Skip to main content

ΥΠΟΙΚ: Προσδοκίες για υπερπλεόνασμα 4%

Από την έντυπη έκδοση 

Σε μια «ευχάριστη έκπληξη», η οποία θα έρθει από την ανακοίνωση των δημοσιονομικών στοιχείων του 2018 -οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν από την Eurostat και την Ελληνική Στατιστική Αρχή τη Μεγάλη Τρίτη- προσβλέπει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Λίγες ημέρες πριν από τις επίσημες ανακοινώσεις, υπάρχουν ενδείξεις ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της περσινής χρονιάς -με βάση τον μνημονιακό ορισμό του- θα διαμορφωθεί τελικώς στο 4% του ΑΕΠ, δηλαδή τουλάχιστον μισή ποσοστιαία μονάδα υψηλότερα από τον συμφωνημένο στόχο του 3,5%. Το επιχείρημα ότι η Ελλάδα εμφανίζει υπερπλεόνασμα για 4ο συνεχόμενο έτος αναμένεται να αξιοποιηθεί από την ελληνική πλευρά μετά το Πάσχα στο πλαίσιο των συζητήσεων που θα γίνουν και για την ανάκληση της μείωσης του αφορολογήτου, αλλά και για την οριστικοποίηση των μέτρων που θέλει να εξαγγείλει η κυβέρνηση εν όψει των επόμενων βουλευτικών εκλογών. 

Για το οικονομικό επιτελείο, το ζητούμενο είναι να βρεθεί τρόπος ώστε και να γίνουν οι εξαγγελίες θετικών μέτρων που προανήγγειλε από τη Δευτέρα ο πρωθυπουργός, αλλά και να διατηρηθεί το ευνοϊκό για την Ελλάδα κλίμα στις αγορές. Για να μην εμφανιστεί η κυβέρνηση ότι προτίθεται να αθετήσει τις δεσμεύσεις της απέναντι στους θεσμούς εν όψει των βουλευτικών εκλογών, χρειάζεται οι παρεμβάσεις που θα ανακοινωθούν να είναι κοστολογημένες και να προκύπτει η πηγή χρηματοδότησής τους.

Αυτό άλλωστε επισήμανε και ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Βάλντις Ντομπρόβσκις, ερωτηθείς για το θέμα της μείωσης του αφορολογήτου. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο euro2day.gr υποστήριξε τα εξής: «Εάν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος πέρα από την επίτευξη δημοσιονομικών στόχων, τότε είμαστε ανοικτοί να συζητήσουμε πώς θα χρησιμοποιηθεί ο χώρος αυτός. Το ίδιο συνέβη και με τις περικοπές των συντάξεων. Η Κομισιόν είναι ανοικτή και εάν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος -και το αφορολόγητο εισόδημα αποτελεί προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση- τότε θα το υποστηρίξουμε. Για εμάς, το κύριο ζήτημα είναι να τηρήσουμε τους δημοσιονομικούς στόχους και στη συνέχεια να συζητήσουμε πώς να δαπανηθούν τα πρόσθετα έσοδα». 

Η μεγάλη δυσκολία για την κυβέρνηση -την οποία η «Ν» ανέδειξε και με το χθεσινό της δημοσίευμα- συνίσταται στο ότι δεν είναι εύκολο να τεκμηριωθεί από τον Μάιο ότι και ο φετινός προϋπολογισμός θα κλείσει με υπερπλεόνασμα. 

Περί αμφισβήτησης
Αρμόδιο στέλεχος στο οποίο υποβλήθηκε η σχετική ερώτηση, ανέφερε ότι ναι μεν δεν μπορεί να τεκμηριωθεί δημοσιονομική υπεραπόδοση από τόσο νωρίς, αλλά από την άλλη δεν είναι εύκολο και για όσους μπορεί να αμφισβητήσουν το σχετικό θέμα να τεκμηριώσουν ότι το 2019 θα κλείσει χωρίς υπέρβαση των στόχων. Σε κάθε περίπτωση, o παράγων χρόνος είναι πολύ σημαντικός για την ελληνική πλευρά, η οποία δεν μπορεί να περιμένει έως το φθινόπωρο για να καταρτίσει το πλαίσιο των μέτρων που θα ισχύσουν από την επόμενη χρονιά. Το ιδανικό θα ήταν το πλαίσιο των παρεμβάσεων να συζητηθεί μετά το Πάσχα όχι μόνο εντός της κυβέρνησης αλλά και με τους θεσμούς, οι οποίοι αναμένονται στην Αθήνα στις αρχές Μαΐου. Δεδομένου ότι ένα από τα βασικά θέματα συζήτησης με τους εκπροσώπους των θεσμών θα είναι το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής στρατηγικής, δημιουργούνται οι κατάλληλες προϋποθέσεις για να γίνει μια αρχική συζήτηση με την οποία θα εξειδικεύεται ο τρόπος διάθεσης του πρωτογενούς πλεονάσματος που προβλέπεται ότι θα παραχθεί μετά το 2020. Ήδη έχει γίνει πρόβλεψη για υπερπλεόνασμα: 

1. 1,28 δισ. ευρώ για το 2020. 
2. 2,105 δισ. ευρώ για το 2021. 
3. 3,582 δισ. ευρώ για το 2022.

Με την προσθήκη μιας πρόβλεψης και για το 2023 -η οποία αναμένεται να ανεβάσει τον δημοσιονομικό χώρο σε επίπεδα άνω των 5 δισ. ευρώ, καθώς τη συγκεκριμένη χρονιά δεν υπάρχει υποχρέωση για παραγωγή πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ- θα δημιουργηθεί ένα δημοσιονομικό «πακέτο», το οποίο ο πρωθυπουργός θα επιδιώξει να εξειδικεύσει πριν από τις εκλογές. Σε αυτό το πακέτο αναμένεται να εντάξει κυρίως τις μειώσεις άμεσων και έμμεσων φόρων, όπως ο ΦΠΑ και οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης.