Skip to main content

Πώς θα ενισχυθεί το τουριστικό ρεύμα από την Κίνα και την Ινδία

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
 
Τεράστια είναι τα περιθώρια ανάπτυξης που παρουσιάζουν τόσο για τον ευρωπαϊκό όσο και για τον ελληνικό τουρισμό οι αγορές της Κίνας και της Ινδίας. Οι θετικές προοπτικές από αυτές τις δύο μεγάλες πηγές τουριστικού ρεύματος προς τη γηραιά ήπειρο επισημαίνονται και σε μελέτη ευρωπαϊκών τουριστικών φορέων [European Travel Commission, European Tourism Association (ETOA) και Eurail B.V.] για το τελευταίο τετράμηνο του 2019 (Long-Haul Travel Barometer for September – December 2019). 

Στην Κίνα, όπως αναφέρεται στη μελέτη, ο δείκτης επιθυμίας για ταξίδια στην Ευρώπη κατά την περίοδο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2019 έφτασε στην υψηλότερη τιμή του (102) από το 2015. Η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, η βελτιωμένη συνδεσιμότητα των αεροπορικών πτήσεων και οι πολιτικές χαλάρωσης των θεωρήσεων συνέβαλαν στο θετικό αυτό αποτέλεσμα.

Οι πιο ελκυστικοί προορισμοί για τους Κινέζους παραμένουν η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιταλία.

Αναφορικά με την Ινδία σημειώνεται ότι ο αριθμός Ινδών που κάνουν διακοπές αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια λόγω του αυξανόμενου νεαρού πληθυσμού, της αύξησης των διαθέσιμων εισοδημάτων και της βελτιωμένης σύνδεσης με άλλες περιοχές του κόσμου. Οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία) και το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκονται στην κορυφή του καταλόγου προορισμών. Και στη χώρα μας, πάντως, παρατηρείται αυξημένη παρουσία Κινέζων και Ινδών τουριστών τα τελευταία χρόνια.

Εκτιμήσεις για 170.000 αφίξεις από την Κίνα

Ειδικότερα, για την Κίνα ο στόχος είναι να φτάσουμε τους 500.000 τουρίστες μέχρι το 2021, όπως ανέφερε πρόσφατα κατά την επίσκεψή του στην Κίνα και ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Το 2017 ο αριθμός των αφίξεων Κινέζων τουριστών στα αεροδρόμια της χώρα μας ανήλθε σε 106.264, παρουσιάζοντας αύξηση ύψους 32% σε σχέση με το 2016. Η ανοδική πορεία των αφίξεων Κινέζων τουριστών συνεχίστηκε και το 2018, οπότε και κατεγράφησαν 134.570 αφίξεις (αύξηση 27%). Για το 2019 οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 170.000 αφίξεις.

Οι δημοφιλέστεροι μέχρι σήμερα προορισμοί των Κινέζων τουριστών είναι τα νησιά του Αιγαίου, η Κρήτη, η Αθήνα, οι Δελφοί, η Ολυμπία και τα Μετέωρα. Οι Κινέζοι τουρίστες φαίνεται να προτιμούν τουριστικά πακέτα διάρκειας 5-8 διανυκτερεύσεων, σε ξενοδοχεία τριών έως πέντε αστέρων και κόστους που δεν ξεπερνά τα 2.500 ευρώ. Το 80% του συνόλου αγοράζει τουριστικά πακέτα αποκλειστικά για την Ελλάδα, το 10% προτιμά τουριστικά πακέτα Ελλάδας – Τουρκίας, ενώ το υπόλοιπο 10% προτιμά πακέτα συνδυασμένων διακοπών με άλλες χώρες, όπως αναφέρεται σε έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Πεκίνο.

Στην ίδια έκθεση προστίθεται ότι οι νέες τάσεις που παρατηρούνται στη συμπεριφορά των Κινέζων τουριστών είναι η αύξηση του ποσοστού των μεμονωμένων τουριστών, η αναζήτηση αυθεντικών εμπειριών στους προορισμούς που επισκέπτονται, η αύξηση των πληρωμών μέσω κινεζικών εφαρμογών πληρωμής (Alipay, WeChat) και μέσω κινεζικών χρεωστικών καρτών (Union Pay), η τέλεση γάμων στο εξωτερικό και η μαγνητοσκόπηση τουριστικών εκπομπών σε διάφορους προορισμούς με τη συμμετοχή γνωστών προσωπικοτήτων της κινεζικής βιομηχανίας θεάματος.

Είναι προφανές ότι η απευθείας αεροπορική σύνδεση Αθήνας – Πεκίνου, η οποία ξεκίνησε τον Οκτώβριο 2017 από την Air China, έχει συμβάλει στην ενίσχυση των τουριστικών ροών, ενώ νέα ώθηση αναμένεται να δώσει από το επόμενο καλοκαίρι η απευθείας αεροπορική σύνδεση και με τη Σαγκάη.

Βασικοί ελληνικοί προορισμοί για τους Κινέζους είναι η Αθήνα, οι Κυκλάδες και η Πελοπόννησος, με πλέον δημοφιλείς προορισμούς τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Βασικές χρονικές περίοδοι διακοπών των Κινέζων είναι εκείνες της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς (τέλη Ιανουαρίου – αρχές Φεβρουαρίου), της Πρωτομαγιάς και των διακοπών για την Εθνική Εορτή της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας (πρώτο δεκαήμερο Οκτωβρίου).

Μεταξύ άλλων, απαιτείται η στοχευμένη προσέγγιση του κοινού μέσω των κινεζικών ηλεκτρονικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης, που είναι και ο βασικός τρόπος μαζικής επικοινωνίας στην Κίνα. Θα πρέπει, επίσης, να εξεταστεί η δυνατότητα αναγνώρισης του διπλώματος οδήγησης, ώστε να διευκολυνθεί η ενοικίαση αυτοκινήτων και μάλιστα πολυτελών. Οι τουριστικές υποδομές της Ελλάδας πρέπει να εξοικειωθούν και να προσαρμοσθούν με τις ιδιαιτερότητες των Κινέζων ταξιδιωτών (δυνατότητα κινέζικου φαγητού, ζεστού νερού στο τραπέζι, βραστήρας στο δωμάτιο κ.ά.).

Σύμφωνα με τον Γιώργο Δρακόπουλο, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Tourism Generis, ο οποίος δραστηριοποιείται ιδιαίτερα στην κινεζική αγορά, η χώρα μας πρέπει να κινηθεί πολύ μεθοδικά για να «κερδίσει» τους Κινέζους τουρίστες.
«Επιτυχημένη η επίσκεψη του πρωθυπουργού μας στη Σαγκάη, επιτυχημένη και η επίσκεψη του Κινέζου προέδρου στην Αθήνα, αλλά οι επισκέψεις επισήμων από μόνες τους δεν φέρνουν τουρίστες» σημειώνει ο κ. Δρακόπουλος, προσθέτοντας ότι «για μια σειρά γεωπολιτικών, εμπορικών και οικονομικών λόγων οι Κινέζοι μας συμπαθούν, μας αναγνωρίζουν ως έναν μεγάλο αρχαίο πολιτισμό και κυρίως επενδύουν στη χώρα μας.

Ας το αξιοποιήσουμε αυτό, κινούμενοι μεθοδικά, τεχνοκρατικά. Δηλαδή με σχέδιο μάρκετινγκ (πρώτα έρευνα, μετά εκπαίδευση, προετοιμασία προϊόντος και προβολή) και όχι συναισθηματικά (roadshows με τσάμικα / καλαματιανά και φαγητό σε κονσέρβες)».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «στο παρελθόν έχουμε χάσει μεγάλες ευκαιρίες για να ανοίξουμε την αγορά της Κίνας. Ενώ μεταξύ 2004 και 2008 είχαμε επιτύχει υψηλούς βαθμούς αναγνωρισιμότητας λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνας και Πεκίνου, νομίζαμε ότι αυτό αρκούσε και περιοριστήκαμε σε επιφανειακές δράσεις δημοσίων σχέσεων, περισσότερο για εσωτερική κατανάλωση. Τώρα έχουμε καταλάβει ότι πρέπει να κινηθούμε διαφορετικά, οργανωμένα, συντεταγμένα κι όπως λέει η άλλη αρχή του μάρκετινγκ: “Συν Αθηνά και χείρα κίνει”».
 
Διαφήμιση στην Ινδία από ταινίες του Bollywood

H Ινδία θεωρείται η νέα μεγάλη ανερχόμενη τουριστική δύναμη. Σύμφωνα, μάλιστα, με προβλέψεις ειδικών, το 2030 η ινδική μεσαία τάξη θα είναι πολυπληθέστερη από ολόκληρη την ευρωπαϊκή μεσαία τάξη, αντικατοπτρίζοντας τις μελλοντικές ευκαιρίες για τον ευρωπαϊκό τουρισμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Νέο Δελχί, παρατηρούνται σταθερά ανοδικές τάσεις των ινδικών τουριστικών ροών προς τη χώρα μας σε ετήσια βάση.

Το 2017, το προξενικό τμήμα της πρεσβείας της Ελλάδος στην Ινδία εξέδωσε 33.000 αιτήσεις για τουριστικές θεωρήσεις εισόδου στην Ελλάδα. Το 2018 οι αιτήσεις για τουριστική βίζα στην Ελλάδα έφτασαν τις 44.000, ενώ από τις αρχές μέχρι και τον Ιούνιο του 2019 είχαν υποβληθεί 28.000 αιτήσεις.

Όπως επισημαίνει η Κατερίνα Μούσμπε, Managing Director της Mideast Travel, που δραστηριοποιείται ιδιαίτερα στη συγκεκριμένη αγορά, αυτό που κυρίως μπορεί να ενισχύσει ιδιαίτερα το τουριστικό ρεύμα από την Ινδία προς την Ελλάδα είναι η διαφήμιση της χώρας μας μέσα από ταινίες του Bollywood που θα γυριστούν σε ελληνικούς προορισμούς, προσθέτοντας ότι κάτι ανάλογο παρατηρήθηκε τα προηγούμενα χρόνια.

Σε συνέχεια της προβολής στην Ινδία κινηματογραφικών παραγωγών του Bollywood που γυρίστηκαν στη Μύκονο και τη Σαντορίνη την τελευταία δεκαετία, ο αριθμός Ινδών τουριστών προς την Ελλάδα βαίνει αυξανόμενος τα τελευταία χρόνια, αναφέρει η κ. Μούσμπε και προτείνει τη λήψη ειδικών μέτρων ώστε να προσελκυστεί στην Ελλάδα η παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών από το Bollywood. 

Η απευθείας αεροπορική σύνδεση Αθήνας – Πεκίνου, η οποία ξεκίνησε τον Οκτώβριο 2017 από την Air China, έχει συμβάλει στην ενίσχυση των τουριστικών ροών, ενώ νέα ώθηση αναμένεται να δώσει από το επόμενο καλοκαίρι η απευθείας αεροπορική σύνδεση και με τη Σαγκάη.