Skip to main content

Ασιατικά κεφάλαια εξαγοράζουν ευρωπαϊκά ναυτιλιακά NPLs

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Στο στόχαστρο επενδυτικών ομίλων από την Ασία εξακολουθούν να βρίσκονται τα μη εξυπηρετούμενα ναυτιλιακά δάνεια που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους ευρωπαϊκές τράπεζες.

Στο δύσκολο χρηματοοικονομικό περιβάλλον, όπου οι ευρωπαϊκές τράπεζες υποχωρούν, αλλά και οι κινεζικές -που φαινόταν ότι θα έβαζαν νέα κεφάλαια- έχουν κάνει «κράτει», ασιατικά κεφάλαια στοχεύουν τα ευρωπαϊκά NPLs, με τελευταίο παράδειγμα την SC Lowy, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, που εξαγόρασε τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια της ιταλικής τράπεζας Banca Monte dei Paschi di Siena.

Οι Έλληνες εφοπλιστές, πάντως, διατηρούν πλήρως την εμπιστοσύνη των ιδιωτικών επενδυτικών ομίλων. Τελευταίο παράδειγμα η Blackrock, η οποία, μέσω της εξαγοράς της Tennenbaum Capital, γίνεται μεγαλομέτοχος στις εταιρείες EuroDry και Euroseas, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα.

Πιο συγκεκριμένα, η Blackrock διαθέτει 672.105 μετοχές της EuroDry, που αντιστοιχούν στο 25% του μετοχικού κεφαλαίου. Επίσης, διαθέτει και 2,17 εκατ. μετοχές της Euroseas (17,3%). Μεγαλύτερος μέτοχος των δύο εταιρειών είναι εταιρεία συμφερόντων του κ. Πίττα, με 36,3% και 35,8% αντίστοιχα στις δύο εταιρείες.

Σημειώνεται ότι και άλλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες συνεργάζονται στενά με διεθνή επενδυτικά κεφάλαια, όπως η Star Bulk, συμφερόντων Πέτρου Παππά, με το fund Oaktree Capital Management, αλλά και η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου με το York Capital.

Οι στόχοι

Στα 160 εκατ. δολάρια ανέρχονται τα μη εξυπηρετούμενα ναυτιλιακά δάνεια που είχε στο χαρτοφυλάκιό της η ιταλική τράπεζα Banca Monte dei Paschi di Siena (BMPS), η οποία έχει έτος ιδρύσεως το 1472. Μάλιστα, όπως ανακοίνωσαν στελέχη του ομίλου SC Lowy, στόχος τους είναι να εξαγοράσουν και άλλα μη εξυπηρετούμενα ναυτιλιακά δάνεια από ευρωπαϊκές τράπεζες μέχρι το τέλος του χρόνου.

Σύμφωνα με τον συνιδρυτή του ομίλου κ. Lowy, κάθε πλοίο που έχει μη εξυπηρετούμενα δάνεια διαθέτει έναν αριθμό πιστωτών, εκ των οποίων ο καθένας έχει διαφορετικές προτεραιότητες. Οι αντικρουόμενες προτεραιότητες μπορεί να είναι επιζήμιες για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Στόχος του ομίλου είναι να εξαλείψει τις αποκλίσεις αυτές ώστε να επιτρέψει στις ναυτιλιακές εταιρείες να αναπτυχθούν.

Ο κ. Lowy δήλωσε, επίσης, ότι στα σχέδια του ομίλου είναι η εξαγορά και άλλων NPLs μέχρι το τέλος του χρόνου από ευρωπαϊκούς τραπεζικούς ομίλους. «Είμαστε σε συζητήσεις με πολλές άλλες τράπεζες. Η BMPS δεν είναι η μοναδική τράπεζα που έχει μη εξυπηρετούμενα ναυτιλιακά δάνεια, οπότε υπάρχει διάλογος και με άλλες τράπεζες για να δούμε αν θέλουν να πουλήσουν».

Στην πραγματικότητα στόχος του επενδυτικού ομίλου είναι η εξαγορά του μεγαλύτερου ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων που βαραίνουν ένα πλοίο. Και αυτό διότι εφόσον υπάρχουν πολλοί δανειστές, με διαφορετική ατζέντα ο καθένας, στο τέλος είναι πιθανό να καταστρέψουν την αξία της επένδυσής τους. «Αν μπορούμε να καθίσουμε στο τραπέζι με έναν συνεργάτη, αυτό καθιστά τις συνομιλίες ευκολότερες».

Σε χαμηλό δεκαετίας

Σημειώνεται ότι το 2017 κατέγραψαν χαμηλό δεκαετίας οι 40 μεγαλύτερες τράπεζες στην παγκόσμια ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Η περσινή χρονιά έκλεισε με το συνολικό τους χαρτοφυλάκιο να ανέρχεται σε 355,25 δισ. δολάρια, χαμηλότερο κατά 42,5 δισ. δολάρια από το αντίστοιχο του 2016. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin, η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στην αποχώρηση των ευρωπαϊκών τραπεζών Commerzbank και RBS, οι οποίες πούλησαν τα δάνειά τους τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και από την κάμψη του ρυθμού ανάπτυξης των χαρτοφυλακίων των κινεζικών τραπεζών εξαιτίας της ανάπτυξης του μοντέλου του leasing.

Το μεγαλύτερα προβλήματα, πάντως, φαίνεται να αντιμετωπίζει η γερμανική ναυτιλία, η οποία έχει υποστεί τις υψηλότερες απώλειες από τη ναυτιλιακή, αλλά και οικονομική κρίση των προηγούμενων ετών. Χαρακτηριστικές είναι και οι πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου της ένωσης των Γερμανών εφοπλιστών Alfred Hartmann σχετικά με τις αλλαγές στην ιδιοκτησία της HSH Nordbank, οι οποίες, σύμφωνα με τον ίδιο, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περαιτέρω πώληση περίπου 450 πλοίων γερμανικών συμφερόντων.