Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Οι online αγορές αναδείχθηκαν στον «βασιλιά» της καταναλωτικής φρενίτιδας κατά τη χθεσινή ημέρα της Black Friday στις ΗΠΑ, με τους περισσότερους αγοραστές να απέχουν από τα καταστήματα, την ώρα όμως που στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ακτιβιστές στη Γαλλία πρόταξαν τις κινητοποιήσεις τους για να αποκηρύξουν το εισαγόμενο από τις ΗΠΑ «έθιμο» που έχει καθιερωθεί την επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών. Διαμαρτυρίες πραγματοποιήθηκαν και στη Γερμανία.
Οι Αμερικανοί καταναλωτές ξόδεψαν περισσότερα από 2 δισ. δολάρια online κατά τις τέσσερις πρώτες ώρες της αγοραστικής κίνησης της ημέρας, τη στιγμή που η συμμετοχή του κόσμου στα καταστήματα λιανικής και τα εμπορικά κέντρα ήταν χαμηλή, γεγονός που καταδεικνύει τη γενικότερη τάση στις αγορές. Για τον λόγο αυτό, οι κορυφαίες εταιρείες λιανικής των ΗΠΑ, όπως Walmart, Target, Costco και Best Buy, έδωσαν μεγαλύτερη βαρύτητα στην online παρουσία τους.
Η Abode Analytics, η οποία παρακολουθεί τις συναλλαγές στους 80 από τους 100 κορυφαίους online ομίλους λιανικής, υπολογίζει τις ηλεκτρονικές πωλήσεις της Black Friday στα 7,5 δισ. δολάρια, αυξημένες κατά 20,5% σε ετήσια βάση. Μόνο την Ημέρα των Ευχαριστιών, οι online πωλήσεις αυξήθηκαν 17%, στα 4,1 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία της Salesforce. Τα έσοδα από τις online πωλήσεις παγκοσμίως αυξήθηκαν 24% στα 20 δισ. δολάρια, με βάση προκαταρκτικά στοιχεία.
Ωστόσο, παρότι η Black Friday παραμένει σημαντική ημέρα για τις αγορές της εορταστικής περιόδου, η σπουδαιότητά της φθίνει, επειδή οι όμιλοι λιανικής προέβησαν πιο νωρίς φέτος σε προσφορές, καθότι έχουν έξι ημέρες λιγότερες μεταξύ της Ημέρας των Ευχαριστών και των Χριστουγέννων. Το γεγονός αυτό ευνόησε κάποιες δαπάνες στις αρχές Νοεμβρίου. Έτσι, περισσότερο από το ήμισυ των καταναλωτών που συμμετείχαν σε έρευνα της Αμερικανικής Ένωσης Λιανεμπόρων την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν τις αγορές τους.
Κατά μέσο όρο, οι Αμερικανοί έχουν ήδη ολοκληρώσει περίπου το ένα τέταρτο των αγορών τους – πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναλογία στην ιστορία των ερευνών της ένωσης. Κύκλοι του λιανεμπορίου εκτιμούν ότι αυτές οι αγορές που έγιναν πριν από τις ημέρες αυτές θα μπορούσαν να ανακόψουν την ορμή των πωλήσεων που παρατηρείται παραδοσιακά στη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.
Ορισμένοι Αμερικανοί καταναλωτές είχαν εκφράσει έντονες ανησυχίες ότι οι δασμοί που επιβλήθηκαν από τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ σε κινεζικά εισαγόμενα προϊόντα θα μπορούσαν να καταστήσουν τις εορταστικές αγορές τους πιο ακριβές. Ωστόσο, οι περισσότεροι από τους μεγάλους ομίλους λιανεμπορίου των ΗΠΑ δεν αύξησαν τις τιμές τους. Όπως και να έχουν οι συνθήκες, αναμφισβήτητα, η Black Friday είναι η ημέρα που γίνονται οι μεγαλύτερες αγορές στις ΗΠΑ και φέτος αναμένεται ότι περισσότεροι από 165 εκατομμύρια πολίτες θα βγουν για αγορές στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, σύμφωνα με την αμερικανική ένωση λιανεμπορίου.
Αντιδράσεις στην Ευρώπη
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στη Βρετανία, ο όγκος των συναλλαγών ήταν αυξημένος 12,5% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της Barclaycard. Πέρυσι, οι εν λόγω συναλλαγές είχαν αυξηθεί 10% σε σχέση με το 2017.
Αντίθετα, στη Γαλλία, ακτιβιστές συγκεντρώθηκαν μπροστά στη γαλλική έδρα της Amazon σε προάστιο του Παρισιού για να καταγγείλουν την υπερκατανάλωση. Την αμέσως προηγούμενη ημέρα είχαν αποκλείσει για λίγες ώρες ένα κέντρο διανομής της αμερικανικής εταιρείας. «Λέμε στοπ στην Black Friday και στην ατιμωρησία της Amazon», ήταν ένα από τα συνθήματα των διαδηλωτών. Ο διευθυντής της Greenpeace στη Γαλλία, Ζαν-Φρανσουά Ζουλιάρ, ανέφερε ότι «σήμερα η Amazon έχει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου που έχει ένα κράτος».
Αντίστοιχα, εκατοντάδες εργαζόμενοι της Amazon στη Γερμανία πραγματοποίησαν απεργία με την ευκαιρία της Black Friday, ζητώντας καλύτερους μισθούς και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Η απεργία που οργανώθηκε από το συνδικάτο Verdi, αναμένεται να συνεχιστεί έως την Τρίτη, διαταράσσοντας τη δραστηριότητα της εταιρείας και τη Δευτέρα, τη λεγόμενη Cyber Moday, που είναι επίσης ημέρα προώθησης ηλεκτρονικών πωλήσεων.