Skip to main content

To Facebook θα ενημερώνει χρήστες εάν αλληλεπίδρασαν με ρωσικά «trolls»

Το Facebook ανακοίνωσε πως θα παρέχει στους χρήστες του ειδικό εργαλείο που θα τους επιτρέπει να διαπιστώνουν εάν έχουν κάνει like ή follow λογαριασμούς που δημιουργήθηκαν από τον διαβόητο «troll army» (στρατός των troll) της Ρωσίας, στον οποίο αποδίδονται προσπάθειες επηρεασμού – μέσω παραπληροφόρησης και προπαγάνδας- των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ, αλλά και άλλων εκλογικών αναμετρήσεων.

Το κοινωνικό δίκτυο λέει ότι θα δημιουργήσει ένα εργαλείο που θα επιτρέπει στους χρήστες να διαπιστώνουν εάν αλληλεπίδρασαν με σελίδες στο Facebook ή λογαριασμούς στο Instagram που δημιουργήθηκαν από την αποκαλούμενη Internet Research Agency – έναν οργανισμό υποστηριζόμενο από τη ρωσική κυβέρνηση, με έδρα στην Αγία Πετρούπολη, που πραγματοποιεί επιχειρήσεις παραπληροφόρησης online.

«Σύντομα θα δημιουργήσουμε ένα portal που θα επιτρέπει στους χρήστες του Facebook να μαθαίνουν σε ποιες από τις σελίδες της Internet Research Agency στο Facebook ή λογαριασμούς στο Instagram μπορεί να έκαναν like ή follow μεταξύ του Ιανουαρίου 2015 και του Αυγούστου 2017. Το εργαλείο αυτό θα είναι έτοιμο προς χρήση κατά τα τέλη του έτους στο Facebook Help Center» αναφέρεται σε ανακοίνωση του Facebook.

«Είναι σημαντικό οι χρήστες να καταλάβουν πώς ξένοι παράγοντες προσπάθησαν να σπείρουν διχόνοια και έλλειψη εμπιστοσύνης χρησιμοποιώντας το Facebook πριν και μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ το 2016. Για αυτό και, καθώς ανακαλύπταμε πληροφορίες, επανειλημμένα βγαίναμε και τις δημοσιοποιούσαμε, και τις παρείχαμε σε ερευνητές του Κογκρέσου. Και για αυτό και φτιάχνουμε το εργαλείο που ανακοινώνουμε» συμπληρώνεται.

H Internet Research Agency, όπως αναφέρει το BBC, ήταν πίσω από εκατοντάδες λογαριασμούς στο Facebook, το Instagram και το Twitter, και δημοσίευσε χιλιάδες μηνύματα πολιτικού περιεχομένου. Πολλές από τις σελίδες (Heart of Texas, Being Patriotic, Secured Borders) ήταν σχεδιασμένες έτσι ώστε να φαίνονται σαν να είχαν φτιαχτεί από Αμερικανούς πολίτες.

Υπενθυμίζεται πως τον Νοέμβριο του 2016 ο ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, είχε πει πως ήταν «τρελή ιδέα» το να λέει κανείς πως παραπληροφόρηση που εξαπλώθηκε μέσω του κοινωνικού δικτύου επηρέασε τις αμερικανικές εκλογές. Έκτοτε, η εταιρεία έχει εντοπίσει χιλιάδες posts και διαφημίσεις που προέρχονταν από φορείς στη Ρωσία, και έχει δεχτεί δριμύτατες κριτικές για το πώς η προπαγάνδα και τα fake news εξαπλώνονται στην πλατφόρμα της, χωρίς η ίδια να κάνει αρκετά για να αντιμετωπίσει το φαινόμενο.

Από πλευράς της, η Ρωσία έχει επανειλημμένα αρνηθεί ότι αποπειράθηκε να επηρεάσει τις αμερικανικές εκλογές, στις οποίες ο Ντόναλντ Τραμπ νίκησε τη Χίλαρι Κλίντον.