ΕΣΕΕ και των Εμπορικών Συλλόγων σε όλες αυτές τις διαδικασίες;
Διαρκής στήριξη των ελληνικών θεμάτων
O πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης επέδωσε τιμητική πλακέτα στον Έλληνα επίτροπο Δημήτρη Αβραμόπουλο, για τη διαρκή στήριξη των ελληνικών θεμάτων, πέραν του αυστηρού πλαισίου αρμοδιοτήτων του στον τομέα της Μετανάστευσης, των Εσωτερικών Υποθέσεων και της Ιθαγένειας.
Ο ίδιος ο κ. Αβραμόπουλος εξήρε τον αγώνα που δίνουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν στη μακρόχρονη κρίση που διέρχεται ο τόπος, υπογραμμίζοντας ότι εντός του ευρωπαϊκού πλαισίου υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία για τη στήριξή τους. Αναγνώρισε δε πως όντως αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του επιχειρείν, συμβάλλοντας στην οικονομική και κοινωνική ισορροπία.
Ψηφιακά κανάλια
Στο τέταρτο πάνελ με θέμα «Επιτυχημένες στρατηγικές μικρομεσαίων επιχειρήσεων και Οικογενειακές Επιχειρήσεις», ο κ. Γ. Δουκίδης με την τοποθέτησή του επιβεβαίωσε τις προσδοκίες για την παρουσία του στο συνέδριο. Δεν είναι τυχαίο ότι και η ΕΣΕΕ εστιάζει στον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρών επιχειρήσεων. Ο κ. Δουκίδης έδωσε παραδείγματα επιχειρήσεων που ανεξάρτητα του μεγέθους τους κατάφεραν με καινοτομία και αξιοποιώντας τα ψηφιακά κανάλια να αποτελούν τις σημαντικότερες επιχειρήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η κ. Ι. Πεπελάση τόνισε τον οικογενειακό χαρακτήρα του επιχειρηματικού μοντέλου της χώρας, όχι μόνο σήμερα αλλά και ιστορικά. Το νέο επιχειρηματικό μοντέλο λοιπόν επισημάνθηκε ότι είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο και η γεωργία. Το νέο οικοσύστημα είναι δυναμικό με κεντρικό ρόλο τη μικρή επιχείρηση η οποία μετασχηματίζεται από το οικογενειακό στο νέο επιχειρείν. Η κ. Π. Σκαγιά αφηγήθηκε με δημιουργικό τρόπο την ιστορία της οικογενειακής επιχείρησης η οποία μεγεθύνθηκε σε βάθος χρόνου και τόνισε τη σημασία του προσωπικού στο μέλλον της επιχείρησης. Ο κ. Δ. Ράντος τόνισε τη σημασία του πελατοκεντρικού χαρακτήρα της επιχείρησης. Είναι πραγματικά σημαντικό να έχει μια επιχείρηση το ικανό προσωπικό να εξυπηρετήσει τον πελάτη με γνώμονα το ποιοτικό αποτέλεσμα και να γνωρίζει σε βάθος την αγορά του προϊόντος. Επίσης, μία μεταβλητή που αναδείχθηκε και συχνά αγνοείται είναι η τύχη, η οποία όμως από μόνη της δεν λέει απολύτως τίποτα αν δεν αξιοποιηθεί κατάλληλα.
Ο κ. Γ. Σακελλαρόπουλος παρουσίασε το υπόδειγμα του επιχειρηματία που συνδύαζε το εμπορικό επιχειρηματικό παρελθόν του με την αγροτική παραγωγή.
Επεσήμανε τις δυσκολίες, τον κόπο και τον αγώνα που προϋποθέτει η επιτυχία και την προσπάθεια σταθερότητας στην ποιότητα ανεβάζοντας τον πήχη της ίδιας της επιχείρησης. Στο πέμπτο πάνελ με θέμα «Η συνεργασία ως παράγοντας επιτυχίας», οι μετέχοντες κ.κ. Θ. Γιαρμενίτης, Δ. Κυριακόπουλος και Δ. Κοσμίδης αναφέρθηκαν στη σημασία της συνεργασίας για την επιχειρηματική επιτυχία.