Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Πλούσιο είναι το κινηματογραφικό μενού αυτής της εβδομάδας, με εφιαλτικές περιπέτειες, επιστημονική φαντασία, μυστήριο, παράλληλες ιστορίες ζωής, αμφίρροπες ανθρώπινες σχέσεις, μουσικές αναζητήσεις, ιστορικές καταγραφές και πρωτοποριακές εκφράσεις τέχνης.
Στο θρίλερ του – υποψήφιου για Όσκαρ – Τζόζεφ Σίνταρ, με τους Ρίτσαρντ Γκιρ, Σαρλότ Γκενσμπούργκ, Μάικλ Σιν, Λίορ Ασκενάζι, Νταν Στίβενς, Στιβ Μπουσέμπι και Χανκ Αζάρια, ένας φιλόδοξος άνδρας πασχίζει να γίνει φίλος με τους πάντες, προκειμένου να πετύχει τα σχέδιά του, αλλά οι προσπάθειές του πέφτουν συνεχώς στο κενό. Όταν κάνει ένα ακριβό δώρο σε έναν χαρισματικό Ισραηλινό πολιτικό, δεν φαντάζεται ότι θα βρεθεί στο κέντρο μιας επικίνδυνης γεωπολιτικής περιπέτειας.
Τα μέλη μιας διαστημικής ομάδας αναλαμβάνουν την αποστολή να ανακαλύψουν σημάδια ζωής στον πλανήτη Άρη, στο θρίλερ επιστημονικής φαντασίας του Ντανιέλ Εσπινόζα, με τον – υποψήφιο για Όσκαρ – Τζέικ Γκίλενχαλ και τους Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Ράιαν Ρέινολντς και Χιρογιούκι Σανάντα. Ο ενθουσιασμός είναι μεγάλος, όμως όλα ανατρέπονται, όταν διαπιστώνουν ότι το νέο είδος ζωής που ανακάλυψαν όχι μόνο αναπτύσσεται ταχύτατα, αλλά υπήρξε η αιτία αφανισμού κάθε ζωντανού οργανισμού στον πλανήτη του.
«Πιστεύω ότι ο λόγος, που τόσο μεγάλοι σκηνοθέτες γύρισαν ταινίες επιστημονικής φαντασίας, είναι αυτή η ακαθόριστη γοητεία που προκαλεί το άγνωστο» επισημαίνει ο σκηνοθέτης. «Ζούμε σε έναν κόσμο, που, λίγο πολύ, είναι συμβατικός. Από την άλλη, το διάστημα είναι αχανές. Δεν γνωρίζεις με τι μοιάζει, δεν ξέρεις τι μπορεί να σου προκαλέσει. Δεν υπάρχει κανένας ήχος. Είναι πραγματικά τρομακτικό».
Ρίχνοντας μία επίκαιρη δυστοπική ματιά στην εποχή μας, ο Ζαν Πατρίκ Μπενέ επιχειρεί μία απεικόνιση του μέλλοντος, όπου όλα έχουν πάει στραβά, κυριαρχεί η βία, οι ηθικές αρχές έχουν καταλυθεί και το πιο δημοφιλές τηλεοπτικό πρόγραμμα είναι οι μάχες μέχρι θανάτου. Με τους Όλα Ράπας, Μίσα Λεσκό, Τιερί Ανσίς, Ελέν Φιγιέ, Ρουθ Βέγκα Φερνάντεζ και Εύα Λαλιέ, το γαλλικό αυτό θρίλερ επιστημονικής φαντασίας μάς μεταφέρει στο όχι πολύ μακρινό 2035, όπου η παγκόσμια τάξη έχει υποστεί δραματικές αλλαγές. Η Γαλλία, με 10 εκατομμύρια ανέργους κατοίκους, αποτελεί μία από τις νέες χώρες κάτω από το όριο της φτώχειας. Ο ταλανισμένος από τα προβλήματα πληθυσμός αμφιταλαντεύεται μεταξύ τού να επαναστατήσει και τού να παραιτηθεί, μέχρι που βρίσκει «καταφύγιο» σε ένα νέο τηλεοπτικό πρόγραμμα: τις υπέρ – βίαιες μάχες μέχρι θανάτου.
Ο σκηνοθέτης εξηγεί: «Η κρίση που ξέσπασε σε Ελλάδα και Ισπανία, υπήρξαν φωνές, που προειδοποίησαν πως μπορεί να έρθει και στη Γαλλία. Σε ακόμα χειρότερη μορφή. Οπότε, ρώτησα τον εαυτό μου τι θα γινόταν, αν η Γαλλία γινόταν μία φτωχή χώρα. Η προσμονή είναι ένα είδος σινεμά, που σου επιτρέπει να καταπιαστείς με το παρόν. Αποφασίσαμε να εμβαθύνουμε στα προβλήματα: ανεργία, διαφθορά, υπέρτατος νεοφιλελευθερισμός. Η εικόνα μίας χρεοκοπημένης χώρας, με 10 εκατομμύρια ανέργους, με χαοτική αστικοποίηση, με πολυεθνικές να κάνουν κουμάντο και, στην ουσία, να βρίσκονται στην εξουσία, έχοντας τη δύναμη να αλλάζουν νόμους κατά το δοκούν».
Με την πλοκή του να απλώνεται σε δύο διαφορετικά χρονικά φάσματα, με φόντο το μοναστήρι της Santa Chiara, το ιταλικό δράμα του Μάρκο Μπελόκιο ξεκινά τον 17ο αιώνα, παρακολουθώντας τη δίκη μιας καλόγριας που κατηγορείται για μαγεία, και κλείνει στο σήμερα, περιγράφοντας τη σπαρταριστή συνάντηση μεταξύ ενός βρικόλακα κι ενός εφοριακού υπαλλήλου. Παίζουν οι Ρομπέρτο Χερλίτζκα, Πιερ Τζόρτζιο Μπελόκιο, Άλμπα Ρορβάχερ, Λιντίγια Λίμπερμαν, Φεντερίκα Φρακάσι και Τόνι Μπερτορέλι.
Ο – υποψήφιος για Όσκαρ – Ζεράρ Ντεπαρντιέ και ο ανερχόμενος μουσικός – φαινόμενο Σαντέκ πρωταγωνιστούν στο γαλλικό δράμα του Ρασίντ Τζαϊντανί, στο οποίο ένας 20άχρονος ράπερ από τα προάστια του Παρισιού, εξαιτίας μιας διαμάχης με έναν άλλο μουσικό, κινδυνεύει και πρέπει να φύγει μακριά από την πρωτεύουσα. Ένας φίλος του τον ωθεί να πάρει τη θέση του και να συνοδεύσει, σε ένα ταξίδι, τον πατέρα του, ο οποίος, ακολουθώντας τα βήματα του κλασικού ζωγράφου Ζοζέφ Βερνέ, θέλει να ζωγραφίσει εκ νέου τα έργα του. Παρά το χάσμα γενεών και κουλτούρας, μια αναπάντεχη φιλία γεννιέται ανάμεσα στον αντικομφορμιστή νέο και τον παραδοσιακό συντηρητικό Γάλλο.
«Ηνωμένες πολιτείες της αγάπης»
Έχοντας αποσπάσει την Αργυρή Άρκτο καλύτερου σεναρίου στο 66ο Φεστιβάλ Βερολίνου, το δράμα του Πολωνού σκηνοθέτη Τόμας Βασιλέφσκι συνθέτει τα πορτρέτα τεσσάρων φαινομενικά ευτυχισμένων γυναικών διαφορετικών ηλικιών, μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου, στην αποδεσμευμένη από τον κομουνιστικό έλεγχο Πολωνία του 1990. Με τους Τζούλια Κιτζόφσκα, Μαγκνταλένα Τσιελέτσκα, Ντορότα Κόλακ, Μάρτα Νιεράντκιεβιτζ και Αντρζέι Χίρα, στο πρώτο χαρούμενο έτος ελευθερίας, αλλά και αβεβαιότητας για το μέλλον, οι γυναίκες αυτές αποφασίζουν ότι έχει έρθει η στιγμή να αλλάξουν τις ζωές τους και να εκπληρώσουν τις επιθυμίες τους.
Βασισμένη στο κόμικ του διάσημου ροκ σταρ της Κίνας, Ζενγκ Τζουν, η οικογενειακή κωμωδία κινουμένων σχεδίων του Ας Μπράνον, ξετυλίγει την ιστορία ενός θιβετιανού μαστίφ, το οποίο, όταν ένα ραδιόφωνο πέφτει από τον ουρανό στα χέρια του, αποφασίζει να φύγει από το σπίτι του, για να γίνει μουσικός, προκαλώντας μία σειρά απρόσμενων γεγονότων.
Στο τελευταίο του δημιούργημα, ο μεγάλος Πολωνός σκηνοθέτης Αντρέι Βάιντα, ο οποίος έφυγε από τη ζωή πριν λίγους μήνες, σε ηλικία 90 χρόνων, σκηνοθέτησε ένα βιογραφικό δράμα, που αποτυπώνει τη συγκλονιστική ιστορία του ζωγράφου Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι. Ο πρωτοποριακός καλλιτέχνης αγωνίστηκε ενάντια στη σταλινική ορθοδοξία και τις δικές του σωματικές αναπηρίες, για να προωθήσει τις προοδευτικές ιδέες για την τέχνη, και στάθηκε μόνος απέναντι στο καθεστώς, δίνοντας μια πνευματική μάχη για τον ρόλο της τέχνης και την ελευθερία της έκφρασης, με κόστος την ίδια του τη ζωή. Με πρωταγωνιστές τους Μπόγκουσλαβ Λίντα, Αλεξάντρα Τζούστα και Μπρονισλάβα Ζαμακόβσκα, η ταινία ήταν η επίσημη πρόταση της Πολωνίας για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
«Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος»
Στο ντοκιμαντέρ του, ο Χοσέ Λουίς Λόπεθ Λινάρες καταπιάνεται με τον πίνακα «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων» του σημαντικού Ολλανδού ζωγράφου Ιερώνυμου Μπος, ο οποίος έζησε την περίοδο του Μεσαίωνα και, στην εποχή του, θεωρήθηκε ένας «επινοητής τεράτων και χιμαιρικών οπτασιών». Στον 20ό αιώνα, αρκετοί μελετητές του έργου του απέδωσαν ένα βαθύτερο νόημα στη ζωγραφική του και προσπάθησαν να ερμηνεύσουν τις καταβολές της.
Στο ιστορικό ντοκιμαντέρ του Αντρέ Σίνγκερ, με αφηγήτρια την Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, ερευνητές ανακαλύπτουν κινηματογραφικό υλικό από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το οποίο αποδεικνύεται ότι είναι ένα χαμένο ντοκιμαντέρ, γυρισμένο από τον Άλφρεντ Χίτσκοκ και τον Σίντνεϊ Μπερνστάιν, το 1945, για τα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Ήρωας του θρίλερ του Κάρολου Ζωναρά είναι ένας άνδρας, ο οποίος σώζεται από θαύμα από ένα θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα, αλλά δεν θυμάται ποιος είναι. Αναζητώντας την ταυτότητά του με μοναδικά στοιχεία ένα ιταλικό διαβατήριο, ένα σπασμένο κινητό, μια επιταγή και τη φωτογραφία μιας γυναίκας, μπλέκεται σε μια εφιαλτική περιπέτεια. Παίζουν οι Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Κάτια Λεκλέρκ Ο’ Γουόλις, Πάνος Ευαγγελόπουλος και Αθηνά Παππά.