Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στις μεταφορές αμερικανικών φορτίων πετρελαίου από σχιστόλιθο μπαίνουν δύο μεγάλες ελληνικές εταιρείες, ενώ στο deal φαίνεται ότι συμμετέχει και μια κινεζική εταιρεία.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα της ηλεκτρονικής έκδοσης της Trade Winds, η αμερικανική εταιρεία Occidental Petroleum, που είναι παραγωγός σχιστολιθικού πετρελαίου, σύναψε συμφωνίες με τον όμιλο Αγγελικούση, την Olympic Shipping του Ιδρύματος Ωνάση, αλλά και την αμερικανική DHT Holding, προκειμένου να μεταφέρουν φορτίο shale oil.
Στη συμφωνία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ενταχθεί και μια κινεζική εταιρεία. Πρόκειται για την AMCL, που έχει έδρα στον Χονγκ Κονγκ και αποτελεί θυγατρική του ναυτιλιακού κολοσσού China Merchants Energy Shipping.
Είναι η πρώτη φορά που η Occidental Petroleum επιλέγει να υπογράψει χρονοναυλοσύμφωνα με ναυτιλιακές εταιρείες. Προχώρησε σε αυτή την κίνηση σε μια περίοδο που οι αμερικανικές εξαγωγές αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς.
Η τάση αυτή έχει ενισχύσει την αγορά στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς άνω των 300.000 τόνων πετρελαίου (VLCC’s), με τις τιμές των πλοίων να ακολουθούν συνεχή ανοδική πορεία, ενώ η αγορά αναμένει η υψηλή ζήτηση να συνεχιστεί.
Οι ναύλοι
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο όμιλος Αγγελικούση έχει κλείσει ένα νεότευκτο και ένα μοντέρνο VLCC, για να εξυπηρετεί τα φορτία της Occidental για περίοδο τριών ετών. Σημειώνεται ότι ο όμιλος έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν με την αμερικανική εταιρεία, μεταφέροντας το πρώτο φορτίο για VLCC από τον Κόλπο του Μεξικού το 2017.
Οι ναύλοι για το νεότευκτο είναι στα 43.000 δολάρια την ημέρα, ενώ για το δεύτερο πλοίο στα 42.500 δολάρια.
Όσον αφορά την AMCL, σύμφωνα με πληροφορίες έχει συμφωνήσει για δύο πλοία στα 40.000 δολάρια την ημέρα για περίοδο επίσης τριών ετών, ενώ η Olympic ένα VLCC στα 43.000 δολάρια την ημέρα.
Τέλος και η DHT φαίνεται ότι ναύλωσε ένα πλοίο της στην Occidental.
Η αγορά
Οι συμφωνίες αυτές ενισχύουν τους στόλους των VLCC’s αφού όπως φαίνεται οι ναυλωτές θα «βγουν» στην αγορά και για νέες συμφωνίες μέσα στο καλοκαίρι. Ήδη το VLCC Mercuria, των αδελφών Φίλιππου και Αντώνη Λαιμού ναυλώθηκε τον περασμένο Μάιο στα 43.500 δολάρια την ημέρα για περίοδο τριών ετών. Το ποσό είναι το μεγαλύτερο που έχει διαθέσει στην αγορά ναυλωτής, για τριετή περίοδο, τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Σύμφωνα με την BIMCO, η ανάκαμψη του κλάδου των VLCC’s, μέσα στη χρονιά οφείλεται στον νέο κανονισμό του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τα ναυτιλιακά καύσιμα από το 2020 και μετά (απαιτήσεις για καύσιμα με περιεκτικότητα μέχρι 0,5% σε θείο), καθώς και στις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Στην ανάλυσή της η BIMCO φέρνει ως παράδειγμα τις κυρώσεις των ΗΠΑ στο Ιράν. «Εάν οι αμερικανικές κυρώσεις για το Ιράν μετατοπίζουν τις εξαγωγές πετρελαίου προς τη Νότια Κορέα από το Ιράν και τον Κόλπο του Μεξικού, θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην αγορά. Κάθε φορτίο VLCC που αναχωρεί από τον Κόλπο του Μεξικού για τη Νότια Κορέα αντί για το Ιράν είναι ένα κέρδος 150% σε ζήτηση ανά τόνο μιλίων. Παραδείγματος χάριν, ένα VLCC που ταξιδεύει σε 12,5 κόμβους θα περάσει 54 ημέρες στη θάλασσα 15.000Nm (+ 5% περιθώριο) από το Χιούστον (μεγαλύτερο λιμάνι εξαγωγής αργού πετρελαίου) στη Νότια Κορέα (Busan) – ενώ το ταξίδι από Kharg, νησί στο Ιράν, προς τη Νότια Κορέα διαρκεί μόνο 22 ημέρες.
Επίσης, όπως επισημάνθηκε στη γενική συνέλευση της Tsakos Energy Navigation, η αγορά των δεξαμενόπλοιων το επόμενο διάστημα θα επηρεαστεί από την αύξηση της ζήτησης αργού πετρελαίου, τo τρίτο και κυρίως το τέταρτο τρίμηνο του 2019, από Κίνα και Ινδία, τη σημαντική άνοδο των αμερικανικών εξαγωγών αργού οι οποίες παράλληλα «σπρώχνουν» προς τα επάνω και τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου, καθώς όλο και περισσότερες εξαγωγές πηγαίνουν προς την Άπω Ανατολή και την Κίνα, καθώς και την «αναταραχή» που αναμένεται να προκαλέσει στον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων η εισαγωγή των νέων καυσίμων μειωμένου θείου, που θα υποχρεώσει έναν αριθμό πλοίων να δεξαμενιστούν προκειμένου να εγκαταστήσουν scrubbers.
Στα διαλυτήρια
Επίσης, πολλά μεγαλύτερης ηλικίας πλοία αναμένεται να οδηγηθούν στα διαλυτήρια, καθώς θα είναι ασύμφορη η λειτουργία τους. Εκτιμάται ότι η μέση ηλικία των πλοίων προς απόσυρση θα πέσει στα 17,5 έτη, ενώ τώρα είναι πάνω από 22 έτη.