Skip to main content

ΣΕΒΕ: Επιδείνωση προβλημάτων στις εξαγωγικές επιχειρήσεις από απεργία τελωνειακών

Για επιδείνωση των προβλημάτων στις εξαγωγικές επιχειρήσεις από τη συνεχιζόμενη αναστολή της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 του Λιμένα Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) σε ανοιχτή επιστολή του προς το Υπουργείο Οικονομικών, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και την Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ).

Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα έρευνας του ΣΕΒΕ στα μέλη του:

1. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων (88,7%) που συμμετείχαν στην έρευνα αντιμετωπίζει ήδη δυσκολίες από τις τελευταίες απεργιακές κινητοποιήσεις των Τελωνειακών και την προσωρινή κατάργηση της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

2. Οι καθυστερήσεις στην φορτοεκφόρτωση των πλοίων είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα των επιχειρήσεων (81,8%).

Aκολουθούν:

  • Αδυναμία τήρησης των απαιτούμενων χρόνων για την παράδοση των εμπορευμάτων σε πελάτες του εξωτερικού (67,3%)
  • Δυσκολία για την αποστολή εμπορευμάτων σε πελάτες του εξωτερικού (56,4%)
  • Νέα αμφισβήτηση αξιοπιστίας για την επιχείρηση από τους ξένους συνεργάτες (54,5%)
  • Δυσκολία για την παραλαβή πρώτων υλών και εμπορευμάτων, τα οποία βρίσκονται ακόμα στο εξωτερικό (52,7%)
  • Αυξημένο κόστος μεταφοράς (λόγω αλλαγής λιμανιού αναχώρησης ή συνδυασμό μεταφορικών μέσων (38,2%)

3. Λόγω της διαρκούς αλλαγής ή κατάργησης δρομολογίων από τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι επιχειρήσεις δηλώνουν αδυναμία εκτίμησης του χρόνου παράδοσης/παραλαβής των εμπορευμάτων και οποιουδήποτε προγραμματισμού  ακόμη και στην αναπλήρωση του στοκ των προϊόντων τους. Ιδιαίτερα, μάλιστα, σε μία περίοδο όπως αυτή των Χριστουγέννων  που η αγορά αναμένει να καλύψει ένα μέρος του τζίρου που ούτως ή άλλως είναι μειωμένος, το πρόβλημα παίρνει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις.

4. Το πλήγμα που θα δεχθεί η αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων από τις  καθυστερήσεις αποστολής ή/και παραλαβής εμπορευμάτων, η αύξηση των τιμών λόγω αναγκαστικής επιλογής εναλλακτικών λιμανιών και κατά συνέπεια η μείωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων, ακόμη και η απώλεια πελατών είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, σε περίπτωση οριστικής κατάργησης της γ’ βάρδιας. 

5. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις αναφέρονται στη σημαντική αύξηση του χρόνου αναμονής και εξυπηρέτησης των πλοίων στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης, όχι απαραίτητα όπως αυτός διαμορφώνεται τυπικά με βάση τα επίσημα στοιχεία αναμονής και εξυπηρέτησης πλοίων, αλλά όπως οι ίδιες τον βιώνουν ως προς την όλη διαδικασία (αρχικό προγραμματισμό για φόρτωση παραγγελίας σε πλοίο που τελικά δεν έρχεται στο λιμάνι Θεσσαλονίκης ή δεν μπορεί να φορτώσει τελικώς τα συγκεκριμένα προϊόντα που θα φορτωθούν σε επόμενο πλοίο, κ.λ.π.), αλλά και στις δυσκολίες αναζήτησης εναλλακτικών λιμανιών, στην περίπτωση που συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις, γνωρίζοντας ότι αυτό: α. θα επιβαρύνει σημαντικά το κόστος για τους ίδιους, β. θα οδηγήσει στην απώλεια πελατών, εφόσον δεν μπορέσουν να επιλέξουν αυτή τη λύση για όλους τους πελάτες τους.

Ο ΣΕΒΕ επισημαίνει ότι, σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΘ ΑΕ:

  • Ο μέσος χρόνος αναμονής των πλοίων στο αγκυροβόλιο για την εξυπηρέτησή τους στο Σ.ΕΜΠΟ της ΟΛΘ ΑΕ έχει πλέον φτάσει στις 59 ώρες, έχοντας αυξηθεί ακόμη περισσότερο από τις 52,5 ώρες του β΄ δεκαπενθήμερου του Σεπτεμβρίου 2017. Επισημαίνεται ότι κατά το 2016 ο αντίστοιχος δείκτης ήταν 19,5 ώρες, δηλαδή τριπλασιάστηκε.
  • Ο συνολικός χρόνος αναμονής και εξυπηρέτησης στο Σ.ΕΜΠΟ της ΟΛΘ ΑΕ είναι πλέον διπλάσιος από τον Οκτώβριο του 2016. Άλλωστε οι καιρικές συνθήκες, καθώς πλησιάζουμε στο χειμώνα, θα δημιουργήσουν επιπλέον καθυστερήσεις.
  • Τα εγχώρια προς εξαγωγή Ε/Κ που φορτώθηκαν από το Σ.ΕΜΠΟ της ΟΛΘ ΑΕ τον Οκτώβριο 2017 μειώθηκαν κατά 2,06%, σε σχέση με τον Οκτώβριο 2016, ενώ η συνολική  διακίνηση του Οκτωβρίου 2017 ήταν αυξημένη κατά 4,25% TEUs σε σχέση με τον Οκτώβριο 2016. Ο δείκτης αυτός δείχνει την ανακοπή της τάσης αύξησης της διακίνησης των ελληνικών εξαγωγών λόγω της διακοπής λειτουργίας της Πύλης 16 τη βραδινή βάρδια. Για τον ΣΕΒΕ πρόκειται για το πλέον αξιόπιστο στοιχείο διαπίστωσης των επιπτώσεων στη διακίνηση από την προσωρινή κατάργηση της 3ης βάρδιας, ανεξαρτήτως του αριθμού των διασαφήσεων εξαγωγής.
  • Η μείωση αυτή παρατηρείται παρά την από αρχές Οκτωβρίου παροχή της δυνατότητας από την ΟΛΘ ΑΕ εισόδου κατά τη διάρκεια της απογευματινής βάρδιας και ολιγόωρης παραμονής περιορισμένου αριθμού εγχωρίων προς εξαγωγή Ε/Κ, τα οποία φορτώνονται κατά τη νυκτερινή βάρδια, με σκοπό την εκτόνωση της εκρηκτικής κατάστασης με τις υπερβολικές καθυστερήσεις των πλοίων στο αγκυροβόλιο.
  • Παρά τη μερική εκτόνωση της κατάστασης, το 87,44% των φορτώσεων των εγχωρίων προς εξαγωγή Ε/Κ, πραγματοποιήθηκε κατά την Α’ και Β΄ βάρδια, διαταράσσοντας την ομαλή κατανομή των εργασιών φόρτωσης κατά τις τρεις βάρδιες.
  • Η διατάραξη της ομαλής κατανομής των φορτώσεων έχει ως αποτέλεσμα  να αυξηθούν οι κινήσεις των μηχανημάτων στο Σ.ΕΜΠΟ κατά την Α’ και Β’  βάρδια, δημιουργώντας μεγάλο φόρτο εργασίας και καταπόνηση των μηχανημάτων που είναι ανέφικτο να εξακολουθήσουν να παρέχονται με αυτές τις συνθήκες για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ζητεί την άμεσης επαναφοράς της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 του Λιμένα Θεσσαλονίκης ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω επιπτώσεις στις εξαγωγές, στις παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις, στην τοπική και εθνική οικονομία και στην απασχόληση.

Αναγνωρίζοντας σε κάθε περίπτωση τη διαχρονική αδυναμία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης να δημιουργήσει χώρο προσωρινής εναπόθεσης, ο ΣΕΒΕ καλεί όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να συμβάλλουν στην επίλυση του προβλήματος.