Skip to main content

Τρόφιμα – φάρμακα «σώζουν» τη χάρτινη συσκευασία

Από την έντυπη έκδοση

Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]

Ανάχωμα στην κατρακύλα της υφεσιακής περιόδου αποτέλεσαν τα τρόφιμα και τα φάρμακα για τον κλάδο της χάρτινης συσκευασίας.

Σύμφωνα με μελέτη για τον εγχώριο κλάδο χάρτινης συσκευασίας που εκπονήθηκε από τον Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectorial Studies Senior Analyst, της Infobank Hellastat, έπειτα από αλλεπάλληλες πτωτικές χρήσεις όσον αφορά την παραγωγική δραστηριότητα, ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα για το σύνολο του 2016, καθώς τους πρώτους 9 μήνες της περσινής οικονομικής χρήσης ο δείκτης παραγωγής αυξήθηκε κατά 11,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, η βιομηχανία επεξεργασίας τροφίμων παρουσίασε χαμηλότερη υποχώρηση παραγωγικής δραστηριότητας σε σχέση με άλλους τομείς της μεταποίησης, προστατεύοντας έτσι τους συνεργαζόμενους με αυτήν κλάδους (μεταξύ των οποίων και η χάρτινη συσκευασία) από μεγαλύτερες απώλειες εσόδων.

Επίσης, σε σημαντικά επίπεδα διαμορφώνεται και η παραγωγή των εγχώριων φαρμακοβιομηχανιών, οι οποίες διενεργούν φασόν παραγωγή για λογαριασμό πολυεθνικών ομίλων, ενώ δραστηριοποιούνται και στην αγορά των γενόσημων σκευασμάτων, τα οποία χρησιμοποιούνται ως εργαλείο συγκράτησης των φαρμακευτικών δαπανών. Αντιθέτως, σημαντική πτώση ζήτησης υπέστησαν οι εταιρείες που παράγουν χαρτόσακους για τη συσκευασία δομικών υλικών (τσιμέντο, ασβέστης, γύψος κ.ά.), λόγω της διαχρονικής και μεγάλης υποχώρησης της οικοδομικής και κατασκευαστικής δραστηριότητας. Πάντως, από το 2014 παρατηρούνται τάσεις ομαλοποίησης λόγω της επανέναρξης των εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες, η κατασκευή των οποίων σταδιακά ολοκληρώνεται, γεγονός που επηρεάζει την παραγωγή χαρτόσακων.

Κύρια προβλήματα της αγοράς

Όπως τονίζουν οι αναλυτές της Infobank Hellastat, η εγχώρια αγορά δεν επιδεικνύει αξιόλογη εξαγωγική δραστηριότητα, με την παρουσία ελληνικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού να είναι ιδιαίτερα περιορισμένη. Στον τομέα του κυματοειδούς χαρτονιού και χαρτοκιβωτίων η χαμηλή επίδοση οφείλεται στον μεγάλο όγκο των εν λόγω προϊόντων που καθιστά τη μεταφορά τους ασύμφορη, με αποτέλεσμα οι εξαγωγές να αφορούν κυρίως σε γειτονικές χώρες.

Επιπλέον ιδιαίτερη αδυναμία για τον κλάδο αποτελεί η υψηλή εξάρτηση από τις διακυμάνσεις της τιμής του χαρτοπολτού που εισάγεται από χώρες του εξωτερικού, καθώς στην Ελλάδα δεν διενεργείται παραγωγή. Έτσι, σε περιόδους ανοδικών μεταβολών των διεθνών τιμών, προκύπτει αυξημένο κόστος παραγωγής για τις εγχώριες επιχειρήσεις. Παράλληλα, η εγχώρια παραγωγή παλαιόχαρτου δεν κρίνεται επαρκής, με αποτέλεσμα και σε αυτή την κατηγορία να διενεργούνται εισαγωγές. Επίσης αδυναμία αποτελεί το περιορισμένο μέγεθος της εγχώριας αγοράς, με αποτέλεσμα να προκύπτουν χαμηλά παραγωγικά τιράζ. Οι περισσότεροι βιομηχανικοί χρήστες των χάρτινων ειδών συσκευασίας είναι μικρού μεγέθους, μην επιτρέποντας την εξασφάλιση παραγγελιών που να επαρκούν για την κάλυψη των δαπανών έρευνας & ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων.

Στο πλαίσιο αυτό ο Πέτρος Μπουρούτης, Marketing & Business Affairs Manager της Infobank Hellastat, σημειώνει πως «η περαιτέρω ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας της χώρας στον τομέα των νωπών οπωροκηπευτικών, τομέας όπου η χάρτινη συσκευασία βρίσκει πλήθος εφαρμογών, μπορεί να βοηθήσει τον κλάδο να εξέλθει από την υποχώρηση των προηγούμενων ετών, κάτι που έχει ήδη γίνει εμφανές την τελευταία διετία».

Οικονομικές επιδόσεις

O συνολικός κύκλος εργασιών του δείγματος 55 εταιρειών χάρτινης συσκευασίας το 2015 διαμορφώθηκε στα 415,76 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας μικρή άνοδο 1,4% από το προηγούμενο έτος, με την οριακή πλειονότητα των επιχειρήσεων να καταγράφει αύξηση εσόδων. Αντιθέτως, τα συνολικά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων υποχώρησαν κατά 12%, στο ύψος των 31,84 εκατ., ενώ τα προ φόρων κέρδη μειώθηκαν σημαντικά κατά 31,5%, στα 5,71 εκατ. Οι 9 στις 10 επιχειρήσεις χάρτινης συσκευασίας είχαν λειτουργικά κέρδη, από τις οποίες οι 27 μείωσαν τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων του 2014, ενώ οι 23 σημείωσαν βελτίωση.

Αναφορικά με την προ φόρων κερδοφορία, τα 2/3 των εταιρειών ήταν κερδοφόρες, με 17 από αυτές να αυξάνουν τα κέρδη προ φόρων της προηγούμενης χρονιάς και 16 να υπόκεινται σε κάμψη. Oι 8 από τις 19 ζημιογόνες εταιρείες εμφάνισαν επιδείνωση των ζημιών τους, ενώ άλλες 7 προήλθαν από κέρδη. Έτσι, η μέση μεταβολή των κερδών προ φόρων στο σύνολο του δείγματος διαμορφώ-θηκε σε -24,5% ανά εταιρεία.