Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Κονδύλια ύψους 20 εκατ. δολαρίων θα διοχετευτούν με δάνεια στην Ελλάδα, μέσω της νέας πιστωτικής γραμμής ύψους 100 εκατ. δολαρίων, που υπογράφηκε χθες στη Θεσσαλονίκη μεταξύ της γερμανικής αναπτυξιακής τράπεζας KfW και της Παρευξείνιας Τράπεζας (ΤΕΑΕΠ-Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης Ευξείνου Πόντου).
Όπως γνωστοποίησε κατά την εκδήλωση υπογραφής της σύμβασης ο διευθυντής της KfW για την ΝΑ Ευρώπη και την Τουρκία, Κριστόφ Τίσκενς, από την προηγούμενη ισόποση χρηματοδοτική σύμβαση της KfW προς την ΤΕΑΕΠ ποσοστό 20% των κεφαλαίων διατέθηκε για χρηματοδοτήσεις στην Ελλάδα, παρά το ότι είναι μέλος της Ε.Ε. λόγω της κρίσης, και υπάρχει ήδη έγκριση από τη γερμανική κυβέρνηση, ώστε και στη νέα αυτή σύμβαση το 20% της χρηματοδότησης να δοθεί και πάλι προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, κάτι που όπως σημείωσε ο ίδιος είναι ένα πολύ καλό σημάδι από τη γερμανική κυβέρνηση προς την Ελλάδα.
Μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Μέσω της πιστωτικής αυτής γραμμής των 100 εκατ. δολαρίων, όπως τόνισε ο πρόεδρος της ΤΕΑΕΠ, Ντμίτρι Πάνκιν, θα ενισχυθεί το χρηματοδοτικό πρόγραμμα πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στις χώρες-μέλη της ΤΕΑΕΠ – με εξαίρεση τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, που είναι μέλη της Ε.Ε., και τη Ρωσία που δεν κατατάσσεται στις αναπτυσσόμενες.
Ειδικότερα για την Ελλάδα, ο κ. Πάνκιν σημείωσε πως η σύμβαση αυτή «θα βοηθήσει να αυξήσουμε την υποστήριξή μας προς επιχειρήσεις, οι οποίες συμβάλλουν στην ανάπτυξη και ενισχύουν την απασχόληση στην Ελλάδα, βοηθώντας έτσι στη συνεχιζόμενη ανάκαμψη της χώρας όπου φιλοξενείται η Τράπεζα».
Σύμφωνα, επίσης, με τον κ. Πάνκιν, στο μέλλον είναι πιθανόν να υπάρξει συγχρηματοδότηση έργων από τις δυο τράπεζες στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης και του Ευξείνου Πόντου.
ΔΕΗ και ΟΛΘ
Το χαρτοφυλάκιο της ΤΕΑΕΠ το 2019, όπως γνωστοποίησε ο πρόεδρός της, αυξήθηκε το 2019 κατά 40%, λόγω της στρατηγικής στροφής της Τράπεζας στη χρηματοδότηση μεγάλων έργων. Από τα περίπου 2 δισ. δολάρια των δανειοδοτήσεων της ΤΕΑΕΠ το 2019, η Ελλάδα απορρόφησε τα 400 εκατ. δολάρια με δάνεια – μεταξύ άλλων προς τη ΔΕΗ, προκειμένου να στηριχτεί η ιδιωτικοποίηση και τη Fraport για την ανάπτυξη των 14 περιφερειακών ελληνικών αεροδρομίων, που διαχειρίζεται.
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί πως σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΤΕΑΕΠ, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για χρηματοδότηση των επενδύσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης (σ.σ.: για τον 6ο προβλήτα), χωρίς να υπάρχει ακόμη κατάληξη.
Σημείωσε μάλιστα πως «για εμάς όλα τα έργα που αφορούν στο λιμάνι είναι κρίσιμα», κάνοντας μνεία και σε εξοπλισμό και στη δημιουργία Ειδικής Αναπτυξιακής Ζώνης στο λιμάνι.
Η ΤΕΑΕΠ, επίσης, σύμφωνα με τον πρόεδρό της εξετάζει τη χρηματοδότηση projects, όπως η θαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα, έργα αγωγών φυσικού αερίου ή ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας, Βόρειας Μακεδονίας και Βουλγαρίας κ.ά. και εξέφρασε την ελπίδα κάποια εξ αυτών να γίνουν πράξη εντός του 2020.