Skip to main content

Μεταρσιωμένα μοντέλα, δέσμια ενός λάτρη του ορατού

Αποτελώντας ένα απόλυτα αντιπροσωπευτικό σύνολο της ζωγραφικής διαδρομής ενός από τους ελάχιστους καλλιτέχνες που, σήμερα, ζωγραφίζουν με μοντέλο, η έκθεση ζωγραφικής με τα έργα του Γιώργου Ρόρρη, που ανήκουν στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, εγκαινιάζεται στον εκθεσιακό χώρο «Φωκίωνος Νέγρη 16», σήμερα, Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου, στις 8 το βράδυ.

Η έκθεση διοργανώνεται από το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» και θα διαρκέσει έως τις 27 Μαρτίου, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Περιλαμβάνει 33 έργα, που χρονολογούνται από το 1990 μέχρι σήμερα, στα οποία μπορεί, επίσης, να διακρίνει κανείς τη ματιά του συλλέκτη, που τα ξεχώρισε μέσα από μια κοινή πορεία με τον καλλιτέχνη, από τα πρώτα ζωγραφικά του βήματα.

Μια πολύπτυχη αναδρομή

Ως μια μικρή αναδρομή σε όλο το έργο του Γιώργου Ρόρρη, η δομή της έκθεσης ακολουθεί μια χαλαρή χρονολογική πορεία. Κύριος στόχος, όμως, της παρουσίασης αυτής είναι να αναδείξει τις κοινές αναζητήσεις, που διατρέχουν όλη τη θεματική του καλλιτέχνη και αποτελούν τα βαθύτερα γνωρίσματα της ζωγραφικής του.

Τα πρώιμα εσωτερικά, τα πρώτα αστικά και αγροτικά τοπία, οι νεκρές φύσεις, ο κόσμος του εργαστηρίου, το ντυμένο και το γυμνό μοντέλο, η προσθήκη των τελάρων στο αρχικό τελάρο του κάθε πίνακα, η σημασία του χώρου, η πίστη στον ρεαλισμό και, παράλληλα, η σχέση με την αφαίρεση, η απόδοση του ορατού μέσα από μια ψυχική ενόραση που υπερβαίνει το πεδίο της πραγματικότητας είναι μερικές από τις πτυχές του έργου του Γιώργου Ρόρρη, στις οποίες επικεντρώνεται η έκθεση αυτή. 

Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός της έκθεσης πραγματοποιήθηκε από τον αρχιτέκτονα Σταμάτη Ζάννο και η επιμέλειά της από την ιστορικό τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα, η οποία επιμελήθηκε και τον πλήρως εικονογραφημένο, δίγλωσσο (ελληνικά – αγγλικά) κατάλογο που τη συνοδεύει. Ο κατάλογος περιλαμβάνει κείμενα του Σωτήρη Φέλιου, της Ελισάβετ Πλέσσα, του Μισέλ Φάις και του Γιώργου Ρόρρη, καθώς και φωτογραφίες του ζωγράφου και του εργαστηρίου του, από τον Jean – François Bonhomme.

«Διερμηνέας του ορατού»

Η Ελισάβετ Πλέσσα γράφει στο κείμενό της: «Αν πορτρέτο είναι η πάλη με την απόδοση του ορατού ενάντια στη φθορά του χρόνου, τότε στο έργο του Ρόρρη όλα είναι πορτρέτο, μια και γι’ αυτόν ο ζωγράφος είναι “διερμηνέας του ορατού”. Μοντέλα του δεν είναι μόνο οι ανθρώπινες μορφές, που ποζάρουν στη σκηνή του εργαστηρίου του. Είναι, εξίσου, το τσίγκινο βαρέλι της πρώτης του έκθεσης, οι κεφαλές των σφαγίων και οι καρποί των νεκρών του φύσεων, οι πορτοκαλιές των τοπίων, η παλιά μοτοσικλέτα που έχει όνομα, όπως όλα τα γυναικεία μοντέλα του, το συνεργείο της γειτονιάς, τα έπιπλα του εργαστηρίου, το είδωλο στον καθρέφτη, τα ακουμπισμένα αντικείμενα στο τραπεζάκι, οι φθαρμένοι τοίχοι, ο γκρεμός της σκάλας, το χώμα της αλάνας στον Κοσμά και το ξύλινο πάτωμα της Τροφωνίου, οι λάμψεις και οι σκιές, το έξω και το μέσα ίδιο. Μοντέλο του Ρόρρη είναι ό,τι ακινητοποιεί η ματιά του και το φέρνει πρωταγωνιστή στο τελάρο του».

«Μέχρις ότου χάσουν το βάρος της ύπαρξής τους»

Στο δικό του κείμενο, ο Μισέλ Φάις σημειώνει: «Ο χώρος, ο εικαστικός χώρος, είναι κάτι προς υπερνίκηση. Ο Ρόρρης, ως αιχμάλωτος του ορατού, έχει επείγουσα ανάγκη από μοντέλα  -συγγενικά πρόσωπα ή κοπέλες – που στήνονται, επί μήνες, απέναντί του και, κάποια στιγμή, αγνοούν το βλέμμα του, την παρουσία του, μέχρις ότου χάσουν το βάρος της ύπαρξής τους, το σχήμα τους, την αυτοεικόνα τους, μέχρις ότου μεταρσιωθούν στον μουσαμά.

Γι’ αυτό, για τον Ρόρρη, το μοντέλο είναι ένας μεσίτης του αόρατου –  ένα άτυπο μέντιουμ, που ανακαλεί τη “μυρωδιά των αντικειμένων”, όπως θα έλεγε κι ο Σεζάν. Μανιώδης της εικόνας, ο Γιώργος, με τις ζωγραφιές του, κυκλώνει, ζαλίζει κι, εντέλει, διεμβολίζει το νόημα μιας αναπαράστασης, που έλκεται από τον ρεαλισμό της επιθυμίας κι όχι του αντικειμένου. Γι’ αυτό, βυθίζεται στο μοριακό των πραγμάτων, εκεί όπου το μόνο που υπάρχει είναι ψυχανεμίσματα, σκιές σκιών, σβησίματα ήχων».

Ξεναγήσεις και εκδηλώσεις

Τα Σάββατα 13 και 27 Φεβρουαρίου και την Κυριακή 20 Μαρτίου, στις 12.30 μετά το μεσημέρι, ο Γιώργος Ρόρρης θα πραγματοποιήσει 3 ξεναγήσεις στην έκθεση.

Επίσης, στο πλαίσιο της έκθεσης, θα πραγματοποιηθεί σειρά εκδηλώσεων, όπως συνομιλία με τον καλλιτέχνη, συζήτηση στρογγυλής τραπέζης κ.ά..

Πληροφορίες

«Φωκίωνος Νέγρη 16»: Φωκίωνος Νέγρη 16 – Αθήνα, τηλ.: 210 8824681. Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη – Παρασκευή: 18.00 – 21.00, Σάββατο: 12.00 – 20.00, Κυριακή: 12.00 – 15.00 (Σάββατο 12 και Κυριακή 13 Μαρτίου: κλειστά).

naftemporiki.gr