Skip to main content

Μεγαλύτερη διείσδυση στις γειτονιές από την ΑΒ Βασιλόπουλος

Από την έντυπη έκδοση 

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected] 

Στην κατάκτηση ηγετικού μεριδίου στην αγορά των καταστημάτων «ευκολίας» (convenience stores), που σήμερα υπολογίζεται ότι ανέρχεται στα 500 εκατ. ευρώ μόνο στην Αττική, αποβλέπει το νέο μοντέλο δικαιόχρησης AB Shop&Go που λανσάρει η ΑΒ Βασιλόπουλος, ενώ ταυτόχρονα η αλυσίδα δρομολογεί επενδύσεις πέραν των 150 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας για τη δημιουργία τουλάχιστον 30 νέων σημείων πώλησης. Αναλυτικότερα, όπως γνωστοποιήθηκε χθες, η ΑΒ Βασιλόπουλος, εκτιμώντας ότι η αγορά των μικρών σημείων στην οργανωμένη λιανική εμφανίζει περιθώρια ανάπτυξης, σχεδίασε ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο προκειμένου να ενισχύσει τη δυναμική των καταστημάτων «γειτονιάς» του ομίλου και να διευρύνει τις επιλογές στο εγχώριο franchise. 

Συγκεκριμένα, ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη του ΑΒ Shop&Go προβλέπει ότι ο ενδιαφερόμενος franchisee δεν είναι υποχρεωμένος να διαθέτει το σύνολο των απαιτούμενων κεφαλαίων, αλλά μέρος αυτών, αφού δίνεται η δυνατότητα χρηματοδότησής του. Συνολικά, τα αναγκαία κεφάλαια δημιουργίας ενός AB Shop & Go κυμαίνονται από 80.000 έως 100.000 ευρώ για τον εξοπλισμό και 25.000-35.000 ευρώ για τη διαμόρφωση του χώρου, ανάλογα με το μέγεθος του καταστήματος. Με ειδική σύμβαση για την πώληση του εξοπλισμού, η ΑΒ καλύπτει έως το 80% της συνολικής επένδυσης, με πλαφόν τα 100 χιλ. ευρώ ανά κατάστημα, προσφέροντας τη δυνατότητα μακροπρόθεσμης άτοκης αποπληρωμής στον franchisee έως και δέκα έτη.

Το μοντέλο AB Shop&Go αναπτύσσεται σε έκταση από 100 έως 200 τ.μ. σε ένα επίπεδο, με βοηθητικό χώρο έως 50 τ.μ. Στα AB Shop&Go προσφέρονται 3.000 έως 5.000 κωδικοί ανάλογα με το μέγεθος του χώρου, ενώ υπάρχει δυνατότητα πώλησης καπνικών προϊόντων. Λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο καθημερινά και την Κυριακή, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, και απασχολούν δύο άτομα ανά βάρδια. Το νέο μοντέλο ακολουθεί στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό την εμπορική πολιτική των καταστημάτων ΑΒ, συμμετέχει στο συνολικό προωθητικό πρόγραμμα της εταιρείας, ενώ διαθέτει και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της αλυσίδας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η προ φόρων κερδοφορία αυτού του τύπου καταστήματος διαμορφώνεται στο 5% και ο τζίρος του μεταξύ 500.000 και 900.000 ευρώ. Οι επιλέξιμες περιοχές σε πρώτη φάση αφορούν την Αθήνα, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.

Ήδη υπό αυτό το μοντέλο λειτουργούν 12 σημεία. Επιδίωξη της ΑΒ είναι σε βάθος πενταετίας να λειτουργούν 100 AB Shop&Go, ενώ σε βάθος δεκαετίας η προσδοκία είναι να κατακτηθεί μερίδιο 50% στην αγορά των καταστημάτων «ευκολίας». 
Παράλληλα, οι σχεδιασμοί του ομίλου της ΑΒ σε ό,τι αφορά την ενίσχυση του δικτύου, που σήμερα αριθμεί συνολικά 414 σημεία, προβλέπουν τη δημιουργία 30 νέων καταστημάτων -εκτός των AB Shop& Go- εντός τριετίας, με τα προβλεπόμενα κεφάλαια να διαμορφώνονται σε 50-60 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ περί τα 30 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τη δημιουργία νέων αποθηκών στην Αττική.   

Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ, Λεωνίδας Βρεττάκος, «στόχος είναι η ΑΒ να βρίσκεται μέσα στις τρεις πρώτες θέσεις της αγοράς και να διατηρεί υγιή εικόνα κερδοφορίας», καθώς, όπως εξήγησε, «η εξασφάλιση της πρωτιάς σε επίπεδο τζίρου δεν σημαίνει τίποτα εάν οι λοιποί χρηματοοικονομικοί δείκτες δεν είναι ισχυροί», προσθέτοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν θέλω να γίνω Μαρινόπουλος».

Ερωτηθείς, πάντως, για το «όφελος» στην αγορά από τη διακοπή λειτουργίας της Μαρινόπουλος, ανέφερε ότι υπολογίζεται πως το 2016 η ΑΒ απορρόφησε περί το 45% του τζίρου της πρώην Μαρινόπουλος, γεγονός που μεταφράζεται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ. Στόχος σύμφωνα με τον κ. Βρεττάκο είναι «από αυτόν τον τζίρο να επιτευχθεί η διακράτηση του 40%, δηλαδή 80 εκατ. ευρώ». Σε ό,τι αφορά περαιτέρω κινήσεις ενδυνάμωσης της ΑΒ, π.χ. εξαγορές ή συνεργασίες, η διοίκηση κρατά κλειστά χαρτιά, ενώ τηρεί στάση αναμονής φέτος για τα πρώτα ουσιαστικά δείγματα γραφής του εγχειρήματος της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης. 

Υπενθυμίζεται ότι η ΑΒ έκλεισε την περσινή χρονιά εμφανίζοντας μικρή απώλεια εσόδων περί το 3%, στα 2,1 δισ. ευρώ, ενώ η κερδοφορία της διαμορφώθηκε σε περίπου 100 εκατ. ευρώ.