Skip to main content

Κοντά σε συμφωνία με τις τράπεζες η Αφοί Χαΐτογλου

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Χατζηλίδη
[email protected]

Να καταστήσει το 2019 χρονιά-ορόσημο, με αύξηση μεγεθών, επιστροφή στην κερδοφορία και λύση στο θέμα των μεγάλων δανειακών υποχρεώσεών της, σηματοδοτώντας έτσι μια νέα δυναμική πορεία ανάπτυξης, φιλοδοξεί η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ.

 Όπως αναφέρει στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Κώστας Χαΐτογλου, οι συζητήσεις με τις πιστώτριες τράπεζες (σ.σ.: και οι τέσσερις συστημικές) για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της, ύψους περίπου 140 εκατ. ευρώ, βρίσκονται στο τελικό στάδιο και είναι πολύ πιθανό μέσα στον επόμενο 1-1,5 μήνα να έχει υπάρξει οριστική συμφωνία.

Όπως αναφέρουν πηγές που έχουν γνώση των συζητήσεων, η σχέση EBITDA προς καθαρό δανεισμό έχει αποτελέσει κύριο παράγοντα προβληματισμού για τις τράπεζες, ωστόσο, όπως ανέφεραν οι ίδιοι κύκλοι η Αφοί Χαΐτογλου διαθέτει ισχυρό αποτύπωμα στον κλάδο της και δυναμικό εξαγωγικό προφίλ. Πληροί, δηλαδή, τις προϋποθέσεις για μία συμφωνία που αφενός θα διασφαλίζει τα συμφέροντα των πιστωτριών τραπεζών και αφετέρου θα θέτει τις βάσεις για την επιστροφή της βορειοελλαδικής βιομηχανίας σε πορεία βιώσιμης ανάπτυξης.

Η πτώση της κατανάλωσης στην ελληνική αγορά λόγω της πολυετούς κρίσης χτύπησε και την Αφοί Χαΐτογλου, η οποία παρουσίασε τα τελευταία χρόνια συνεχείς ζημιογόνες χρήσεις. 

Η εταιρεία έκλεισε τη χρήση του 2018 με τζίρο 69 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας οριακή μείωση σε σχέση με το 2017, χρήση στην οποία κατέγραψε EBITDA ύψους 7 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, όπως τονίζει ο κ. Χαΐτογλου, στους πρώτους 2,5 μήνες του τρέχοντος έτους η βιομηχανία παρουσιάζει άνοδο τζίρου 7%-8%, ενώ ενθαρρυντικό στοιχείο είναι η αύξηση, εν όψει και εν μέσω Σαρακοστής, κατά 12% των πωλήσεων των προϊόντων σησαμιού (χαλβάς, ταχίνι).

Κλεισμένες συμφωνίες 
Παράλληλα, η εταιρεία έχει κλεισμένες συμφωνίες που εκτιμάται ότι θα αυξήσουν τις εξαγωγές της σχεδόν 25%, φιλοδοξώντας να κλείσει τη χρήση, έπειτα από αρκετά χρόνια, με καθαρή κερδοφορία. 

Οι εξαγωγές της Αφοί Χαΐτογλου (κυρίως ο μακεδονικός χαλβάς, αλλά και το ταχίνι) αντιστοιχούν περίπου στο 30% των πωλήσεών της και κατευθύνονται σε περισσότερες από 50 χώρες σε όλο τον κόσμο, με μεγαλύτερους πελάτες τις αγορές των ΗΠΑ, της Μεγάλης Βρετανίας και της Κεντρικής Ευρώπης. Για την επόμενη διετία στόχος είναι η περαιτέρω διείσδυση στη μεγάλη όσο και ανταγωνιστική αγορά της Αμερικής, αλλά και η δραστική αύξηση των πωλήσεων στη Ρωσία όπου μέχρι σήμερα έχει ελάχιστη παρουσία.

Η βιομηχανία τροφίμων από τη Θεσσαλονίκη, που μετρά 95 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στον χώρο των τροφίμων, απασχολεί περίπου 500 άτομα και διατηρεί ως έδρα της την περιοχή Καλοχωρίου, καταλαμβάνοντας έκταση 170.000 τετραγωνικών μέτρων – εκ των οποίων 67.000 τετραγωνικά μέτρα είναι οι στεγασμένοι της χώροι.

Εκτός από τα προϊόντα σησαμιού, η εταιρεία δραστηριοποιείται παράγοντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, όπως μαρμελάδες (είναι από τους μεγαλύτερους παραγωγούς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας), πραλίνες, λουκούμια, γκοφρέτες κ.ά.

Το brand «μακεδονικός χαλβάς» 
Στο μείζον θέμα που έχει προκύψει από τη Συμφωνία των Πρεσπών με τα σήματα των ελληνικών προϊόντων, η Αφοί Χαΐτογλου έχει εδώ και πέντε χρόνια κατοχυρώσει το σήμα του «μακεδονικού χαλβά», ίσως του πιο αναγνωρίσιμου ελληνικού προϊόντος με παράγωγο της λέξης «Μακεδονία». 

«Κατοχυρώσαμε σε ανύποπτη στιγμή τα προϊόντα μας και δεν αντιμετωπίζουμε κανένα θέμα. Το πρόβλημα είναι ότι εδώ και πολλά χρόνια όταν οι ξένοι βλέπουν σε διεθνείς εκθέσεις το brand “μακεδονικός χαλβάς” νομίζουν ότι πρόκειται για προϊόν από τα Σκόπια», σημειώνει χαρακτηριστικά στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Κώστας Χαΐτογλου.