Το James Webb σβήνει τις ελπίδες ύπαρξης νέας Γης στο μεγαλύτερο εξωπλανητικό σύστημα του γαλαξία μας (βίντεο)

Καλλιτεχνική απεικόνιση του James Webb και του πλανητικού συστήματος TRAPPIST

Το διαστημικό τηλεσκόπιο δεν εντόπισε ατμόσφαιρα σε δύο πλανήτες του συστήματος.

Το άστρο TRAPPIST-1 είναι ένα πολύ μικρό άστρο, ένας σχετικά ψυχρός «νάνος Μ» που αποτελεί το πιο κοινό είδος άστρων στο Σύμπαν. Το άστρο που βρίσκεται σε απόσταση 39 ετών φωτός από τη Γη έχει μόλις το 9% της μάζας του Ήλιου. Στο TRAPPIST-1 βρίσκεται το πιο μεγάλο και εντυπωσιακό πλανητικό σύστημα που έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα στο γαλαξία μας.

Μέχρι στιγμής έχουν εντοπιστεί εκεί επτά εξωπλανήτες που όλοι έχουν περίπου το μέγεθος της Γης και εκτιμάται ότι τρεις από αυτούς βρίσκονται στην αποκαλούμενη κατοικήσιμη ζώνη του συστήματος, την περιοχή του Διαστήματος γύρω από ένα άστρο όπου ένας βραχώδης πλανήτης θα μπορούσε να έχει νερό σε υγρή μορφή στην επιφάνειά του άρα μπορεί δυνητικά να φιλοξενήσει ζωή. Όπως ήταν αναμενόμενο η επιστημονική κοινότητα έχει στρέψει το ισχυρότερο διαστημικό τηλεσκόπιο που κατασκεύασε η ανθρωπότητα στο σύστημα του TRAPPIST-1 με στόχο να διαπιστωθεί αν κάποιος από αυτούς τους πλανήτες διαθέτει ατμόσφαιρα παράγοντας που αποτελεί επίσης βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη συνθηκών φιλικών στη ζωή.

Προηγούμενη έρευνα που είχε κάνει το James Webb στον πιο κοντινό στο άστρο πλανήτη του συστήματος, τον TRAPPIST-1b είχε δείξει ότι δεν διαθέτει ατμόσφαιρα αλλά δεδομένης της εγγύτητας του στο άστρο και των πολύ υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύσσονται εκεί οι επιστήμονες θεωρούσαν την έλλειψη ατμόσφαιρας κάτι πολύ πιθανό αν όχι σχεδόν βέβαιο.

Με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «Nature» ερευνητική ομάδα με επικεφαλής επιστήμονες του Ινστιτούτου Αστρονομίας Μαξ Πλανκ στη Γερμανία αναφέρουν ότι το James Webb δεν κατάφερε να εντοπίσει ατμόσφαιρα ούτε στο δεύτερο εσωτερικό πλανήτη του συστήματος, τον TRAPPIST-1c γεγονός που απογοήτευσε τόσο τους ερευνητές όσο και την επιστημονική κοινότητα γενικότερα αφού περίμεναν.

Φυσικά η έρευνα στο συγκεκριμένο πλανητικό σύστημα θα συνεχιστεί μέχρι να μελετηθούν όλοι πλανήτες του. Μάλιστα μια μελέτη επιστημόνων του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον στο Σιάτλ αναφέρει ότι ο τέταρτος και ο πέμπτος σε απόσταση από το άστρο πλανήτης είναι πιθανό να διαθέτουν ατμόσφαιρες αφού η απόσταση που τους χωρίζει από το άστρο είναι τέτοια που να επιτρέπει την παρουσία τους.