Skip to main content

Η «παραδοσιακή» Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα, η καλύτερη για το εμπόριο

Η «παραδοσιακή» Κυριακή 20 Δεκεμβρίου, πριν τα Χριστούγεννα, «ήταν, κατά γενική ομολογία, μακράν η καλύτερη σε επισκεψιμότητα, Κυριακή του 2015, σε μικρές και μεγάλες αγορές και πόλεις σε όλη την Ελλάδα» εκτιμά το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας σε έρευνα που διενέργησε για τη κίνηση και τον τζίρο των τριών Κυριακών του Δεκεμβρίου.

Η Ε.Σ.Ε.Ε. αναφέρει ότι η συρρίκνωση του κύκλου εργασιών του μηνός Δεκεμβρίου το 2015 κατά -8,3% σε σύγκριση με εκείνον του 2014, εδράζεται κατά το ΙΝ.ΕΜ.Υ.σε μία αλληλουχία γεγονότων, που επέδρασαν αρνητικά τόσο στη ψυχολογία των καταναλωτών (μείωση καταναλωτικής δαπάνης), όσο και στην απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων. Ο τζίρος του Δεκεμβρίου 2015 εκτιμάται στα 3,22 δισ. ευρώ, έναντι των 3,51 δισ. ευρώ το 2014 (μείωση 8,3%) και τα 5,6 δισ. ευρώ τζίρου το 2009 (μείωση 42%).

Αναλυτικά, η ΕΣΕΕ αναφέρει ότι η μεταβολή του τζίρου στις κατηγορίες του λιανικού εμπορίου για το Δεκέμβριο από το 2009 μέχρι τώρα, καταγράφεται σε -19,9% για τα καταστήματα τροφίμων, -36,4% στα πολυκαταστήματα, -28,8% στα καύσιμα, -36 % στα ποτά και καπνό, -38,1% στα φαρμακευτικά-καλλυντικά, -42,9% σε ένδυση-υπόδηση, -56,1% στον οικιακό εξοπλισμό και -28,1% στα βιβλία-χαρτικά.

Ειδικότερα, οι σημαντικότερες παράμετροι της εκτιμώμενης ετήσιας πτωτικής πορείας του τζίρου στα καταστήματα λιανικής, σταχυολογούνται ως εξής:

• Οι παρενέργειες από την επιβολή των Capital Controls στη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους, αν και βαίνουν σταδιακά μειούμενες με τις επιχειρήσεις να επιδεικνύουν υψηλό βαθμό προσαρμοστικότητας, συνεχίζουν να αποτελούν περιοριστικό παράγοντα της προώθησης και ανάπτυξης του εγχώριου επιχειρείν.

• Η πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων που πρέπει να διευθετηθούν μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου (3η δόση ΕΝΦΙΑ, πληρωμή τελών κυκλοφορίας 2016, δόση στο πλαίσιο ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, καταβολή ΦΠΑ για τις μεγάλες επιχειρήσεις) συνιστά ανασταλτικό παράγοντα της τόνωσης της δαπάνης του καταναλωτικού κοινού, που παρατηρείται διαχρονικά στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κάθε έτους.

• Η διαπιστωμένη μεταρρυθμιστική κόπωση φορέων τόσο του ιδιωτικού όσο και του δημόσιου τομέα, σαν αποτέλεσμα των υπέρμετρων απαιτήσεων, δημοσιονομικού κυρίως χαρακτήρα, που εγείρουν οι δανειστές μας, αποσυντονίζουν την αγορά και διαμορφώνουν ένα κλίμα αβεβαιότητας και συνεχούς αναβλητικότητας.

Ακόμη αναφέρεται ότι οι μετρήσεις και οι εκτιμήσεις του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ δείχνουν πως παρά τις χαμηλές τιμές στην αγορά κατά τη διάρκεια της φετινής χριστουγεννιάτικη περιόδου καταγράφεται μειωμένος τζίρος στα εμπορικά καταστήματα για πολλούς και γνωστούς λόγους. Η καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων στον ιδιωτικό τομέα, για άλλη μια χρονιά χρησιμοποιήθηκε από τους περισσότερους για φόρους και από άλλους για ολιγοήμερες διακοπές σε χειμερινούς προορισμούς που είχαν απόλυτη πληρότητα. «Η δικαιολογία που συχνά χρησιμοποιεί ο ελληνικός λαός… η φτώχια θέλει καλοπέραση είχε προφανώς και φέτος μεγάλη εφαρμογή» όπως σημειώνει η ΕΣΕΕ.

Ακόμη, όπως αναφέρεται, οι δυσκολίες που προέκυψαν στη διάρκειας του 2015 δεν αποτυπώνονται στην εξέλιξη της ιδιωτικής καταναλωτικής δαπάνης στο σύνολο της. Το 2015 σε σταθερές τιμές εκτιμάται μια αύξηση 2% και από τα 127,1 δισ. ευρώ του 2014 το σύνολο της ιδιωτικής κατανάλωσης το 2015 ενδέχεται να πλησιάσει τα 130 δισ. ευρώ και τα επίπεδα του 2012. Αυτή όμως η αύξηση των περίπου 2,7 δισ. ευρώ, κατά την ΕΣΕΕ, δεν προστίθεται στο τζίρο του λιανικού εμπορίου που φαίνεται να έχει ετήσιες απώλειες περίπου 1,33 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 300 εκατ. ευρώ από την εορταστική περίοδο του φετινού Δεκεμβρίου.

Όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ, η ποσοστιαία αρνητική μεταβολή από το 2009 σε 20% καταδεικνύει την πτώση της ιδιωτικής κατανάλωσης. Συγκεκριμένα, η μεταβολή αυτή συνίσταται σε 158,9 δισ. ευρώ το 2009, σε 148,7 δισ. το 2010, σε 137,4 δισ. το 2011, σε 129,3 δισ. το 2012, σε 127,5 δισ. το 2013 και μέχρι τα 127,1 δισ. το 2014.

«Ας ελπίσουμε πως η φετινή χρονιά και η εορταστική περίοδος θα αποτελέσει το πολυπόθητο σημείο καμπής, το οποίο θα επιτρέψει τη μελλοντική τόνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης και την αύξηση του τζίρου όλων των εμπορικών επιχειρήσεων στην ελληνική αγορά» σημειώνει στη δήλωσή του ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και επιχειρηματικότητας Βασίλης Κορκίδης.