Την ολοκλήρωση του προγράμματος «Επαναπροσδιορισμός του Επιχειρησιακού Μοντέλου του ΟΑΕΔ», τα επιτεύγματά του αλλά και τις προοπτικές του Οργανισμού, παρουσίασαν σήμερα σε ημερίδα η διοικήτρια του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού, Μαρία Καραμεσίνη, στελέχη του, αλλά και υψηλόβαθμα στελέχη των αντίστοιχων δημόσιων Οργανισμών της Γαλλίας, της Γερμανίας, καθώς και της Διεύθυνσης Απασχόλησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που συμμετείχαν στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση του προγράμματος.
Τις εργασίες της ημερίδας άνοιξε με ομιλία της η υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Έφη Αχτσιόγλου. Όπως είπε, «η μεγαλύτερη μάχη που δίνουμε ως κυβέρνηση είναι αυτή για την καταπολέμηση της ανεργίας και τη δημιουργία αξιοπρεπών θέσεων εργασίας. Στη μάχη αυτή υπάρχουν απτά αποτελέσματα που μας επιτρέπουν να αισιοδοξούμε και μας δίνουν δύναμη για να συνεχίσουμε. Η αύξηση του κατώτατου μισθού, η κατάργηση του ντροπιαστικού υποκατώτατου μισθού για τους νέους, η θέσπιση κανόνων στα ωράρια και τις υπερωρίες, στις εργολαβίες και στην πληρωμή των μισθών, η μείωση της αδήλωτης εργασίας, η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων στη χώρα, είναι μόνο κάποιες από τις κεντρικές παρεμβάσεις που υλοποιήσαμε τα τελευταία χρόνια. Δεσμεύσεις τις οποίες κάναμε πράξη απέναντι στους εργαζόμενους του τόπου, που απώλεσαν πολλά την περίοδο της κρίσης».
Σύμφωνα με την κ. Αχτσιόγλου, «στη μεγάλη μάχη για την καταπολέμηση της ανεργίας, κεντρικός επιχειρησιακός μας βραχίονας είναι ο ΟΑΕΔ, που αναβαθμίζεται, με στόχο να οδηγήσει κάθε άνεργο σε μια νέα θέση εργασίας. Η προσπάθειά μας είναι σε εξέλιξη και τόσο το υπουργείο Εργασίας, όσο και το ΣΕΠΕ κι ο ΟΑΕΔ, βρισκόμαστε σε διαρκή εγρήγορση, για την κατάκτηση του μεγάλου στόχου της ανάκτησης της εργασίας στον τόπο μας».
Από την πλευρά της, η διοικήτρια του ΟΑΕΔ, Μαρία Καραμεσίνη, τόνισε ότι «η υλοποίηση του προγράμματος υπήρξε ένα στοίχημα για μένα, τα στελέχη και τους εργαζόμενους του Οργανισμού, τους οποίους θέλω να συγχαρώ για την πίστη και την προσήλωσή τους στο δύσκολο αυτό εγχείρημα και στον απώτερο κοινό μας στόχο-όραμα, που είναι να στέκεται ο Οργανισμός δίπλα στους πολίτες, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη τους, και συνοψίζεται στο σύνθημά μας “Ο δικός σου ΟΑΕΔ”. Ο ΟΑΕΔ αλλάζει σελίδα και μετασχηματίζεται, από δημόσιος γραφειοκρατικός οργανισμός επιδοματικής πολιτικής, σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνική υπηρεσία Απασχόλησης, που αναλύει τα χαρακτηριστικά και τα προσόντα των ανέργων, αφουγκράζεται τις ανάγκες εργασίας και τις επαγγελματικές προσδοκίες τους και τους υποστηρίζει στη διαδικασία αναζήτησης κατάλληλης εργασίας και σταθερής επαγγελματικής ένταξης. Με απλοποιημένες διαδικασίες και ηλεκτρονικές υπηρεσίες, έχει σχεδιάσει και δοκιμάζει στην πράξη το νέο μοντέλο Ενεργητικών Πολιτικών Απασχόλησης, με σημείο εκκίνησης τις εξατομικευμένες ανάγκες του κάθε ανέργου. Φιλοδοξεί να βρίσκεται δίπλα στον άνεργο και στον εργοδότη και να γίνει ο δικός τους ΟΑΕΔ» είπε.
Με τη σειρά του, ο γενικός διευθυντής της Διεύθυνσης Απασχόλησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Joost Korte, ανέφερε ότι «ο ΟΑΕΔ έχει διανύσει μεγάλο δρόμο για να γίνει μια δημόσια υπηρεσία Απασχόλησης αντάξια των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ελλάδα σήμερα. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις που συμπεριλήφθηκαν στο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής αφορούν τόσο τον ΟΑΕΔ, όσο και τις Ενεργητικές Πολιτικές Απασχόλησης. Η πρόοδος αυτών των μεταρρυθμίσεων αποτυπώθηκε ξεκάθαρα στις πρόσφατες εκθέσεις που αφορούν τη χώρα. Κάτω από την ισχυρή ηγεσία της διοικήτριας Μ. Καραμεσίνη, ο ΟΑΕΔ είναι στην πρώτη γραμμή, βοηθώντας να λειανθούν οι χειρότερες επιπτώσεις της κρίσης».
Κατά τον κ. Korte, «τώρα ο Οργανισμός είναι σε θέση να διαδραματίσει έναν ακόμα πιο σημαντικό ρόλο, ώστε να συμβάλει ουσιαστικά στην οικονομική ανάκαμψη. Κοιτάζοντας προς το μέλλον, με τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις για την ερχόμενη προγραμματική περίοδο 2021-2027, σημαντική προτεραιότητα εκτιμούμε ότι είναι η συνέχιση της βελτίωσης της πρόσβασης στην εργασία σε όλους τους αναζητούντες εργασία και κυρίως των νέων και των μακροχρονίως ανέργων. Ο ΟΑΕΔ αναμένεται να έχει κεντρικό ρόλο σ’ αυτή τη διαδικασία. Πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να συνεχίσει ο Οργανισμός να βελτιώνει τις παρεχόμενες υπηρεσίες, όπως η παροχή εξατομικευμένων υπηρεσιών προς τους αναζητούντες εργασία» υπογράμμισε.
Μετά τη λήξη του εν λόγω προγράμματος, και διαθέτοντας πλέον μεγάλο αριθμό εργασιακών συμβούλων, ο Οργανισμός επισημαίνει ότι μπορεί στο εξής να παρέχει περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες στους αναζητούντες εργασία και τους εργοδότες, πάνω στις οποίες στηρίζεται το νέο μοντέλο Ενεργητικών Πολιτικών Απασχόλησης που σχεδίασε και υλοποιεί πιλοτικά στην Ελευσίνα, σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας.
Όπως αναφέρει, οι εργασιακοί σύμβουλοι ανέργων έχουν στη διάθεσή τους νέα μεθοδολογία ανάλυσης του προφίλ των εγγεγραμμένων ανέργων, με στόχο να τους κατευθύνουν με τον βέλτιστο τρόπο στην αγορά της εργασίας. «Οι εργασιακοί σύμβουλοι εργοδοτών και η μονάδα μεγάλων επιχειρήσεων εγκαινιάζουν μια νέα στρατηγική προσέγγισης των εργοδοτών, με στόχο να τους στηρίξουν κατά τη διάρκεια προεπιλογής και πρόσληψης ανέργων και να χτίσουν μια σχέση εμπιστοσύνης, ώστε οι εργοδότες να επιλέγουν τον ΟΑΕΔ για να δηλώνουν τις θέσεις εργασίας που προσφέρουν» αναφέρει ο Οργανισμός.
Ο ΟΑΕΔ προχώρησε σε αυτοματοποίηση κι απλοποίηση μιας σειράς διαδικασιών, που περιορίζει σημαντικά τη φυσική παρουσία των πολιτών στις υπηρεσίες του. Μέσω του αναβαθμισμένου portal του, οι πολίτες υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτηση συμμετοχής στα προγράμματα, ενημερώνονται για τις ανακοινώσεις και τις παροχές, ανανεώνουν την κάρτα ανεργίας τους κι αναζητούν θέσεις εργασίας ή εργαζόμενους. Ενδεικτικά, το 2018 οι νέοι χρήστες του www.oaed.gr ξεπέρασαν τα 4,5 εκατ. Για την άμεση πληροφόρηση των πολιτών, λειτουργεί το πενταψήφιο τηλεφωνικό κέντρο, 11320, το οποίο δέχτηκε 151.913 κλήσεις μέσα στο 2018, με μέσο όρο διάρκειας 2 λεπτά και 14 δευτερόλεπτα.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον ΟΑΕΔ, η Υπηρεσία Υποδοχής του, που βρίσκεται πλέον σε όλα τα ΚΠΑ της χώρας, βοήθησε στο να μειωθούν οι ουρές αναμονής των πολιτών, καθώς μπορούν να δώσουν πληροφορίες και να κατευθύνουν τους πολίτες στις κατάλληλες υπηρεσίες. Μόνο το 2018, από τους 2.794.333 συναλλασσόμενους που επισκέφθηκαν τις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ, το 22,27% – περίπου 635.000 πολίτες – εξυπηρετήθηκαν από την Υπηρεσία Υποδοχής των τοπικών ΚΠΑ.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος επιμορφώθηκαν τα 2/3 του ανθρώπινου δυναμικού του Οργανισμού, σε οριζόντια και κάθετα προσόντα και νέα εργαλεία και πρακτικές.