Skip to main content

Debate για τις ΣΣ Εργασίας

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Η διεθνής σύμβαση ναυτικής εργασίας δεν υπεισέρχεται στο ύψος των μισθών που περιλαμβάνονται στις εθνικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας μεταξύ ναυτεργασίας και εφοπλισμού, σύμφωνα με εκπροσώπους της ελληνικής πλοιοκτησίας. Την αντίθετη άποψη διατυπώνουν εκπρόσωποι της ναυτεργασίας, επαναφέροντας στο προσκήνιο τον «διάλογο» για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία. Το ιδιόμορφο debate γύρω από τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας ξεκίνησε μετά τις παρεμβάσεις του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρου Βενιάμη και του γενικού γραμματέα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) Γιάννη Χαλά στην εκδήλωση του Ναυτικού Επιμελητήριου Ελλάδος για το νέο έτος.

Η διεθνής MLC

Στην εκδήλωση της προηγούμενης Πέμπτης στην κοπή της πίτας του ΝΕΕ, παρουσία του προέδρου της ΕΕΕ Θεόδωρου Βενιάμη, ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς υποστήριξε ότι οι προσκλήσεις της πλοιοκτησίας για σύναψη νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας με μισθούς χαμηλότερους από τους προβλεπόμενους στην προηγούμενη συλλογική σύμβαση εργασίας του 2010 δεν είναι βάσιμες, δεδομένου ότι τυχόν μειώσεις δεν επιτρέπονται από τις διατάξεις της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (MLC 2006).

Η τοποθέτηση αυτή του κ. Χαλά προκάλεσε την αντίδραση των εκπροσώπων της πλοιοκτησίας, που έχουν διαφορετική άποψη. Ο κ. Βενιάμης χαρακτήρισε σε συνομιλητές του «άστοχη» αυτή την τοποθέτηση και σημείωσε ότι δεν θα την αφήσει αναπάντητη.

Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», με επιστολή του στον υπουργό Ναυτιλίας Φώτη Κουβέλη με νομικά σαφή επιχειρηματολογία αμφισβητεί την «υπέρμετρα διασταλτική» αλλά και «νομικά αίολη» ερμηνεία των διατάξεων της MLC. 

Η ΜLC δεν ασχολείται, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει στην επιστολή του ο κ. Βενιάμης, με τους οικονομικούς όρους εργασίας των ναυτικών, αλλά με τις συνθήκες απασχόλησης, τα δικαιώματα και την κοινωνική προστασία αυτών. Επιπρόσθετα, είναι το διεθνές νομικό κείμενο που αναγνωρίζει πλήρως το status ατομικών συμβάσεων εργασίας, αποτέλεσμα ελεύθερων διαπραγματεύσεων.

Επομένως, όπως σχολιάζουν κύκλοι της πλοιοκτησίας, αποκτά ιδιαίτερη αξία η σχετική δήλωση του κ. Βενιάμη στην ομιλία του στην κοπή της πίτας του ΝΕΕ, ότι συνδικαλιστικές αγκυλώσεις του παρελθόντος κρατούν όμηρους τους Έλληνες ναυτικούς, εμποδίζοντάς τους να είναι ανταγωνιστικοί και άρα ελκυστικοί στη διεθνή αγορά εργασίας.

Υπενθυμίζεται ότι μιλώντας ο κ. Βενιάμης στην εκδήλωση του ΝΕΕ, υπογράμμισε επίσης ότι είναι θεμελιώδους σημασίας το ελληνόκτητο πλοίο να είναι ανταγωνιστικό, για να παραμείνει πρωτοπόρο στη διεθνή αρένα. Το ίδιο ζήτησε και από τους Έλληνες αξιωματικούς και τα πληρώματα, τα οποία, εκτός από τις αναμφισβήτητες δεξιότητες που κατέχουν, θα πρέπει να είναι και οικονομικά ανταγωνιστικά, και άρα ελκυστικά για την αγορά εργασίας, όχι μόνο την ελληνική αλλά και την ευρωπαϊκή.

Η ελληνική ναυτεργασία, με την τεχνογνωσία που διαθέτει και το DNA της θάλασσας στο αίμα της, πρέπει να ακολουθήσει τα βήματα της παγκοσμιοποίησης και να συμπλεύσει με τις αρχές της ανταγωνιστικότητας της διεθνούς ναυτεργασίας, προέτρεψε τους ναυτικούς ο πρόεδρος της ΕΕΕ.