Δείτε ένα πραγματικό έργο τέχνης του Σύμπαντος, τρομερούς κυκλώνες σε εξωπλανήτη (βίντεο)

Δεν είναι πίνακας ζωγραφικής αλλά κυκλώνες σε εξωπλανήτη. πηγή φωτό (ESA)

Εκπληκτικές εικόνες από εξωτικό φαινόμενο σε πλανήτη 900 έτη φωτός μακριά από τη Γη

Μπορεί το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb να έχει κλέψει την παράσταση τον τελευταίο ένα χρόνο με τις εκπληκτικές του ανακαλύψεις και εικόνες από το Σύμπαν αλλά το αρχαιότερο διαστημικό τηλεσκόπιο, το Hubble αποδεικνύει και αυτό συνεχώς την διαχρονική του αξία. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA) έδωσε στη δημοσιότητα εκπληκτικές εικόνες από κυκλώνες σε έναν εξωπλανήτη.

Σε απόσταση 900 φωτός από τη Γη ανακαλύφθηκε το 2015 ένας καυτός Δίας, ο WASP-121b, ο οποίος βρίσκεται τόσο κοντά στο μητρικό του άστρο ώστε η βαρυτική επίδραση του άστρου σε αυτόν να του μεταβάλει το σχήμα του δίνοντας του μια ωοειδή μορφή. Γνωρίζαμε επίσης ότι ο πλανήτης αυτός είναι κλειδωμένος τροχιακά δηλαδή το άστρο του βλέπει μόνιμα την μια του πλευρά. Ο πλανήτης αποτελεί στόχο μελέτης της επιστημονικής κοινότητας εξαιτίας των ακραίων συνθηκών και φαινομένων που επικρατούν εκεί.

Γνωρίζαμε ότι στον πλανήτη δημιουργούνται άνεμοι που κινούνται με ταχύτητες που αγγίζουν τα 18 χιλιάδες χλμ./ώρα. Διεθνής ερευνητική ομάδα μελέτησε τα δεδομένα των παρατηρήσεων που έχει κάνει το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble στον WASP-121b και με τη βοήθεια προσομοιώσεων αποτύπωσε κάποια ατμοσφαιρικά του φαινόμενα ανάμεσα στα οποία και εντυπωσιακούς από κάθε άποψη κυκλώνες οι οποίοι μοιάζουν με… έργα τέχνης αλλά είναι βέβαιο ότι κανείς δεν θα ήθελε να βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από αυτούς.

πηγή φωτό ESA

Οι παρατηρήσεις στον WASP-121b έχουν δείξει ότι στην φωτεινή πλευρά του πλανήτη οι θερμοκρασίες φτάνουν τους 2,5 χιλιάδες βαθμούς Κελσίου που είναι μεγαλύτερες από αυτές που υπάρχουν στην επιφάνεια πολλών άστρων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα βαριά μεταλλικά στοιχεία όπως ο σίδηρος και το μαγνήσιο που υπάρχουν σε μορφή αερίου εκεί δεν συγκρατούνται στην ατμόσφαιρα του πλανήτη και διαρρέονται στο Διάστημα. Στην σκοτεινή η θερμοκρασία μειώνεται στο μισό και φτάνει τους 1,200 βαθμούς Κελσίου.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι στην ατμόσφαιρα της σκοτεινής πλευράς του πλανήτη υπάρχουν νέφη που αποτελούνται από σίδηρο, τιτάνιο και κορούνδιο, το σκληρό ορυκτό που βρίσκεται στα ζαφείρια και τα ρουμπίνια. Οι αλληλεπιδράσεις των συνθηκών ανάμεσα στις δύο πλευρές συμπυκνώνουν σύμφωνα με τους ερευνητές τα νέφη αυτά τα οποία αρχίζουν να «πέφτουν» στον πλανήτη με την μορφή μιας βροχής πολύτιμων λίθων σε υγρή μορφή.

«Πρόκειται για ένα από τα πιο ακραία συστήματα που γνωρίζουμε» αναφέρει ο Μπεν Μόντετ, αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας. Ο WASP-121b αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο παρατήρησης από το James Webb που είναι σχεδιασμένο για να μελετά με λεπτομέρεια τις ατμοσφαιρικές συνθήκες εξωπλανητών.