Skip to main content

Ο πληθωρισμός φέρνει τη… νηστεία Σαρακοστής πιο κοντά

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Ακριβότερα κούλουμα φέτος, με τις πληθωριστικές πιέσεις να περνούν στο σαρακοστιανό τραπέζι, ενώ σε ό,τι αφορά την αγορά της εστίασης οι επαγγελματίες εκφράζουν έντονη επιφυλακτικότητα για την κίνηση του τριημέρου.

Ειδικότερα, οι εκτιμήσεις των αρτοποιών κάνουν λόγο για μέση αύξηση 15% στην τιμή της παραδοσιακής λαγάνας, ενώ «τσιμπημένες» σε σχέση με πέρυσι εμφανίζονται οι τιμές στα περισσότερα σαρακοστιανά εδέσματα που συνθέτουν το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας, με τις αυξήσεις να κινούνται σε ένα φάσμα από 10%-30% με βάση τις εκτιμήσεις της αγοράς. Η λαγάνα και τα οπωροκηπευτικά,  που κινούνται εδώ και μήνες στο τέμπο της ενεργειακής κρίσης και πλέον βρίσκονται και στις συμπληγάδες του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας, σέρνουν το γαϊτανάκι των αυξήσεων, ωστόσο και οι τιμές κιλού στον χαλβά έχουν μεγάλες αποστάσεις στο ράφι από 5,5 ευρώ έως και 18 ευρώ, ενώ και το εύρος τιμής στον λευκό ταραμά κυμαίνεται από 5,9 ευρώ μέχρι και 20 ευρώ. Και στα ιχθυρά η εικόνα σε σχέση με πέρυσι είναι επιβαρυμένη. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η τιμή λιανικής την Πέμπτη 3/3 σε βασικά είδη διαμορφώθηκαν ως εξής: στο χταπόδι (ελληνικό) 16,90 – 18,90 ευρώ, στις καραβίδες στα 9,90 ευρώ οι μικρές, ενώ οι μεγάλες αγγίζουν μέχρι και τα 42 ευρώ. Το καλαμάρι (ελληνικό) πωλείται μεταξύ 17 έως και 22,5 ευρώ, ενώ οι γυαλιστερές και τα κυδώνια στα 18,8 ευρώ. Τα μύδια ξεκινούν από τα 3,9 ευρώ, ενώ οι σουπιές κυμαίνονται από 9,80 έως 13,80 ευρώ.
 

Η Βαρβάκειος Αγορά
Το αθηναϊκό έθιμο που θέλει το Τριώδιο να «κλείνει» στη Βαρβάκειο Αγορά, όπου τα καταστήματα ανοίγουν το βράδυ της Κυριακής και κλείνουν το μεσημέρι της Καθαράς Δευτέρας, επανέρχεται φέτος, ωστόσο η γενικότερη αίσθηση που επικρατεί είναι ότι οι αγορές θα κινηθούν σε πολύ συγκρατημένα επίπεδα. Οι επιβαρύνσεις στο εισόδημα των καταναλωτών δεν επιτρέπει σε καμία περίπτωση γαλαντόμες δαπάνες και λουκούλλεια γεύματα. Σε κάθε περίπτωση έτοιμοι εμφανίζονται οι επαγγελματίες της ιχθυόσκαλας στο Κερατσίνι για να προμηθεύσουν τους επαγγελματίες, οι οποίοι με τη σειρά τους κρατούν «μικρό» καλάθι για την κίνηση του τριημέρου.

Στην οργανωμένη λιανική για ακόμα μια φορά επιστρατεύονται εμπορικές πολιτικές προώθησης.
Στον χαλβά και το ταχίνι, όπου το 70% των ετήσιων πωλήσεων γίνονται τη Σαρακοστή, η έντονη προώθηση αποτελεί παγιωμένη τακτική, η οποία βέβαια αυξάνει μεν τον τζίρο, αλλά ρίχνει τη μέση τιμή ανά μονάδα όγκου. Στα κατεψυγμένα ιχθυρά «πρωταγωνιστικό» ρόλο έχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.