Skip to main content

Έντεχνες «γεωπολιτικές» μεταβάσεις στο Φεστιβάλ Transitions 2

Η Λατινική Αμερική «έρχεται» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, μέσα από το Φεστιβάλ της σύγχρονης ανεξάρτητης λατινοαμερικανικής σκηνής, Transitions 2, που θα μας ταξιδέψει στο Μπουένος Άιρες, το Σαντιάγο, τη Χιλή, το Σάο Πάολο, τη Μπογκοτά και τις φαβέλες του Ρίο, με θέατρο, χορό, σινεμά, συζητήσεις και εικαστικά, από τις 18 έως τις 30 Νοεμβρίου.

Με στόχο να διευρύνει και να εμβαθύνει τον πολιτιστικό διάλογο με κοινωνίες, που, τις τελευταίες δεκαετίες, ταλανίζονται από ραγδαίες πολιτικές και οικονομικές αλλαγές και, συγχρόνως, αντιμετωπίζουν ακραία κοινωνικά φαινόμενα, το «γεωπολιτικό» Φεστιβάλ  Transitions (Μεταβάσεις), που πραγματοποιείται για δεύτερη χρονιά, μετά την περσινή εξερεύνηση των Βαλκανίων, εστιάζει, φέτος, στην ανεξάρτητη καλλιτεχνική σκηνή της Λατινικής Αμερικής.

Μεγαλωμένοι στα χρόνια των ολοκληρωτικών καθεστώτων και της κρατικής τρομοκρατίας

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κάτια Αρφαρά, σημειώνει: «Δημιουργοί από το Μπουένος Άιρες, το Σαντιάγο της Χιλής, την Μπογκοτά, το Σάο Πάολο και τις φαβέλες του Ρίο, που έχουν καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια στη διεθνή σκηνή, έρχονται για πρώτη φορά στην Αθήνα με “πλούσιες αποσκευές”: αντισυμβατικές παραστάσεις στα όρια μεταξύ θεάτρου και κινηματογράφου, χορού και εγκατάστασης. Δυνατές αφηγήσεις και ποιητικές γραφές που δεν φοβούνται τη συγκίνηση, ριζοσπαστικό θέατρο – ντοκουμέντο που πραγματεύεται χωρίς ταμπού θέματα μνήμης και ιστορίας, αιχμηρές νατουραλιστικές φόρμες που “αγγίζουν” σύγχρονα ζητήματα, όπως η πολιτική και κοινωνική βία ή η διαφθορά.

Οι καλλιτέχνες του λατινοαμερικανικού Φεστιβάλ της Στέγης γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στα χρόνια των ολοκληρωτικών καθεστώτων και της κρατικής τρομοκρατίας, έγιναν μάρτυρες της προοδευτικής μετάβασης στη δημοκρατία τη δεκαετία του 1980, για να βρεθούν, στη συνέχεια, αντιμέτωποι με κοινωνικοπολιτικά και οικονομικά αδιέξοδα, που οδήγησαν, μεταξύ άλλων, τους απελπισμένους Αργεντινούς στους δρόμους του Μπουένος Άιρες, τον Δεκέμβριο του 2001, αλλά και με το ανεκπλήρωτο αίτημα απόδοσης ευθυνών για τους χιλιάδες νεκρούς και αγνοούμενους των δικτατοριών».

Πρόγραμμα Φεστιβάλ

Νταν Περζόφσκι: εικαστική περφόρμανς (όλες τις ημέρες, Φουαγιέ Ισογείου)

Μετά τη συμμετοχή του στο περσινό Transitions, ο Νταν Περζόφσκι, ένας από τους σημαντικότερους Ρουμάνους καλλιτέχνες και από τους πιο αναγνωρισμένους και διεθνώς, ηγετική μορφή του ρουμάνικου ακτιβισμού και της πολιτικοποιημένης τέχνης, που έχει πραγματοποιήσει προσωπικές εκθέσεις στα πιο σημαντικά Μουσεία του κόσμου, επιστρέφει, για να παρέμβει με τα χαρακτηριστικά του σκίτσα στις επιφάνειες του κτηρίου της Στέγης, μεταμορφώνοντάς το σε μια τεράστια εγκατάσταση, γεμάτη χιούμορ, στοχασμό και πολιτικά μηνύματα.

Λόλα Αρίας – «Η ζωή μου μετά» (18 και 19/11, 21:00, Κεντρική Σκηνή)

Το «Σχέδιο Κόνδορας» και οι «Πτήσεις Θανάτου», οι εξαφανίσεις αντιφρονούντων και οι απαγωγές βρεφών ήταν στην καθημερινότητα της Αργεντινής, κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής δικτατορίας. Διεθνώς αναγνωρισμένη, η διακεκριμένη συγγραφέας, σκηνοθέτης και τραγουδοποιός Λόλα Αρίας, η 38χρονη εναλλακτική σούπερσταρ της Αργεντινής, ανεβάζει στη σκηνή 6 επιγόνους εκείνης της περιόδου και, κάπως έτσι, η ιστορία μιας χώρας συμπυκνώνεται στην ιστορία μιας οικογένειας.

Η παράσταση παρουσιάζεται στα ισπανικά, με ελληνικούς  υπέρτιτλους. Τιμές εισιτηρίων: 10, 5 (μειωμένο – ανέργων) ευρώ. 18 Νοεμβρίου: μετά την παράσταση, συζήτηση με τη Λόλα Αρίας. 12 έως 16 Νοεμβρίου, 10:00 – 14:00: workshop για το θέατρο –  ντοκουμέντο με τη Λόλα Αρίας, συνολικό κόστος: 60 ευρώ.

Φερνάντο Ρούμπιο – «Όσα είναι δίπλα μου» (18 – 23 Νοεμβρίου, Στοά Ορφέα)

Στην πολυσυζητημένη περφόρμανς και αστική παρέμβαση που κάνει το γύρο του κόσμου εδώ και δύο χρόνια, θεατές και ηθοποιοί πλαγιάζουν για δέκα λεπτά στα κρεβάτια που έχει στήσει ο Αργεντινός σκηνοθέτης και εικαστικός Φερνάντο Ρούμπιο,  συνεργαζόμενος πάντα με ηθοποιούς, που ζουν στη χώρα της παρουσίασης του έργου.

Η παράσταση πραγματοποιείται ανά 15 λεπτά, από τις 19.00 έως τις 21.30. Τιμές εισιτηρίων:  5, 3 (μειωμένο) ευρώ.

Γκιγιέρμο Καλντερόν – «Το σχολείο» (19 και 20/11, 19:00, Μικρή Σκηνή)

Ηγετική μορφή του νέου πολιτικού θεάτρου της Λατινικής Αμερικής, ο Χιλιανός δραματουργός και σκηνοθέτης Γκιγιέρμο Καλντερόν παρουσιάζει το σημαντικότερο έργο του, που αναφέρεται στη δράση μιας ομάδας Χιλιανών ακροαριστερών, στα τέλη της δεκαετίας του ’80, οι οποίοι εκπαιδεύονται για να ανατρέψουν το δικτατορικό καθεστώς του Πινοσέτ.

Τιμές εισιτηρίων: 10, 5 (μειωμένο – ανέργων) ευρώ. Τις παραστάσεις ακολουθεί συζήτηση με τον δημιουργό.

Συζήτηση «Η Λατινική Αμερική μετά τη δεκαετία του 1980:
Μετάβαση προς ποια δημοκρατία;» (20/11, 19.00, Κεντρική Σκηνή)

Σε επιστημονική επιμέλεια και συντονισμό του Καθηγητή Σύγχρονης Ιστορίας, Ολιβιέ Κομπανιόν, η Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας Νάνσυ Νίκολς Λοπεαντία και ο Καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας και συγγραφέας Ντανιέλ Αράου Ρέις θα συζητήσουν τις ατελείς μεταβάσεις και την κατάσταση των λατινοαμερικανικών δημοκρατιών στη δεκαετία του 2010.

Είσοδος ελεύθερη, με δελτία προτεραιότητας, η διανομή των οποίων αρχίζει μία ώρα πριν.

Χοσέ Βιδάλ – Loop.3 (22 και 23/11, 19.00, Μικρή Σκηνή)

Καθιερωμένος χορογράφος στη Χιλή, ο Χοσέ Βιδάλ χορογραφεί μια ιδιόμορφη περφόρμανς εικαστικής ομορφιάς, όπου 9 σώματα κινούνται μέσα σε ένα τετράγωνο, μόλις δύο επί δύο μέτρα, σε μια ζωντανή σωματική κατασκευή, εμπνευσμένη από μπαρόκ πίνακες και σύγχρονες φωτογραφίες.

Τιμές εισιτηρίων: 10, 5 (μειωμένο – ανέργων) ευρώ. 22 Νοεμβρίου: συζήτηση μετά την παράσταση, 24 – 26 Νοεμβρίου (11:00 – 15:00): workshop χορού με τον δημιουργό, συνολικό κόστος: 36 ευρώ.

Λεονάρντο Μορέιρα – «Ο κήπος» (23 και 24/11, 21.00, Κεντρική Σκηνή)

Στην παράσταση του Βραζιλιάνου συγγραφέα και σκηνοθέτη Λεονάρντο Μορέιρα, που παρουσιάζεται από την πολυβραβευμένη ομάδα Hiato, συγχωνεύονται, αλληλεπικαλύπτονται και αναδεικνύονται με την ίδια ένταση η νόσος του Αλτσχάιμερ και η συλλογική λήθη, η ιστορία μιας χώρας και η περιπέτεια μιας οικογένειας, η αλήθεια και η σχετικότητά της, η πραγματικότητα και η μυθοπλασία, ο ηθοποιός και ο θεατρικός χαρακτήρας.

Τιμές εισιτηρίων: 10, 5 (μειωμένο – ανέργων) ευρώ. 23 Νοεμβρίου: συζήτηση μετά την παράσταση.

Φεντερίκο Λεόν – «Αστέρια» (24/11, διάλεξη: 19:00, προβολή: 21:00, Μικρή Σκηνή)

Η ταινία ενός από τους σημαντικότερους Αργεντινούς καλλιτέχνες,  του Φεντερίκο Λεόν, είναι ένα μυθοπλαστικό ντοκιμαντέρ, στο οποίο οι κάτοικοι μιας παραγκούπολης του Μπουένος Άιρες συνειδητοποιούν πως, παίζοντας τους εαυτούς τους, μπορούν να αποκτήσουν μια κερδοφόρα απασχόληση στη βιομηχανία του θεάματος.

Η ταινία προβάλλεται στα ισπανικά με αγγλικούς υπότιτλους. Είσοδος ελεύθερη, με δελτία εισόδου, των οποίων η διανομή ξεκινά 1 ώρα πριν. 19 έως 23 Νοεμβρίου, 13:00 – 17:00: workshop θεάτρου – κινηματογράφου με τον δημιουργό, συνολικό κόστος: 60 ευρώ.

Μαριάνο Πενσότι – «Το παρελθόν είναι ένα ζώο αλλόκοτο» (26 και 27 Νοεμβρίου, 21.00, Κεντρική Σκηνή)

Σε μια περιστρεφόμενη σκηνή που στροβιλίζεται στον χωροχρόνο με τη λογική του καρουζέλ, οι ήρωες του διακεκριμένου Αργεντινού δραματουργού και σκηνοθέτη Μαριάνο Πενσότι συνειδητοποιούν πως, κάθε φορά που μιλούν για τον εαυτό τους, κατασκευάζουν εκ νέου την ταυτότητά τους. Η ύπαρξή τους οικοδομείται πάνω στην ίδια την αφήγησή της και το παρελθόν μοιάζει με ένα αλλόκοτο ζώο, που αλλάζει μορφές, κάθε φορά που ανατρέχει κανείς σε αυτό.

Τιμές εισιτηρίων: 10, 5 (μειωμένο – ανέργων) ευρώ. 26 Νοεμβρίου: συζήτηση μετά την παράσταση.

Χόρχε Ούγκο Μαρίν / La Maldita Vanidad Company – «Ο διανοούμενος συγγραφέας» (26 και 27/11, 19.00, Μικρή Σκηνή)

Ο Κολομβιανός συγγραφέας και δραματουργός Χόρχε Ούγκο Μαρίν, στο πρώτο αυτό έργο της τριλογίας του, με το γενικό τίτλο «Σχετικά με κάποια οικογενειακά ζητήματα, 2009 – 11), το οποίο απέφερε στην ομάδα La Maldita Vanidad Company τη διεθνή αναγνώριση, αποκαλύπτει σε όλο της το μεγαλείο τη σκοτεινή πλευρά μιας δυσλειτουργικής οικογένειας.

Τιμές εισιτηρίων: 10, 5 (μειωμένο – ανέργων) ευρώ. 29 Νοεμβρίου: συζήτηση μετά την παράσταση.

Χόρχε Ούγκο Μαρίν / La Maldita Vanidad Company – «Οι δράστες» (29 και 30/11, 19.00, Μικρή Σκηνή)

Στο δεύτερο έργο της «οικογενειακής» τριλογίας του, ο Χόρχε Ούγκο Μαρίν αντλεί έμπνευση από ένα κλασικό έργο του μαιτρ του τρόμου, Άλφρεντ Χίτσκοκ, τη «Θηλιά» (1948). Μόνο που η ιστορία των δύο κολεγιόπαιδων που δολοφονούν έναν συμφοιτητή τους, για να αποδείξουν τη θεωρία του «τέλειου φόνου», προσαρμόζεται στα σημερινά δεδομένα της Κολομβίας.

Τιμές εισιτηρίων: 10, 5 (μειωμένο – ανέργων) ευρώ.

Λία Ροντρίγκες / Companhia de Danças – «Pindorama» (29 και 30/11, 21.00, Κεντρική Σκηνή)

Από τις πιο σημαντικές δημιουργούς στον σύγχρονο χορό, η Λία Ροντρίγκες είναι γνωστή για τις πολιτικά ευαισθητοποιημένες δημιουργίες της και για τη δράση της στις φαβέλες της Βραζιλίας. Η τελευταία παράστασή της μας ταξιδεύει στο «πριν» της Βραζιλίας, τότε που αυτή η απέραντη χώρα λεγόταν Πιντοράμα στη γλώσσα των ιθαγενών Τούπι, πριν από την άφιξη των αποικιοκρατών.

Τιμές εισιτηρίων: 10, 5 (μειωμένο – ανέργων) ευρώ. 29 Νοεμβρίου: συζήτηση μετά την παράσταση, 30 Νοεμβρίου, 13:00 – 15:00: workshop χορού με τη Λία Ροντρίγκες, κόστος: 12 ευρώ.

Πληροφορίες
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών: λεωφ. Συγγρού 107 – 109, ΑΘήνα, τηλ.: 210 9005800. Για συμμετοχή στα εργαστήρια: τηλ.: 213 0178002, email: [email protected]

naftemporiki.gr