Σε νέα τροχιά η αξιοποίηση του Λιμένα Θεσσαλονίκης

Μετά την παραχώρηση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ σε διεθνή κοινοπραξία
Πέμπτη, 08 Φεβρουαρίου 2018 16:52
UPD:09/02/2018 13:46

Οι στόχοι της κοινοπραξίας για το λιμάνι, όπως έχουν αποτυπωθεί σε δηλώσεις στελεχών, είναι να δημιουργηθεί ένα Logistic Center, να γίνει επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, στην τεχνογνωσία που ήδη υπάρχει και σε νέες τεχνολογίες. Σκοπός τους σε πρώτη φάση είναι οι κινήσεις container από τις 350.000 που είναι σήμερα να φθάσουν σύντομα στις 500.000, ενώ σχεδιάζουν να αντικαταστήσουν άμεσα τις δύο από τις τέσσερις υπάρχουσες γερανογέφυρες.

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr

Να αναδείξει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως το μεγαλύτερο της περιοχής σχεδιάζει η κοινοπραξία που αναλαμβάνει τις τύχες του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. Αυτό θα γίνει με επενδύσεις τόσο στο λιμάνι όσο και με τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στις γειτονικές χώρες και κυρίως στα Σκόπια και στη Βουλγαρία. 

Ήδη υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης του 67% των μετοχών του ΟΛΘ στην κοινοπραξία «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd.» και «Terminal Link SAS» έναντι συνολικού τιμήματος 231,926 εκατ. ευρώ.

Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την προσφορά των 231,926 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε.), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπ’ όψιν τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2051.

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος δήλωσε σχετικά: «Η αξιοποίηση του Λιμένα Θεσσαλονίκης που έρχεται σε συνέχεια της αποτελεσματικής αξιοποίησης του Λιμένα του Πειραιά, διαμορφώνει έναν αναπτυξιακό άξονα που διατρέχει κάθετα το σύνολο της χώρας μας, ενισχύοντας περαιτέρω τον ρόλο της Ελλάδας ως ευρωπαϊκής πύλης εισόδου διεθνών εταιρειών για το εμπόριο και την κρουαζιέρα».

Οι στόχοι

Οι στόχοι της κοινοπραξίας για το λιμάνι, όπως έχουν αποτυπωθεί σε δηλώσεις στελεχών τους, είναι να δημιουργηθεί ένα Logistic Center, να γίνει επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, στην τεχνογνωσία που ήδη υπάρχει και σε νέες τεχνολογίες. 
Σκοπός τους σε πρώτη φάση είναι οι κινήσεις container από τις 350.000 που είναι σήμερα να φθάσουν σύντομα στις 500.000, ενώ σχεδιάζουν να αντικαταστήσουν άμεσα τις δύο από τις τέσσερις υπάρχουσες γερανογέφυρες.

Θα προχωρήσει και η εκβάθυνση του λιμανιού από τα 12 μέτρα που είναι σήμερα στα 16,5 μέτρα, ώστε να μπορεί να δέχεται μεγάλης χωρητικότητας πλοία, τα λεγόμενα mother ships. Στα επόμενα τέσσερα χρόνια το λιμάνι θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία μεταφορικής ικανότητας 14.000 εμπορευματοκιβωτίων.

Σε πρώτη φάση η κοινοπραξία θέλει να κάνει έργα ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί πλοία τύπου new Panamax, τα οποία είναι κατασκευασμένα για να διαπλέουν τη νέα διώρυγα του Παναμά και έχουν μεταφορική ικανότητα μέχρι 12.000 κοντέινερ. 

Ανοδική πορεία 

Η αλλαγή σκυτάλης στη διοίκηση της εταιρείας αναμένεται να γίνει ενώ ο ΟΛΘ βρίσκεται σε ανοδική πορεία. Σύμφωνα με τα ετήσια στατιστικά στοιχεία το 2017 καταγράφηκε αύξηση 16,74% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (401.947TEUs έναντι 344.316 τo 2016), καταγράφοντας ρεκόρ δεκαετίας και τη δεύτερη καλύτερη επίδοση εικοσαετίας μετά το 2007.

Το τελευταίο τρίμηνο, πάντως, υπάρχει αρνητική επιρροή από τη συνεχιζόμενη -από τις 16 Σεπτεμβρίου 2017 έως σήμερα- απεργία των τελωνειακών υπαλλήλων κατά τη βραδινή βάρδια στην Πύλη 16 της Ελεύθερης Ζώνης του Λιμένα Θεσσαλονίκης. Σημαντική αύξηση παρουσίασαν, επίσης, η διακίνηση transit (19,73%) και οι ελληνικές εξαγωγές σε εμπορευματοκιβώτια (14,46%).

Σημειώνεται ότι ο όγκος διακίνησης άνω των 400.000 TEUs προσεγγίζει τα όρια της υφιστάμενης χωρητικότητας του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, ενώ με άνοδο έκλεισε το 2017 και στον Συμβατικό Λιμένα, όπου διακινήθηκαν συνολικά 3.598.271 τόνοι συμβατικού φορτίου έναντι 3.312.527 το 2016 (αύξηση 8,63%). Μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασε το χύδην φορτίο transit (25,5%). Την ίδια περίοδο αυξήθηκε κατά 12,28% ο αριθμός των πλοίων που κατέπλευσαν στον Λιμένα Θεσσαλονίκης, όπου εξυπηρετήθηκαν συνολικά 1.417 πλοία τo 2017 έναντι 1.262 το 2016.

Από αυτά, τα 523 ήταν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έναντι 440 το 2016 (αύξηση 18,86%), τα 726 ήταν φορτηγά πλοία συμβατικού φορτίου έναντι 674 το 2016 (αύξηση 7,72%) και τα 168 ήταν επιβατικά έναντι 148 το 2016 (αύξηση 13,51%). Σύμφωνα, επίσης, με τα προσωρινά οικονομικά στοιχεία για το 2017, ο ΟΛΘ παρουσιάζει σύνολο εσόδων της τάξης των 58.106.000 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 11,25% σε σχέση με το 2016 (52.230.000 ευρώ), διατηρώντας υψηλούς χρηματοοικονομικούς δείκτες απόδοσης, με αυξημένα ταμειακά διαθέσιμα και μηδενικό δανεισμό. Τα παραπάνω οικονομικά στοιχεία επιβεβαιώνουν την ικανότητα της εταιρείας, σύμφωνα με την απερχόμενη διοίκησή της, να χρηματοδοτήσει σημαντικά επενδυτικά σχέδια για τη βιώσιμη ανάπτυξη του Λιμένα.

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
διαβάστε επίσης

    ΑΦΙΕΡΩΜΑ Μεταφορές & Logistics