Skip to main content

Δεν «ξεθωριάζουν» οι προοπτικές της εγχώριας αγοράς καλλυντικών

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ 
[email protected]

Ανοδικές τάσεις προβλέπονται για την αγορά καλλυντικών τα επόμενα χρόνια, με μέσο ρυθμό πάνω από 5%, με ορίζοντα το 2021, σε συνέχεια της ανάκαμψης που καταγράφηκε την τριετία 2014-2016 – στοιχεία που επιβεβαιώνουν τη δυναμική του γυναικείου καταναλωτικού κοινού, βασικού πελάτη του κλάδου καλλυντικών.

Ειδικότερα, τις θετικές τάσεις στον κλάδο, που προέβλεψε στις αρχές του έτους ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Αρωμάτων και Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ), έρχεται να επιβεβαιώσει άλλη μια μελέτη, αυτή τη φορά της Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε., στο πλαίσιο της σειράς μελετών αγοράς που φέρουν τη διακριτική ονομασία «Κλαδικές Στοχεύσεις». Όπως εξηγεί στη «N» η υπεύθυνη του τμήματος «Κλαδικών Στοχεύσεων» της Στόχασις Παναγιώτα Κόκκα, το μέγεθος της εγχώριας αγοράς των καλλυντικών σε τιμές χονδρικής ανήλθε σε 526 εκατ. ευρώ το 2016 εμφανίζοντας σημάδια ανάκαμψης από το 2014, με τον μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής την περίοδο 2013-2016 να διαμορφώνεται σε 2%.

Το γεγονός αυτό δείχνει ότι η ζήτηση για τα προϊόντα του κλάδου θεωρείται σχετικά ανελαστική, εφόσον οι καταναλωτές εξορθολόγησαν την αγοραστική τους συμπεριφορά την περίοδο 2010-2013. Σημειώνεται ότι διαχρονικά το μεγαλύτερο μερίδιο της εγχώριας αγοράς, σε αξία, κατέχουν τα προϊόντα περιποίησης προσώπου και σώματος, ακολουθούμενα από τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών, τα αρώματα και τις κολόνιες, καθώς και τα προϊόντα μακιγιάζ. Επίσης, παρατηρείται ότι τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών έχουν εμφανίσει τη μεγαλύτερη πτώση με μέσο ετήσιο ρυθμό -6,5%, κατά το διάστημα 2009-2015, με τα αρώματα-κολόνιες να ακολουθούν με -6,2%. 

Η πιο δυναμική κατηγορία της βιομηχανίας είναι τα καλλυντικά ευρείας διανομής, που διατίθενται μέσω σούπερ μάρκετ. Στοιχεία του ΠΣΒΑΚ δείχνουν ότι το μερίδιό τους ξεπερνά το 1/3 της συνολικής πίτας, ανερχόμενο σε περίπου 37%. 

Τα οικονομικά μεγέθη

Όσον αφορά τη χρηματοοικονομική κατάσταση του κλάδου, σύμφωνα με τη συντάκτρια της μελέτης Μάγδα Παπαστεφάνου, το EBITDA (%) των παραγωγικών επιχειρήσεων παρουσιάζει αυξητική τάση την εξεταζόμενη περίοδο και διαμορφώνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα, παρά τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες. Αντίθετα, διακυμάνσεις παρουσιάζει ο αντίστοιχος δείκτης στις εισαγωγικές, ο οποίος διαμορφώνεται σε χαμηλότερα επίπεδα έναντι των παραγωγικών. Η οικονομική κατάσταση των παραγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου χαρακτηρίζεται από βελτιούμενες συνθήκες γενικής και άμεσης ρευστότητας μετά το 2011, ενώ ικανοποιητική είναι η ρευστότητα των εισαγωγικών επιχειρήσεων.

Η σταθερότητα του περιθωρίου μικτού κέρδους, ιδιαίτερα των παραγωγικών επιχειρήσεων κατά την εξεταζόμενη περίοδο, αποτυπώνει τη διαρκή προσπάθεια προσαρμογής των επιχειρήσεων στο οικονομικό περιβάλλον των τελευταίων ετών. 
Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι όσον αφορά την ευρωπαϊκή αγορά, η μέση ετήσια κατά κεφαλή κατανάλωση καλλυντικών (σε τιμές λιανικής) με στοιχεία του 2015, στην Ε.Ε., ανέρχεται σε 124 ευρώ και στην Ευρώπη σε 134 ευρώ, με την Ελλάδα να υπολείπεται σημαντικά του μέσου όρου, με 74 ευρώ.

Οι γυναίκες καταναλώτριες

Οι θετικές προοπτικές του κλάδου καλλυντικών καταδεικνύουν την ισχυρή δυναμική των γυναικών, ως βασικού πυλώνα στήριξης της κατανάλωσης. 

Ας σημειωθεί ότι οι γυναίκες είναι υπεύθυνες για το 80% της αγοράς καταναλωτικών αγαθών και τροφίμων και κύριοι φορείς λήψης αποφάσεων όταν πρόκειται για δαπάνες που αφορούν το σπίτι. 

Διαπιστώνεται ότι παρά την κρίση που οδήγησε σε περικοπές δαπανών σε μια σειρά από κατηγορίες, οι γυναίκες συνέχισαν να ξοδεύουν σε καλλυντικά, με αποτέλεσμα, η αγορά να βγει πιο γρήγορα από την ύφεση συγκριτικά με άλλους κλάδους.     

Το ίδιο ισχύει και για τις αλυσίδες ένδυσης, που επίσης αναπτύσσονται με θετικούς ρυθμούς. Το 2014 ο κλάδος γύρισε σε θετικό πρόσημο, εμφανίζοντας αύξηση 2,9%, για να κινηθεί σταθεροποιητικά το 2015 -μια χρονιά μεγάλων προκλήσεων για την οικονομία- και να διατηρήσει το θετικό momentum το 2016 (βλ. «N». 

Σύμφωνα με τον Αδάμ Ρεγκούζα, συντάκτη σχετικής μελέτης της Στόχασις, το μέγεθος της εγχώριας αγοράς των αλυσίδων λιανικού εμπορίου ετοίμων ενδυμάτων ανήλθε σε 1,150 δισ. ευρώ το 2016, ενώ ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής της αγοράς την περίοδο 2013 – 2016 διαμορφώθηκε σε 3,1%. 

Προβλέψεις

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Στόχασις η αγορά των καλλυντικών μεσοπρόθεσμα (2017-2021) προβλέπεται να κινηθεί ανοδικά με μέσο ετήσιο ρυθμό 5,3%, ενώ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 676 εκατ. ευρώ σε τιμές χονδρικής έως το 2021. Ας σημειωθεί ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου είναι έντονος και εστιάζει εν πολλοίς στην προσπάθεια αύξησης του μεριδίου τους, μέσω του κατάλληλου μίγματος επικοινωνιών marketing, κυρίως διαφήμισης, προώθησης πωλήσεων (εκπτώσεις, προσφορές κ.ά.), αλλά και της ανάπτυξης νέων προϊόντων και της δυναμικής διείσδυσης τόσο σε κανάλια ευρείας διανομής όσο και σε κανάλια επιλεκτικής διανομής.