Skip to main content

ΙΕΛΚΑ: Φθηνότερο κατά 3% το φετινό πασχαλινό καλάθι

Πιο φθηνό κατά 3% είναι το φετινό πασχαλινό καλάθι στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ συγκριτικά με πέρσι, ενώ στα ίδια επίπεδα κυμαίνεται η τιμή του αρνιού, σύμφωνα με έρευνα τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Ειδικότερα, το μέσο τυπικό καλάθι του 2019 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 53,86 ευρώ, ενώ το 20018 υπολογιζόταν στα 55,74 ευρώ.

Η έρευνα βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και αφορούν τις τιμές της μεγάλης εβδομάδας.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ η διαμόρφωση αυτή της τιμής του μέσου καλαθιού είναι αποτέλεσμα δύο κυρίως προϊοντικών ομάδων:

•    Προϊόντα με πολλές και έντονες προωθητικές ενέργειες παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση όπως το βούτυρο κατά 11%, η μουστάρδα κατά 11% και το συσκευασμένο τσουρέκι κατά 19% (λόγω και αρκετών νέων  κωδικών προϊόντων που καταγράφονται φέτος).

•    Τα οπωροκηπευτικά, τα οποία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στην τιμή, οι πατάτες κατά 58%, οι ντομάτες κατά 33% και τα μαρούλια κατά 14% ως αποτέλεσμα των ιδιαίτερα αρνητικών καιρικών συνθηκών σε συνδυασμό με τις ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες την ίδια περίοδο του 2018, οπότε και παρουσίασαν μεγάλη μείωση στις τιμές τους

Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με πέρσι, με πολύ μικρές διακυμάνσεις. Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι κατά 0,09 ευρώ αυξημένη (+1%) το 2019 σε σχέση με το 2018 στα 5,99 ευρώ έναντι 5,90 ευρώ κατά Μ.Ο., ενώ η τιμή του κατσικιού αναμένεται να είναι μειωμένη κατά -3% το 2019 σε σχέση με το 2018 στα 6,57 ευρώ ανά κιλό κατά Μ.Ο. έναντι 6,75€.

Οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές – εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο.

Όπως και τις προηγούμενες χρονιές, και φέτος οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 35%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του.

Σημαντικό ρόλο αναμένεται επίσης να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κ.λπ., η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχικών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 12,5% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν.

Το φθηνότερο πασχαλινό καλάθι είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω τόσο του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των  καταναλωτών όσο και των σημαντικών επιχειρηματικών αλλαγών των προηγούμενων ετών.

Η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την τιμή του αρνιού) είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.

*  Τα προϊόντα που αναλύθηκαν αποτελούν αντιπροσωπευτικά προϊόντα του πασχαλινού τραπεζιού για τους Έλληνες καταναλωτές και η επιλογή τους έγινε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς με πολυετή εμπειρία στον χώρο. Τα προϊόντα που εξετάστηκαν είναι: αρνί ελληνικό, κατσίκι ελληνικό, αυγά 6αδα, τσουρέκι, ξύδι, αλεύρι για όλες τις χρήσεις, μουστάρδα, φέτα, γιαούρτι, κρασί μοσχοφίλερο, μπύρες, πατάτες, ντομάτες, βούτυρο, μαρούλι, φύλλο κρούστας, αναψυκτικό τύπου Cola.