Skip to main content

Αύξηση του στόλου δεξαμενόπλοιων στη διετία 2016 – 17

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Απότομη αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας βλέπει στα δεξαμενόπλοια τα επόμενα δύο χρόνια ο οίκος αναλύσεων Drewry.

H εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με το Drewry’s Tanker Forecaster, θα έχει ως αποτέλεσμα να πιεσθούν οι ναύλοι στον κλάδο, τα επίπεδα των οποίων τον τελευταίο χρόνο έχουν χαροποιήσει ιδιαίτερα τους πλοιοκτήτες.

Οι πλοιοκτήτες έβλεπαν τους ναύλους στα δεξαμενόπλοια, κυρίως μεταφοράς αργού, να κινούνται ανοδικά κατά την προηγούμενη περίοδο λόγω της σχεδόν ασήμαντης αύξησης του προσφερόμενου στόλου.

Ομως η χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί καθώς αυξάνεται ταυτόχρονα και η ζήτηση, κυρίως στην dirty market, ζήτηση που αναμένεται να επιταχυνθεί όσο θα συρρικνώνεται η παραγωγή αργού από σχιστόλιθο στις ΗΠΑ.

Η έντονη άνοδος της παραγωγής αργού από σχιστολιθικά πετρώματα έχει δημιουργήσει προσκόμματα στο θαλάσσιο εμπόριο αργού καθώς μειώθηκαν οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ.

Ομως η μεγάλη πτώση των τιμών του πετρελαίου επηρέασε αρνητικά την παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ με αποτέλεσμα να κινηθεί και πάλι ανοδικά η μεταφορά αργού διά θαλάσσης και επομένως να αυξηθεί η ζήτηση για δεξαμενόπλοια.

Παράλληλα η άνοδος της διυλιστικής ικανότητας των διυλιστηρίων στην Ασία και τη Μέση Ανατολή έχει ενισχύσει τη ζήτηση για πλοία μεταφοράς προϊόντων αργού (product tankers).

Σημειώνεται ότι μετά τη χειμερινή περίοδο του 2013-14, που παρατηρήθηκε μία πολύ καλή εικόνα για τα δεξαμενόπλοια, στη συνέχεια οι ναύλοι κατέρρευσαν και παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα κατά τη διάρκεια της άνοιξης πέρυσι, πριν ανακάμψουν στη συνέχεια εν μέσω θέρους.

Η ανοδική κίνηση των ναύλων κορυφώθηκε τη χειμερινή περίοδο 2014-15, όμως η κερδοφορία για τα πλοία διατηρείται και στην παρούσα φάση, αν και σε χαμηλότερα επίπεδα, λόγω θέρους.

Ο μέσος ημερήσιος ναύλος για ένα δεξαμενόπλοιο VLCC (μεταφορικής ικανότητας 300.000 dwt) έφθασε τα 51.000 δολ. κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2015.

Η τιμή αυτή είναι υψηλότερη κατά 76% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2014, που ήταν περίπου 29.000 δολ. ανά ημέρα.

Το τελευταίο διάστημα η βάση δεδομένων του Baltic Exchange δείχνει ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος των VLCC στη διαδρομή από Αραβικό Κόλπο προς Ιαπωνία διαμορφώθηκε στα 31.400 δολ. έναντι 39.100 μία εβδομάδα πριν.

Επίσης, σύμφωνα πάντα με το Baltic Exchange, ο μέσος ναύλος για τα πλοία suezmax στη spot αγορά κυμαίνεται στα 31.400 δολ. εν μέσω θέρους, ενώ τον προηγούμενο Μάιο ήταν στα 70.000 δολ. την ημέρα.

Βέβαια για το τελευταίο τρίμηνο του χρόνου λόγω και της έλευσης του χειμώνα στο Βόρειο Ημισφαίριο αναμένεται νέα άνοδος της ζήτησης αργού και των ναύλων.

Ο Drewry αναμένει ότι η ετήσια αύξηση του στόλου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου αναμένεται να επιταχυνθεί από 0,7% το 2014 σε περίπου 5% κατά τα επόμενα δύο χρόνια, για να φθάσει 377.000.000 dwt μέχρι το τέλος του 2017, δήλωσε ο Rajesh Verma, επικεφαλής αναλυτής του τομέα δεξαμενοπλοίων της Drewry.

Ομως στη συνέχεια η αύξηση αυτή αναμένεται να υποχωρήσει, όσο υποτίθεται ότι εξακολουθεί να «ελέγχεται» ο ρυθμός νέων παραγγελιών. Οι ελκυστικές τιμές των ναύλων και ο συνεχώς αυξανόμενος όγκος του παγκόσμιου διά θαλάσσης εμπορίου αργού, κυρίως σε μεγάλες διαδρομές, οδήγησε σε άνοδο των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων κυρίως το δεύτερο εξάμηνο του 2014.

Συνολικά τον προηγούμενο χρόνο οι νέες παραγγελίες για δεξαμενόπλοια έφθασαν τα 42 εκατ. dwt. έναντι μόλις 35 εκατ. dwt την περίοδο 2012-2013, όταν η αγορά ήταν πτωτική.

«Ενα σύνολο των 42 εκατομμυρίων dwt της χωρητικότητας έχει διαταχθεί από το 2014, σε σύγκριση με μόλις 25 εκατομμύρια dwt το 2012-13, όταν η αγορά ήταν πτωτική και παράλληλα οι συνθήκες χρηματοδότησης ήταν πολύ “σφικτές”, με αποτέλεσμα να βάζουν “φρένο” στις νέες παραγγελίες» πρόσθεσε ο αναλυτής του Drewry.

Οι χαμηλότερες τιμές καυσίμων συνεχίζουν πάντως να στηρίζουν τα έσοδα των πλοίων και η άνοδος των παραγγελιών στην παρούσα φάση αντανακλά την αισιοδοξία στην αγορά, συμπλήρωσε ο Verma.

Εφόσον οι πλοιοκτήτες απέχουν από τις υπερβολές σε ό,τι αφορά τις νέες παραγγελίες κατά τα επόμενα χρόνια, τότε θα παρουσιασθεί μία αύξηση του στόλου μέχρι το 2017, η οποία όμως στη συνέχεια θα επιβραδύνει και σε συνδυασμό με την προοπτική αύξησης του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου, αναμένεται μακροπρόθεσμα να παρατηρηθεί νέα ανάκαμψη των ναύλων, κατέληξε ο Drewry στην ανάλυσή του.