«Η αναφορά του Μάουρο» δια χειρός του -αγαπημένου στο ελληνικό κοινό 93χρονου Σικελού- Αντρέα Καμιλλέρι, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.
Η ιστορία –ιδανικό ανάγνωσμα με το φθινόπωρο προ των πυλών- είναι δομημένη σε δεκαεπτά κεφάλαια. Οι λάτρεις του συγγραφέα θα μπορέσουν να τον απολαύσουν ακόμα μία φορά, και όσοι δεν τον γνωρίζουν έχουν μια καλή ευκαιρία να το κάνουν. Ο Καμιλλέρι με την απλή γραφή του, βουτά και εδώ εμμέσως και εντέχνως –όπως συνηθίζει- την πένα του, σε βαθιά νοήματα.
Ο Μάουρο Ασσάντε είναι πρώτα απ’ όλα ένας σοβαρός άνθρωπος. Έχει δουλέψει φιλόπονα αναλαμβάνοντας αποστολές αυξημένης ευθύνης στον φορέα που εργάζεται, μία υπηρεσία που ελέγχει τις ιταλικές τράπεζες. Άργησε να παντρευτεί, με τη μόνη γυναίκα που κατάφερε ν’ ανοίξει μια χαραμάδα στον κλειστό χαρακτήρα του, και έχει έναν μικρό γιο, που περνά τους καλοκαιρινούς μήνες με τη μητέρα του στο βουνό.
Αυτό το καλοκαίρι ο Μάουρο θα μείνει στην πόλη επειδή του έχουν αναθέσει να συντάξει μια αναφορά ιδιαίτερα δύσκολη, που αφορά ένα πιστωτικό ίδρυμα που πιθανότατα μετά την έρευνά του θα τεθεί υπό εποπτεία. Εκείνες τις μοναχικές ημέρες εργασίας, στην προβλέψιμη ύπαρξή του αρχίζουν να εμφανίζονται μικρές ρωγμές. Ξεχνά την πόρτα του σπιτιού του ανοιχτή, δέχεται ένα παράξενο τηλεφώνημα, είναι σίγουρος ότι τον παρακολουθεί ένας άντρας με μηχανάκι. Το σημαντικότερο, τον επισκέπτεται μια πανέμορφη κοπέλα που προφανώς έκανε λάθος στη διεύθυνση. Παράξενο, σίγουρα έγινε λάθος…
«[…]Την ώρα που παραγγέλνει μέντα με πάγο, παραξενεύεται. Έχει να πιεί λικέρ μέντα από τότε που ήταν νέος, δεν μπορεί να καταλάβει ούτε ο ίδιος γιατί το παράγγειλε. Το τραπεζάκι του βρίσκεται στην άκρη του πεζοδρομίου, στην απέναντι μεριά του δρόμου ταξί περιμένουν στην πιάτσα. […] Η αφηρημένη ματιά του Μάουρο πέφτει στην ουρά των ταξί. Ένα ζευγάρι, που βλέπει τις πλάτες τους, μόλις έχει φτάσει στο πρώτο ταξί. Ο άντρας, γύρω στα πενήντα ψηλός και γεροδεμένος, ανοίγει την πόρτα στη γυναίκα. Αυτή φοράει μακρύ βραδινό φόρεμα και καθώς μπαίνει στο αυτοκίνητο, για μια στιγμή αφήνει να φανεί το προφίλ της. Ο Μάουρο νιώθει σαν να έχει καρφωθεί στην καρέκλα. Είναι η άγνωστη κοπέλα. […] Αργά, ανεξήγητα απογοητευμένος, αντιλαμβάνεται ότι δεν πρόκειται για την άγνωστη, αλλά για μια γυναίκα που της μοιάζει πολύ. […] Μέσα στους προστατευτικούς τοίχους του σπιτιού νιώθει την ανεξήγητη ταραχή του να κοπάζει. Αποφασίζει να μη σκεφτεί άλλο τα συναισθήματα που του προκάλεσε η θέα του προσώπου της γυναίκας που έμοιαζε στην άγνωστη κοπέλα, το μόνο που θέλει είναι να κοιμηθεί […]».
Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και σεναριογράφος Αντρέα Καμιλλέρι είναι σήμερα ο πιο πολυδιαβασμένος Ιταλός συγγραφέας. Η φήμη του εκτοξεύτηκε με τα αστυνομικά μυθιστορήματά του που έχουν κεντρικό ήρωα τον αστυνόμο Μονταλμπάνο –κυκλοφορούν, επίσης, από τις εκδόσεις Πατάκη. Ο Καμιλλέρι άργησε ν’ αφοσιωθεί στο γράψιμο, κι όταν το αποφάσισε, στα εξήντα του, έγινε αμέσως ένα μοναδικό εκδοτικό φαινόμενο. Ολόκληρη η Ιταλία, και όχι μόνο η ιδιαίτερη πατρίδα του, η Σικελία, αιχμαλωτίστηκε απ’ αυτόν τον μεγάλο τεχνίτη της πλοκής και της γλώσσας, του «πατρικού» σικελικού ιδιώματος.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]