Σοκαριστικούς διαλόγους φέρνουν στο φως της δημοσιότητας οι πληροφορίες-διαρροές από το πολυσέλιδο πόρισμα των εισαγγελέων για τη διαχείριση της πυρκαγιάς στο Μάτι. Πλήρης ασυνεννοησία μεταξύ των υπηρεσιών. Τουλάχιστον αγενείς απαντήσεις των τηλεφωνητών-χειριστών της Πυροσβεστικής σε πολίτες που καλούσαν για βοήθεια.
Χαρακτηριστικό είναι απόσπασμα του πορίσματος στο οποίο οι εισαγγελείς επισημαίνουν ότι «δεν μπορεί να γίνει λόγος για επιχείρηση κατάσβεσης και διάσωσης ανθρώπων που κινδυνεύουν, όταν το βασικό κεντρικό συντονιστικό όργανο αγνοεί ποιος είναι ο επικεφαλής των επίγειων δυνάμεων, πού είναι η πυρκαγιά, πού έχει επεκταθεί, ποιος διαχειρίζεται τα εναέρια μέσα και ακόμη και αν υπάρχει πυρκαγιά».
Ενδεικτικοί είναι οι διάλογοι των αρμοδίων που φαίνεται ότι δεν ήξεραν καν ποιος διαχειρίζεται τα εναέρια μέσα:
Υποδιοικητής ΔΠΥ Αθηνών προς Αξ. Υπηρεσίας του 199: «Ρε καταλαβαίνεις τι σου λέμε τόση ώρα; Σας καλώ τόση ώρα να ρίξουν τα εναέρια γιατί δεν μπορεί να πιάσει βόρεια βορειοδυτικά έχει πιάσει κορυφογραμμή και δεν μου απαντάει κανένας. Γυρνάμε σε σας και δεν μου απαντάει ούτε από σας».
Αξιωματικός του 199: «Δεν έχετε ασύρματο να μιλήσετε με τα εναέρια;»
Υποδιοικητής ΔΠΥ Αθηνών: «Οχι, όχι και δεν τα διαχειρίζομαι εγώ τα εναέρια».
Αξιωματικός 199: «Ποιος τα διαχειρίζεται;»
Υποδιοικητής ΔΠΥ Αθηνών: «Δεν ξέρω ποιος τα διαχειρίζεται, εγώ μιλάω με το κέντρο και δεν απαντάτε»
Στη συνέχεια παρατίθενται άλλοι… κατατοπιστικοί διάλογοι.
Διοικητής Συντονιστικού 199: Να σε ρωτήσω κάτι, η Νέα Μάκρη, η φωτιά της Νέας Μάκρης είναι η φωτιά του Νταού;
Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο: Δεν ξέρω, η φωτιά της Νέας Μάκρης είναι της Νέας Μάκρης;
Διοικητής Συντονιστικού 199 με Τροχαία: Θέλω τροχαία στα φανάρια στη διασταύρωση στη Ραφήνα… στη Ραφήνα έχω φωτιές από εκεί πέρα… Τι είναι αυτό στο Νέο Βουτζά, χεστήκαμε…
Σε άλλη επικοινωνία, αξιωματικοί της Πυροσβεστικής λένε για κατοίκους της Κινέτας που δεν εκκένωσαν την περιοχή:
Διοικητής Συντονιστικού 199 με Αξιωματικό Π.Σ: Τώρα να καούν για να βάλουν μυαλό ρε φίλε… Ναι μπορεί να έχουμε πενήντα νεκρούς για πλάκα για τον κάθε βλάκα τώρα… Τα όρνια να μείνουν εκεί.
Άλλοι διάλογοι που περιγράφονται στο εισαγγελικό πόρισμα είναι χαρακτηριστικοί της απόγνωσης που βίωναν οι κάτοικοι προσπαθώντας να σωθούν. Κάτοικοι από το Μάτι και τη Ραφήνα που βλέπουν τις φλόγες να έρχονται απειλητικά προς το μέρος τους καλούν για βοήθεια στο 199.
Χαρακτηριστικός είναι ο παρακάτω διάλογος ενός τηλεφωνητή με μία γυναίκα που βρίσκεται σε κατάσταση πανικού.
-«Έρχονται κυρία μου, έρχονται, το κέρατο μου, έρχονται, αυτό σας λέω κυρία μου, ό,τι μπορούμε κάνουμε, 15 αυτοκίνητα, 20 έρχονται, μακάρι να γεννήσουμε και άλλα».
– «Δεν κατάλαβα το ύφος σας κύριε… όχι, όχι τι είστε εσείς, τι δεν καταλάβατε, πολίτης είμαι, έχετε υποχρέωση, τι είσαστε, μαγαζί σας είναι η Πυροσβεστική».
– «Εντάξει δεν είναι ταξί να το παραγγείλουμε κινδυνεύει κάποιος, μπορεί να κινδυνεύει κάποιος άνθρωπος, θα το δούμε έτσι; Θα ‘ρθει».
Σε άλλη συνομιλία μία οικογένεια που βρίσκεται στο σπίτι της στο Νέο Βουτζά επικοινωνεί με το «199» την ώρα που η αυλή τους φλέγεται και το αυτοκίνητο τους έχει καεί:
«Γύρω γύρω τώρα καίγονται όλα, έχουν καεί όλα εμείς είμαστε μέσα, έχει πολύ καπνό… χάλασε το αυτοκίνητό μας, κάηκε, τι λέτε τώρα;…» με τον χειριστή – τηλεφωνητή να απαντά: «Σιγά σιγά προς την παραλία δεν μπορείτε να πάτε; Έχετε αυτοκίνητο;».
«Όχι ρε παιδιά αφού έχω μωρό 13 μηνών και πόσο θα αναπνεύσει λίγο, δεν ξέρω κάντε κάτι».
Σύμφωνα με το πόρισμα, ο χειριστής – τηλεφωνητής δύο λεπτά αργότερα «αντί να προβεί στην αποστολή δυνάμεων για τη διάσωση των κινδυνευόντων στην ως άνω οικεία διαβιβάζει το συμβάν στο ΚΕΠΠ αναφέροντας του: «Ο Δήμος δεν μπορεί να βάλει ένα αυτοκίνητο για να βοηθήσει, τα δικά μας σβήνουν» και το ΚΕΠΠ απαντά:
«Ναι παιδιά όμως δεν γίνεται όλοι εσείς να παίρνετε μόνο το δικό μου τηλέφωνο, έχει και δίπλα τρία τέσσερα εδώ πέρα. Αυτή η κυρία δεν γίνεται να πάρει τηλέφωνο το 100 να πάει ένα περιπολικό; Αυτά που είπε σε εσένα δεν μπορούσε να τα πει στο 100;».
Οι εισαγγελείς στο πόρισμα διαπιστώνουν πως ήταν μικρός ο αριθμός των χειριστών – τηλεφωνητών, καθώς ήταν μόλις τρεις, ενώ η λειτουργία του προγράμματος έφτασε στις 19:17 της 23ης Ιουλίου στο μέγιστο της απόδοσης. Μετά το χρονικό αυτό σημείο η υπηρεσία κατέστη ανενεργή καθώς δεν ήταν έτοιμη και ικανή να διαχειριστεί τα περιστατικά αποτελεσματικά άλλα ούτε καν στοιχειωδώς, όπως αναφέρεται στο πόρισμα.