Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Να αναλάβει η Ελλάδα έναν ηγετικό ρόλο για να τονώσει τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, λόγω της επιτυχημένης διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης αλλά και της ισχυρής προοπτικής που έχει ως προορισμός, καλεί την ελληνική πολιτεία ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) Άνταμ Γκολντστάιν. Την ίδια στιγμή, σημειώνει ότι δεν αρκεί η άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα για να αναπτυχθεί το home port στην Ελλάδα.
Μιλώντας στη «Ν», ο κ. Γκολντστάιν σημειώνει ότι η άρση του καμποτάζ, που έγινε στη χώρα μας πριν από μία δεκαετία χωρίς τα προσδοκόμενα αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία, είναι «το πρώτο, κρίσιμο βήμα για το home porting». Σημειώνει όμως πως «υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως η μεταφορική σύνδεση μεταξύ λιμανιών και διεθνών αεροδρομίων ή μεταξύ των λιμένων και των επισκέψιμων προορισμών σε πόλεις. Άλλοι παράγοντες είναι το νομικό πλαίσιο, οι τιμολογιακές πολιτικές, καθώς και οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις».
Το home porting είναι σημαντικό διότι έχει πρόσθετα οικονομικά οφέλη – για παράδειγμα, λόγω της ανάγκης για διαμονή επιβατών πριν και μετά την κρουαζιέρα αλλά και της ανάγκης ανεφοδιασμού, συντήρησης και προμήθειας των πλοίων.
Αναφορικά με το τεράστιο πλήγμα που έχει υποστεί ο κλάδος εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19, ο πρόεδρος της CLIA επισημαίνει ότι η βιομηχανία κρουαζιέρας αξιοποιεί την περίοδο αναστολής της λειτουργίας της για να αναθεωρήσει και να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο προστατεύει την ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων. «Είναι πολύ νωρίς για να πούμε ακριβώς ποιες αλλαγές θα χρειαστούν. Μαθαίνουμε, όπως όλοι, και συμβουλευόμαστε επιστήμονες και ιατρικούς εμπειρογνώμονες για να μας βοηθήσουν στον σχεδιασμό μας».
Όσον αφορά την επόμενη μέρα, τονίζει: «Όσο η κατάσταση παραμένει ρευστή, είναι πρόωρο να πούμε πότε θα ξαναρχίσουν τα δρομολόγια κρουαζιέρας. Ορισμένες εταιρείες μπορεί να ξεκινήσουν νωρίτερα από άλλες, και η επανεκκίνηση να γίνει με σταδιακό τρόπο σε διαφορετικές περιοχές ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες».
Εξαιτίας του COVID-19 ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει υποστεί τεράστιο πλήγμα. Η φετινή χρονιά θεωρείται χαμένη, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι θα χαθεί ένα μεγάλο μέρος και της επόμενης σεζόν. Πως προετοιμάζεται ο κλάδος για να αντιμετωπίσει την κατάσταση αυτή;
Η CLIA εκπροσωπεί το 95% της παγκόσμιας δυναμικότητας στην κρουαζιέρα. Είναι η ενιαία φωνή του κλάδου σε όλο τον κόσμο και από την πρώτη στιγμή αυτής της πρωτόγνωρης παγκόσμιας κρίσης αντέδρασε θέτοντας ως απόλυτη προτεραιότητα τη δημόσια υγεία.
Γνωρίζουμε πλέον ότι αυτή η πανδημία επηρεάζει κάθε περιβάλλον όπου οι άνθρωποι συγκεντρώνονται για να κοινωνικοποιηθούν και να απολαύσουν κοινές εμπειρίες. Και παρότι η κρουαζιέρα δεν είναι ούτε πηγή ούτε αιτία του ιού, είναι σαφές ότι κανένας άλλος τομέας, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιρειών, δεν έχει τόσο αυστηρές απαιτήσεις αναφοράς, σε συνδυασμό με την παρουσία ιατρικών εγκαταστάσεων και αδειοδοτημένων γιατρών και νοσοκόμων στα πλοία, ώστε να γνωρίζουμε πότε κάποιος νοσεί.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας που είναι μέλη της CLIA προστατεύουν τη δημόσια υγεία στα κρουαζιερόπλοια για περισσότερα από 50 χρόνια. Και τώρα, όσο διαρκεί η αναστολή λειτουργίας τους, αναζητούν νέους τρόπους για να ενισχύσουν την προστασία της υγείας επιβατών και πληρωμάτων.
Προφανώς, όσο η κατάσταση παραμένει ρευστή, είναι πρόωρο να πούμε πότε θα ξαναρχίσουν τα δρομολόγια κρουαζιέρας. Ορισμένες εταιρείες μπορεί να ξεκινήσουν νωρίτερα από άλλες, και η επανεκκίνηση να γίνει με σταδιακό τρόπο σε διαφορετικές περιοχές ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες.
Ωστόσο, καταγράφουμε θετικές τάσεις που μας κάνουν αισιόδοξους για το μέλλον: Η CLIA διεξάγει δύο φορές το χρόνο έρευνα προκειμένου να έχει επικαιροποιημένη εικόνα της στάσης των καταναλωτών έναντι της κρουαζιέρας και τα πιο πρόσφατα ευρήματα είναι ενθαρρυντικά, καθώς δείχνουν ότι το συνολικό ενδιαφέρον για τις κρουαζιέρες παραμένει ισχυρό. Στις αγορές που αποτελούν πηγή επιβατών για την Ελλάδα, όπως οι ΗΠΑ, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Ισπανία, και η Γαλλία, το ποσοστό όσων εκφράζουν ενδιαφέρον συμμετοχής σε κάποια κρουαζιέρα την Άνοιξη του 2020 παραμένει στα ίδια περίπου επίπεδα με το περασμένο Φθινόπωρο, πριν από την υγειονομική κρίση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα μεταξύ όσων έχουν ξαναταξιδέψει με κρουαζιερόπλοια στο παρελθόν, γεγονός που μπορεί να αποδοθεί στην προσωπική τους εμπειρεία για τα μέτρα προστασίας της υγείας και της ασφάλειας που λαμβάνονται πάνω στα πλοία.
Πέρα από τον προγραμματισμό επανέναρξης της λειτουργίας της, η βιομηχανία επικεντρώνεται τώρα στην επιστροφή των μελών των πληρωμάτων με ασφάλεια στα σπίτια τους. Στη βιομηχανία κρουαζιέρας απασχολείται εργατικό δυναμικό περισσότερων από 100 εθνικοτήτων και ο επαναπατρισμός τους είναι μια περίπλοκη διαδικασία, καθώς κάθε χώρα έχει τους δικούς της ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Γι’ αυτό και είμαστε ευγνώμονες για τη συνεχή συνεργασία με κυβερνήσεις και λιμάνια σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.
Παράλληλα γίνονται συζητήσεις με τα ναυπηγεία προκειμένου, όπου είναι εφικτό, να γίνουν μετατροπές στα κρουαζιερόπλοια ώστε να φιλοξενούν λιγότερα άτομα ανά καμπίνα. Πόσο θα επηρεάσει το κόστος της κρουαζιέρας, αν η τάση αυτή γενικευθεί;
Η βιομηχανία κρουαζιέρας αξιοποιεί την περίοδο αναστολής της λειτουργίας της για να αναθεωρήσει και να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο προστατεύει την ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων. Είναι πολύ νωρίς για να πούμε ακριβώς ποιες αλλαγές θα χρειαστούν. Μαθαίνουμε, όπως όλοι, και συμβουλευόμαστε επιστήμονες και ιατρικούς εμπειρογνώμονες για να μας βοηθήσουν στο σχεδιασμό μας.
Η ανάγκη των αποστάσεων θα ληφθεί υπόψην στον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε τις ροές επιβατών, αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι το αυστηρό πλαίσιο προστασίας της υγείας και ασφάλειας που ισχύει για όλες τις εταιρείες κρουαζιέρας, ανεξάρτητα από το μέγεθος τους.
Κάθε χρόνο, κάθε κρουαζιερόπλοιο υποβάλλεται σε δεκάδες επιθεωρήσεις – άλλες προγραμματισμένες και κάποιες αιφνιδιαστικές – που εξετάζουν την εφαρμογή των χιλιάδων απαιτήσεων τις οποίες θέτουν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας, οι εθνικές ναυτιλιακές αρχές κ.ά.
Επιπροσθέτως, όλες οι εταιρείες μέλη της CLIA καλούνται να τηρήσουν ένα αυστηρό σύνολο πολιτικών και πρακτικών που υπόκεινται σε συνεχή αναθεώρηση και βελτίωση και συχνά υπερβαίνουν τις απαιτήσεις της διεθνούς νομοθεσίας. Επιπλέον, οι υγειονομικές απαιτήσεις για τη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων υπόκεινται στους Διεθνείς Κανονισμούς Υγείας (2005), καθώς και στην κοινοτική και εθνική νομοθεσία, με πρότυπα που επιβάλλονται για τη διαχείριση αποβλήτων, την παρακολούθηση ασθενειών και την αντίδραση σε μολυσματικές ασθένειες.
Καμία άλλη μορφή ταξιδιού δεν παρέχει τόσο υψηλό επίπεδο διαφάνειας στην καταγραφή και την αναφορά, σε συνδυασμό με την παρουσία διαπιστευμένων ιατρών, νοσοκόμων και ιατρικών υποδομών επί του σκάφους.
Σε ό,τι αφορά το κόστος, εναπόκειται στις εταιρείες να αποφασίσουν για τις τιμές που θα προσφέρουν στους πελάτες τους. Σε κάθε περίπτωση, η βιομηχανία θα συνεχίσει να θέτει τη δημόσια υγεία στο επίκεντρο της αντίδρασής της σε αυτή την κρίση.
Από πότε θεωρείτε ότι θα αρχίσει να επανακάμπτει ο κλάδος και κάτω από ποιες προϋποθέσεις;
Καθώς δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμα το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα για την επανέναρξη της κρουαζιέρας, αναμένουμε ότι σε κάποιες αγορές οι κρουαζιέρες θα ξεκινήσουν σταδιακά, καθώς οι εξελίξεις που αφορούν τον ιό διαφέρουν από τόπο σε τόπο. Ίσως σε ορισμένες περιοχές να πραγματοποιούνται ταξίδια μικρότερης διάρκειας και με περιορισμένα δρομολόγια, καθώς αυτά θα σχεδιάζονται με προτεραιότητα τη δημόσια υγεία, σε συνεργασία με λιμάνια και προορισμούς.
Υιοθετούμε μία ολιστική προσέγγιση στο σχεδιασμό της επανέναρξης των δρομολογίων, που θα αφορά μία στρατηγική door-to-door, από την κράτηση του ταξιδίου μέχρι την επιστροφή στο σπίτι. Η προσέγγιση αυτή περιλαμβάνει πιο αυστηρά πρωτόκολλα ιχνηλάτησης, που ξεπερνά κάθε άλλο κλάδο της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, ενισχυμένες πρακτικές καθαρισμού και αποχέτευσης, καθώς και ολοκληρωμένα μέτρα πρόληψης και επέμβασης, με στόχο την προστασία της ασφάλειας και της υγείας επιβατών, πληρωμάτων αλλά και κατοίκων στις περιοχές που επισκεπτόμαστε.
H βιομηχανία κρουαζιέρας είναι δυνατή και είμαι βέβαιος ότι θα αναδυθεί από αυτήν την κρίση ισχυρότερη, παραμένοντας πιστή στο σκοπό της,προσφέροντας στους επιβάτες της την κορυφαία εμπειρία να γνωρίσουν τον κόσμο.
Στην προσπάθεια αυτή, στηριζόμαστε στην καλή συνεργασία με τις βασικές αγορές, όπως η Ελλάδα, για την επανεκκίνηση της δραστηριότητάς μας. Λόγω της επιτυχημένης διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης αλλά και της ισχυρής προοπτικής που έχει ως προορισμός, θα ενθαρρύναμε την Ελλάδα να αναλάβει έναν ηγετικό ρόλο για να τονώσει τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας στη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Στην Ελλάδα πριν από μια δεκαετία, όταν ψηφίστηκε η άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, υπήρξε μια πεποίθηση ότι θα κερδίζαμε το home port και θα πολλαπλασιάζαμε τα έσοδά μας. Το αποτέλεσμα, όμως αντίθετα έδειξε, ότι όχι μόνο το home port δεν κερδίσαμε, αλλά και τα μερίδιά μας, σαν προορισμός, μειώθηκαν έναντι των ανταγωνιστών σε Ιταλία και Ισπανία. Τι έφταιξε και πως θεωρείτε εσείς ότι μπορεί η χώρα μας, να ανέβει περαιτέρω στην κλιμακα του home port;
Ενώ η Ελλάδα είναι ήδη για τη βιομηχανία μας ένας «μαγνήτης», που προσφέρει μοναδικές εμπειρίες στον ταξιδιώτη κρουαζιέρας, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι έχει ακόμα περιθώρια να ενισχύσει τη θέση της ως ένας από τους τρεις κορυφαίους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Οι εταιρείες αναγνωρίζουν το ενδιαφέρον της Ελληνικής Κυβέρνησης να συνεργαστεί με τον κλάδο μας, καθώς φαίνεται να αντιλαμβάνεται τα οφέλη που προσφέρει η βιομηχανία κρουαζιέρας στην εθνική οικονομία.
Ανατρέχοντας στην τελευταία δεκαετία – με εξαίρεση το 2016, όταν οι γεωπολιτικές αναταραχές στην Τουρκία επηρέασαν τα δρομολόγια κρουαζιέρας – το ενδιαφέρον για την Ελλάδα παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη. Αυτή η δυναμική επιβεβαιώθηκε από την εντυπωσιακή ανάκαμψη από το 2017 στο 2018, που οδήγησε σε αύξηση 8,5% στον αριθμό των επιβατών που επισκέφτηκαν την Ανατολική Μεσόγειο το 2018.
Σίγουρα, ο COVID-19 είναι πρωτοφανής κατάσταση και γνωρίζουμε ότι η εθελούσια αναστολή της δραστηριότητας του κλάδου έχει σοβαρό αντίκτυπο στους ανθρώπους που εξαρτώνται από αυτόν. Η κρουαζιέρα συνεισφέρει περίπου 957 εκατ. ευρώ ετησίως στην ελληνική οικονομία και προσφέρει 11.231 θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τα στοιχεία μας για το 2018. Η αναστολή δραστηριότητας του κλάδου ήταν επιβεβλημένη λόγω της παγκόσμιας κρίσης, ωστόσο αναγνωρίζουμε τον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο αυτής της απόφασης. Γνωρίζουμε ότι 90 ημέρες αναστολής προκαλούν απώλειες 200 εκατ. ευρώ, και θέτουν σε κίνδυνο 1.706 θέσεις εργασίας. Την κατάλληλη στιγμή, όμως, θα επανεκκινήσουμε, θέτοντας πάντα ως προτεραιότητα τη δημόσια υγεία.
Σίγουρα το home porting έχει πρόσθετα οικονομικά οφέλη – για παράδειγμα, λόγω της ανάγκης για διαμονή επιβατών πριν και μετά την κρουαζιέρα αλλά και της ανάγκης ανεφοδιασμού, συντήρησης και προμήθειας των πλοίων. Και παρότι η άρση του καμποτάζ είναι το πρώτο, κρίσιμο βήμα για το home porting, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως η μεταφορική σύνδεση μεταξύ λιμανιών και διεθνών αεροδρομίων ή μεταξύ των λιμένων και των επισκέψιμων προορισμών σε πόλεις. Άλλοι παράγοντες είναι το νομικό πλαίσιο, οι τιμολογιακές πολιτικές, καθώς και οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις.
Η υπό εξέλιξη ιδιωτικοποίηση λιμένων εκ μέρους της Ελληνικής Κυβέρνησης μπορεί να θεωρηθεί θετική εξέλιξη προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς μπορεί να ανοίξει το δρόμο για πρόσθετες επενδύσεις σε υποδομές σε αυτά τα λιμάνια.
Πιστεύετε ότι η επένδυση των κινέζων στον Πειραιά και στον τομέα της κρουαζιέρας γενικότερα μπορεί να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση;
Όπως ανέφερα, οι λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις, ως παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης, αποτελούν σημαντικό μέρος κάθε απόφασης για home porting. Επομένως, η επέκταση του επιβατικού λιμένα Πειραιά που θα δημιουργήσει 2 επιπρόσθετες θέσεις για πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων είναι καλό νέο για την προοπτική ανάπτυξης της χώρας. Η κατασκευή του νέου προβλήτα σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής για την ανάπτυξη της βιομηχανίας κρουαζιέρας όχι μόνο στον Πειραιά, αλλά και στην Ελλάδα γενικότερα.
Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό η οικονομική ανάπτυξη να επιτευχθεί με βιώσιμο τρόπο, με σεβασμό στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Οι καλές τοπικές συγκοινωνιακές συνδέσεις μεταξύ λιμανιού και κέντρου της πόλης είναι ένα μόνο παράδειγμα του πώς οι επενδύσεις σε υποδομές μπορούν να βοηθήσουν τους κατοίκους της πόλης να αποκομίσουν οικονομικά οφέλη από την κρουαζιέρα.
Επίσης, πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί με επιτυχία το ζήτημα των ρύπων από τα πλοία. Τα κρουαζιερόπλοια, που φιλοξενούν χιλιάδες κόσμο, μπορούν σε συνεργασία με τα κράτη να υιοθετήσουν πρακτικές αλλά και τεχνολογιες που θα μειώσουν αισθητά την επιβάρυνση του περιβάλλοντος;
Οι εταιρείες κρουαζιέρας παγκοσμίως έχουν επενδύσει περισσότερα από 20 δισ. ευρώ σε νέες τεχνολογίες και καθαρότερα καύσιμα για τη μείωση των εκπομπών αερίων και την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης, εισάγοντας τεχνολογίες που δεν υπήρχαν ακόμη και πριν από πέντε χρόνια, όπως την ηλεκτροδότηση πλοίου στη στεριά, το καύσιμο LNG και τα συστήματα καθαρισμού καυσαερίων. Η έκταση της ανακύκλωσης στα κρουαζιερόπλοια είναι συχνά μεγαλύτερη από εκείνη σε πολλές πόλεις τις οποίες επισκέπτονται. Ορισμένα πλοία μπορούν να επαναχρησιμοποιήσουν το 100% των απορριμάτων που παράγονται σε αυτά, μετατρέποντάς τα σε ενέργεια.
Σίγουρα θα απαιτηθούν σημαντικές επενδύσεις, χρόνος και συνεργασία, προκειμένου να βελτιωθούν αποτελεσματικά και με ασφάλεια οι νέες περιβαλλοντικές τεχνολογίες. Από το Δεκέμβριο του 2019, η βιομηχανία κρουαζιέρας συνεργάζεται με άλλες ναυτιλιακές ενώσεις στο πλαίσιο της ίδρυσης του πρώτου διεθνούς συλλογικού συμβουλίου για την έρευνα και την ανάπτυξη στη ναυτιλία, με στόχο τη συγκέντρωση εντός 10 ετών περίπου 4,5 δισ. ευρώ για την αναζήτηση νέων περιβαλλοντικών λύσεων.
Η βιομηχανία κρουαζιέρας παραμένει δεσμευμένη να βοηθήσει την κοινωνία να επιτύχει ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα, προστατεύοντας παράλληλα τις οικονομικές προοπτικές της επόμενης γενιάς.
Υπάρχουν προορισμοί στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα είναι η Σαντορίνη, παγκοσμίως γνωστοί. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα περιοχές όπως αυτή να αντιμετωπίζουν προβλήματα υπερτουρισμού, και η τοπική κοινωνία αντιδρά. Υπάρχει πρόοδος μετά τις συζητήσεις που έχουν γίνει τον τελευταίο χρόνο με όλους τους αρμόδιους φορείς;
Η σταθερή αύξηση των ταξιδιών τα τελευταία χρόνια οδήγησε σε γεωμετρική αύξηση της δημοτικότητας ορισμένων προορισμών, όπως η Σαντορίνη. Και μολονότι η βιομηχανία κρουαζιέρας αντιπροσωπεύει τμήμα μόνο της συνολικής τουριστικής αγοράς, αναγνωρίζουμε το ρόλο μας. Ως εκπρόσωπος της βιομηχανίας, η CLIA διατηρεί ανοιχτή γραμμή διαλόγου με εθνικές και τοπικές Αρχές. Ακούμε προσεκτικά για να κατανοήσουμε πλήρως τα ζητήματα και επιδιώκουμε τη συνεργασία για να εντοπίσουμε λύσεις στα ζητήματα που έχουν σημασία για τους κατοίκους και τις τοπικές επιχειρήσεις.
Στη Σαντορίνη, για παράδειγμα, η βιομηχανία κρουαζιέρας συνεργάζεται στενά με τον Δήμο για να ιεραρχήσει τις προκλήσεις, όπως η ανάγκη για ένα λειτουργικό σύστημα berth allocation system, οι απαιτήσεις σε υποδομές και οι ρυθμίσεις των τοπικών μεταφορών, και έχουμε εντοπίσει πολλές λύσεις με βάση μια στατιστική ανάλυση των τουριστικών ροών.
Συνεργαζόμαστε στενά με τον Δήμαρχο της Σαντορίνης για να συμφωνήσουμε στις κατάλληλες λύσεις που εξασφαλίζουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ των δραστηριοτήτων κρουαζιέρας και των αναγκών της τοπικής κοινωνίας. Παρότι η βιομηχανία μας αντιπροσωπεύει περίπου το 24% των τουριστικών ροών, θέλουμε να διαδραματίσουμε ηγετικό ρόλο σε αυτήν τη συζήτηση. Εκτιμούμε ότι η Σαντορίνη αναγνωρίζει το θετικό οικονομικό αντίκτυπο της βιομηχανίας μας, συμπεριλαμβανομένου τωνθέσεων εργασίας που δημιουργούνται, όπως οι λεμβούχοι, οι ξεναγοί και οι ιδιοκτήτες καταστημάτων. Επίσης εκτιμούμε το πραγματικό ενδιαφέρον του Δήμου να κάνει απτές αλλαγές ώστε να εξασφαλίσει μια καλύτερη μελλοντική ανάπτυξη ως προορισμός κρουαζιέρας.
Συνολικά, πιστεύω ότι όλοι οι προορισμοί – είτε είναι ήδη δημοφιλείς είτε ανερχόμενοι – χρειάζονται μια ολιστική προσέγγιση για τη διαχείριση της αυξανόμενης δημοτικότητάς τους. Στη Σαντορίνη, για παράδειγμα, υπάρχει μια αύξηση των ταξιδιωτών και των επισκεπτών με αεροπλάνα και με την ακτοπλοΐα. Έτσι, η έμφαση στους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων δεν αρκεί από μόνη της, εάν δεν υπάρξουν ειδικές πρόνοιες για τις υπόλοιπες ροές επισκεπτών.
Σε εθνικό επίπεδο, αναμένω από την κυβέρνηση να υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση για τη διαχείριση της αυξανόμενης δημοτικότητας της χώρας ως προορισμού, δεδομένου ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας αντιπροσωπεύουν μόλις το 15% των 33 εκατομμυρίων επισκεπτών στην Ελλάδα κάθε χρόνο.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας σέβονται τον τοπικό πολιτισμό και την κληρονομιά των προορισμών που επισκέπτονται – για χάρη των τοπικών κοινωνιών, των μελλοντικών γενεών και επειδή αυτό είναι σωστό.
Ποιοι προορισμοί στην χώρα μας έχουν την δυνατότητα πιστεύετε να προσελκυσουν κρουαζιερόπλοια, αλλά δεν το έχουν πετύχει σε ικανοποιητικό βαθμό μέχρι τώρα; Και τι πιστεύετε ότι πρέπει να κάνουν ώστε να αυξήσουν τη ροή της κρουαζιέρας στα νερά τους;
Πρώτον, πρέπει να πούμε ότι η Ελλάδα προσφέρει ήδη μια φανταστική επιλογή προορισμών για ταξιδιώτες κρουαζιέρας, με 40 λιμάνια κρουαζιέρας κατά μήκος των εκτεταμένων ακτών της και στα πολλά νησιά, όπου κάθε τοποθεσία προσφέρει κάτι μοναδικό.
Για κάθε προορισμό που επιθυμεί να προσελκύσει επιβάτες κρουαζιέρας, προτείνω να αξιολογήσει τι το μοναδικό έχει να προσφέρει σε ένα ταξιδιώτη. Όπως ακριβώς οι επιβάτες μας, οι εταιρείες κρουαζιέρες αναζητούν πάντα νέους προορισμούς που προσφέρουν νέες εμπειρίες. Οποιοσδήποτε προορισμός στην Ελλάδα θα μπορούσε να έρθει σε επαφή με τις εταιρείες κρουαζιέρας και να συζητήσει τρόπους για να προσελκύσει κρουαζιερόπλοια και τους επιβάτες τους.
Η Ελλάδα θα μπορούσε να φέρει στο φως αυτούς τους κρυμμένους θησαυρούς ως μέρος της συνολικής στρατηγικής προώθησης του τουριστικού προϊόντος της, βοηθώντας με τη σειρά της τις εταιρείες κρουαζιέρας να παρουσιάσουν αυτούς τους προορισμούς στους πελάτες τους. Με τόσες εκπληκτικές ακτές και κρυφούς προορισμούς, υπάρχουν ακόμα πολλοί κρυμμένοι θησαυροί στην Ελλάδα!