Skip to main content

Deloitte: Στα 4,4 τρισ. δολ. τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανεμπόρων

Στα 4,4 τρισ. δολάρια ανήλθαν τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανεμπόρων σε παγκόσμιο επίπεδο το οικονομικό έτος 2013, σύμφωνα με τη νέα έκθεση της Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL) με τίτλο Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανικού Εμπορίου για το 2015. Το ίδιο διάστημα, ο μέσος όρος των εσόδων ανά λιανέμπορο υπερέβη τα 17,4 δισ. δολάρια.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την έκθεση, η αύξηση των εσόδων για τους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους, η οποία άρχισε να μειώνεται το 2011, συνέχισε να επιβραδύνεται και το 2013. Τα τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανέμπορων αυξήθηκαν κατά 4,1% το 2013, έπειτα από αύξηση 4,9% το 2012. Ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης συνέχισε να φθίνει, περίπου 80% των κορυφαίων 250 λιανέμπορων κατέγραψαν αύξηση στα έσοδά τους από το λιανεμπόριο το οικονομικό έτος 2013.

«Η υποτονική παγκόσμια οικονομία το 2014 περιόρισε τα οικονομικά πολλών καταναλωτών και άσκησε πίεση στις λιανικές πωλήσεις. Συνεπώς, η ευημερία του παγκόσμιου λιανεμπορίου το 2015 θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική σταθερότητα αρκετών από τις μεγάλες οικονομίες. Η Κίνα, η Ευρωζώνη, καθώς και μερικές βασικές αναδυόμενες οικονομίες βίωσαν ένα ιδιαίτερα σκληρό 2014. Συγκριτικά, οι οικονομίες των ΗΠΑ και της Βρετανίας συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, με δείκτες που καταδεικνύουν την πιθανότητα ισχυρής ανάπτυξης το 2015 και ενδεχομένως και μετέπειτα», σχολίασε ο Δρ Ira Kalish, επικεφαλής οικονομολόγος της DTTL.

Κορυφαίες τάσεις του λιανεμπορίου για το 2015

Ταξιδιωτικό λιανικό εμπόριο – Ο διεθνής τουρισμός αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται παραπάνω από τις προσδοκίες παρά τις συνεχόμενες γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις παγκοσμίως. Οι διευρυνόμενες μεσαίες τάξεις των αναπτυσσόμενων οικονομιών ταξιδεύουν σε διάφορες πρωτεύουσες, ενισχύοντας τις λιανικές πωλήσεις. Για παράδειγμα, πάνω από το μισό των 16 δισ. δολ. του κλάδου πολυτελείας στη Γαλλία, εξαρτάται από τους τουρίστες. Το 2015, οι λιανέμποροι αναμένεται να εξυπηρετούν ολοένα και περισσότερους ταξιδιώτες «που ξοδεύουν πολλά», ιδιαιτέρως τουρίστες των αναδυόμενων οικονομιών για να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη τους.

Λιανικό εμπόριο μέσω κινητών – Το λιανικό εμπόριο μέσω κινητών αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται επιθετικά. Το 65% του παγκόσμιου πληθυσμού θα χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο μέχρι το 2015, ενώ υπολογίζεται ότι το 83% της χρήσης του διαδικτύου θα πραγματοποιείται μέσω κινητών συσκευών. Οι λιανέμποροι θα πρέπει να ανταποκριθούν προσφέροντας δωρεάν Wi-Fi στα καταστήματά τους και φιλικές για κινητά, ιστοσελίδες λιανεμπορίου προσαρμοσμένες στα διαφορετικά είδη συσκευών. Το απόρρητο και η ασφάλεια καθίστανται όλο και πιο σημαντικά, καθώς η διαφάνεια και η προστασία των πληροφοριών των πελατών θα είναι κρίσιμης σημασίας για τη διατήρηση της εμπιστοσύνης των πελατών, αφού το λιανικό εμπόριο μέσω κινητών γίνεται ο κανόνας.

Ταχύτερο λιανικό εμπόριο – Η ταχύτητα συνεχίζει να παραμένει μια σημαντική τάση στο λιανεμπόριο. Αυτή περιλαμβάνει: τη «γρήγορη μόδα» (να έρχονται στα καταστήματα τα είδη που παρουσιάζονται σε επιδείξεις μόδας όσο το δυνατό γρηγορότερα), προϊόντα περιορισμένης χρονικής διαθεσιμότητας και γρήγορες πωλήσεις για την ενθάρρυνση άμεσων αγορών, pop-up εγκαταστάσεις για τη γρήγορη παρουσίαση προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά και την καλύτερη προβολή τους, και αυτοεξυπηρετούμενα ταμεία και περίπτερα για τον περιορισμό ή την εξάλειψη του χρόνου αναμονής. Το 2015, το λιανεμπόριο προβλέπεται να γίνει ακόμα πιο γρήγορο ώστε να ικανοποιήσει τις επιθυμίες των καταναλωτών. Οι εξελίξεις αυτές θα δρομολογηθούν κυρίως από τους millennials (η γενιά με έτος γέννησης μεταξύ 1980-2000), καθώς είναι μια γενιά με μεγάλη αγοραστική δύναμη και επιρροή στα χέρια τους. Επιθυμούν γρήγορη εξυπηρέτηση και άμεση ικανοποίηση των αναγκών τους, και οι λιανέμποροι θα ανταπεξέλθουν στις επιθυμίες αυτές.

Η εμπειρία του λιανικού εμπορίου – Το λιανικό εμπόριο πλέον δεν αφορά μόνο το προϊόν, αλλά και την εμπειρία αγοράς. Οι λιανέμποροι θα συνεχίσουν να εξερευνούν καινοτόμους τρόπους για τη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας των καταναλωτών μέσω εκστρατειών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φεστιβάλ, επιδείξεων μόδας και διαδραστικών οθονών. 

Καινοτόμο λιανικό εμπόριο – Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου θα συνεχίσει να επηρεάζεται από τις νέες τεχνολογίες και τον καινοτόμο ανταγωνισμό. Περισσότεροι λιανέμποροι είναι πιθανό να υιοθετήσουν καινοτόμες πρακτικές, να επωφεληθούν της τεχνολογίας και να την αξιοποιήσουν δημιουργικά.

«Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου διανύει μια σημαντική περίοδο αλλαγής. Η ταχύτητα της καινοτομίας και οι συνεχείς επιρροές που γίνονται αισθητές σε ολόκληρο τον κλάδο θα συνεχιστούν, καθώς οι απαιτήσεις των πελατών ολοένα και αυξάνονται. Προκειμένου να επιτύχουν σε αυτό το περιβάλλον, οι λιανέμποροι θα πρέπει να ανταποκρίνονται γρήγορα στις απειλές και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά διασφαλίζοντας ότι μπορούν να εφαρμόσουν ταχύτατα τις δικές τους καινοτομίες. Αυτό θα απαιτήσει μια συνδυαστική στρατηγική, ικανότητες, και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, με γνώμονα πάντα τις τάσεις που ανακύπτουν από τα δεδομένα της αγοράς», σχολίασε ο Δημήτρης Κουτσόπουλος, CEO και Consumer Business: Leader της Deloitte Ελλάδος.