To Hubble εντόπισε γαλαξιακά μαργαριτάρια

Στην εικόνα μια γαλαξιακή ουρά νεαρών άστρων ενός γαλαξία που βρίσκεται σε απόσταση 173 εκατ. έτη φωτός από τη Γη. πηγή φωτό. (NASA/ESA/STScI/Jayanne English (University of Manitoba))

Εικόνα από ένα εκπληκτικό κοσμικό φαινόμενο

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble κατέγραψε καταπληκτικές εικόνες από υπέρλαμπρα αστρικά σμήνη που μοιάζουν όπως είπαν οι επιστήμονες που είδαν τις εικόνες αυτές για πρώτη φορά με κοσμικές «χορδές μαργαριταριών». Το διαστημικό τηλεσκόπιο κατέγραψε εικόνες 425 τέτοιων αστρικών σμηνών τα οποία μοιάζουν με μακριές ουρές γαλαξιών. Στην πραγματικότητα είναι ένα κοσμικό φαινόμενο που δημιουργείται από τις βαρυτικές αλληλεπιδράσεις σπειροειδών γαλαξιών όπως είναι ο δικός μας γαλαξίας, οι οποίοι έχουν βρεθεί σε πολύ κοντινή απόσταση μεταξύ τους.

Το Hubble παρατήρησε 12 σπειροειδείς γαλαξίες σε διάφορες περιοχές του Σύμπαντος που βρίσκονται ανά ομάδες σε αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Επειδή οι σπειροειδείς βραχίονες περιέχουν μεγάλες ποσότητες αερίου και σκόνης, όταν τραβιούνται προς τα έξω για να σχηματίσουν μια λεγόμενη παλιρροϊκή ουρά, αυτό το αέριο και η σκόνη αναδεύονται. Αυτό, με τη σειρά του, μπορεί να πυροδοτήσει μαζική αστρογένεση. Ως εκ τούτου, οι παλιρροϊκές ουρές μπορούν να γίνουν οι πιο έντονες περιοχές σχηματισμού άστρων σε έναν γαλαξία.

«Είναι έκπληξη να βλέπεις τόσο πολλά νεαρά αντικείμενα σε αυτές τις ουρές. Μας λέει πολλά για την αποτελεσματικότητα του σχηματισμού αστρικών σμηνών. Με τις παλιρροϊκές ουρές θα δημιουργηθούν νέες γενιές αστεριών που διαφορετικά θα μπορούσαν να μην υπήρχαν» λέει ο Μάικλ Ρόντρακ, του Randolph-Macon College στη Βιρτζίνια, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας που δημοσιεύει τα αποτελέσματα της μελέτης των εικόνων στην επιθεώρηση «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society».