Skip to main content

Ντ. Μπακογιάννη: Σε κίνδυνο τα έργα στο λιμάνι αν χαρακτηριστεί αρχαιολογική ζώνη ο Πειραιάς

Ερώτηση προς τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννη Δραγασάκη κατέθεσε η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Ντόρα Μπακογιάννη, επισημαίνοντας πως υπάρχει κίνδυνος να τιναχθούν στον αέρα τα έργα ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά, εφόσον η πόλη χαρακτηριστεί αρχαιολογικός χώρος.

Η κ. Μπακογιάννη σημειώνει ότι στην αυριανή (Τρίτη) συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, η ημερήσια διάταξη περιλαμβάνει συζήτηση για την έγκριση ή μη της οριοθέτησης ως αρχαιολογικού χώρου του Δήμου Πειραιά και της περιοχής «Καστράκι» του Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας.

«Σε περίπτωση που ο Πειραιάς και η ευρύτερη ζώνη του λιμανιού χαρακτηριστούν ως αρχαιολογική ζώνη, τότε τίθεται σε κίνδυνο η υλοποίηση του αναπτυξιακού προγράμματος και της μελέτης διαχείρισης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς», υπογραμμίζει η κ. Μπακογιάννη, προσθέτοντας πως στη συνεδρίαση του ΚΑΣ, θα ληφθεί απόφαση για την έγκριση ή απόρριψη του συγκεκριμένου σχεδιασμού, καθώς το ζήτησε η Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης και Σχεδιασμού Λιμένων.

Η κ. Μπακογιάννη υπενθυμίζει ότι η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ έχει υπογραφεί στις 24.06.2016 και τέθηκε ως παράρτημα στην από 08.04.2016 σύμβαση μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Cοscο για την πώληση ποσοστού 67% του ΟΛΠ. Συγκεκριμένα, όπως προσθέτει η βουλευτής της Ν.Δ., η εν λόγω συμφωνία προβλέπει την πραγματοποίηση υποχρεωτικών επενδύσεων εκ μέρους του ΟΛΠ. Η κ. Μπακογιάννη συμπληρώνει ότι η πρώτη επενδυτική περίοδος – 5ετούς διάρκειας – ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2016 και προβλέπει έργα αξίας 293.783.800  ευρώ (Παράρτημα 7.2 της Σύμβασης Παραχώρησης), βάσει συγκεκριμένου Master Plan και Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Η κ. Μπακογιάννη προειδοποιεί ότι αν η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά ανακηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος, θα προκληθούν πρόσθετες καθυστερήσεις στα επενδυτικά έργα, καθώς όλες οι διαδικασίες θα υπόκεινται πλέον στους περιορισμούς της αρχαιολογικής νομοθεσίας. Σύμφωνα με την ίδια, μια τέτοια απόφαση θα επηρεάσει και την εμπρόθεσμη ολοκλήρωση της συναλλαγής μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και COSCO διότι η συμφωνημένη μεταβίβαση του υπόλοιπου 16% στην COSCO προϋποθέτει την περάτωση των επενδυτικών έργων. Πρακτικά, όπως υπογραμμίζει η κ. Μπακογιάννη, οι καθυστερήσεις λόγω της αρχαιολογικής νομοθεσίας τινάζουν στον αέρα τον αναπτυξιακό σχεδιασμό για το λιμάνι του Πειραιά.

«Τη στιγμή που η χώρα έχει ανάγκη από επενδύσεις και έργα υποδομής που θα δημιουργήσουν σταθερές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας και το λιμάνι του Πειραιά χρειάζεται περαιτέρω ανάπτυξη για να διατηρήσει τη διεθνή ανταγωνιστικότητά του, η κυβέρνηση θέτει σε κίνδυνο τη αναβάθμιση της λιμενικής ζώνης. Στην ουσία, στέλνει αρνητικό μήνυμα προς τους Έλληνες και ξένους επενδυτές: είτε δεν τηρούνται οι συμβατικές μας υποχρεώσεις είτε στην πορεία υλοποίησης ενός επενδυτικού σχεδίου αλλάζουν οι όροι και οι προϋποθέσεις της αρχικής συμφωνίας», επισημαίνει η βουλευτής της Ν.Δ., ενώ τονίζει ότι «η Ελλάδα είναι μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτισμό. Τα θέματα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος πρέπει να βρίσκονται ψηλά στις εθνικές μας προτεραιότητες, όμως όχι ως άλλοθι για να μη γίνονται νέες επενδύσεις».

Η κ. Μπακογιάννη διαμηνύει εξάλλου ότι η μετατροπή του Πειραιά σε αρχαιολογική ζώνη θα δημιουργήσει κολοσσιαία προβλήματα στη διαχείριση των προβλημάτων και την καθημερινή λειτουργία της πόλης.

Καταλήγοντας ρωτά τον κ. Δραγασάκη:

  1. Το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης έχει γνώση για το σχεδιασμό του υπουργείου Πολιτισμού να χαρακτηρίσει τον Πειραιά αρχαιολογικό χώρο;
  2. Σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί αυτή η εξέλιξη, τι προτίθεται να πράξει για να μην τιναχθούν στον αέρα τα επενδυτικά σχέδια στην ευρύτερη ζώνη του λιμανιού;