Skip to main content

Ζωρζ Μελιές, ο καινοτόμος κινηματογραφιστής

Στον Γάλλο κινηματογραφιστή και ταχυδακτυλουργό Ζωρζ Μελιές (Georges Méliès), ο οποίος θεωρήθηκε πρωτοπόρος στη χρήση πολλών τεχνικών καινοτομιών στα πρώτα χρόνια του κινηματογράφου, αφιερώνει η Google το σημερινό της Doodle, με αφορμή την 106η επέτειο από την κυκλοφορία ενός εκ των σπουδαιότερων έργων του, του «À la conquête du pôle» (Η κατάκτηση του Πόλου, 1912).

Ο Μελιές χρησιμοποίησε νέες κινηματογραφικές τεχνικές αφήγησης, κυρίως ειδικά εφέ, ενώ δημιούργησε ορισμένες από τις πρώτες ταινίες επιστημονικής φαντασίας.

Γεννημένος το 1861 στο Παρίσι, πριν ασχοληθεί με τον κινηματογράφο ήταν ταχυδακτυλουργός στο Θέατρο Ρομπέρ Χουντίν, όπου πραγματοποιούσε εμφανίσεις επί σκηνής. 

Το ενδιαφέρον του για τον κινηματογράφο ξεκίνησε με την προβολή ταινιών από τους αδελφούς Λιμιέρ, το 1895.

Έναν χρόνο αργότερα άρχισε να σκηνοθετεί ο ίδιος ταινίες, παρουσιάζοντας σε πολλές από αυτές ταχυδακτυλουργικά θεάματα.

Συνολικά, εκτιμάται ότι σκηνοθέτησε 531 ταινίες από το 1896 μέχρι το 1914, διάρκειας από ένα έως 40 λεπτά.

Δημοφιλέστερη ταινία του Μελιές θεωρείται το «Ταξίδι στη Σελήνη» (Le voyage dans la lune) του 1902, όπου περιγράφεται κινηματογραφικά για πρώτη φορά ένα διαστημικό ταξίδι.

Ο Μελιές φέρεται επίσης ως ο δημιουργός της πρώτης ταινίας τρόμου (Το Κάστρο του Διαβόλου – Le Manoir du Diable) το 1896, καθώς και των πρώτων έγχρωμων ταινιών, τις οποίες κατάφερε να δημιουργήσει χρωματίζοντας τα κινηματογραφικά καρέ με το χέρι.

Το 1897 σκηνοθέτησε και γύρισε ταινίες μικρού μήκους με θέμα την Ελλάδα, ενώ το 1913 η κινηματογραφική εταιρεία που είχε ιδρύσει πτώχευσε, γεγονός που τον απομάκρυνε από τον χώρο του κινηματογράφου.

Η συνεισφορά του επανεκτιμήθηκε αργότερα από την ομάδα των υπερρεαλιστών ενώ το 1931, επτά χρόνια πριν πεθάνει, του απονεμήθηκε το Βραβείο της Λεγεώνας της Τιμής.

Από το 1946 έχει θεσμοθετηθεί στη Γαλλία η ετήσια απονομή του Βραβείου Μελιές για την καλύτερη γαλλική κινηματογραφική παραγωγή.

Όπως ανέφερε στη Google ο διευθυντής του τμήματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς στην Cinémathèque Française Λορέν Μανονί, ο τίτλος της ταινίας του «L’Homme-Orchestre» (Η ορχήστρα του ενός, 1900), συλλαμβάνει τέλεια όλα όσα ήταν: σκιτσογράφος, ζωγράφος, γελοιογράφος, θαυματοποιός, σκηνοθέτης, σχεδιαστής σκηνικών, κωμικός, συγγραφέας, ηθοποιός, τεχνικός, λάτρης του φανταστικού, οραματιστής περισσότερων από 500 ταινιών και ιδιοκτήτης του πρώτου γυάλινου στούντιο που σχεδιάστηκε για τον κινηματογράφο.  

Συμμετείχε σε όλες τις πτυχές της παραγωγής για τα έργα του, από τη σχεδίαση ιδεών για τα σκηνικά μέχρι τη σκηνοθεσία των ηθοποιών.

Κατά τον Λορέν Μανονί, η συνεισφορά του Μελιές στην έβδομη τέχνη ήταν επαναστατική, καθώς σε μια εποχή που ο κινηματογράφος αποτελούσε εκκολαπτόμενο είδος και οι παραγωγές ήταν σχεδόν αποκλειστικά σε ύφος ντοκιμαντέρ, εκείνος άνοιξε τον δρόμο για το όνειρο, τη μαγεία και τη μυθοπλασία. 

Ο Μελιές συχνά αντλούσε έμπνευση από τα τρέχοντα γεγονότα, ενώ πρωταγωνίστησε επίσης σε όλες σχεδόν τις ταινίες του. 

Επιθυμώντας να τον τιμήσουν, οι ομάδες του Google Doodle, του Spotlight Stories της Google, του Google Arts & Culture και του Cinémathèque Française συνεργάστηκαν για τη δημιουργία του πρώτου πανοραμικού, διαδραστικού doodle εικονικής πραγματικότητας (VR)/360°.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από Wikipedia, Google