Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Στα δεξαμενόπλοια στρέφει το ενδιαφέρον του ο Ελληνας εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου μετά το ράλι των ναύλων που παρατηρείται στον συγκεκριμένο κλάδο.
Μέσω της private εταιρείας της Cardiff Marine, ο Ελληνας εφοπλιστής υπέγραψε πρόσφατα συμφωνίες με τα ναυπηγεία Samsung για την κατασκευή έξι συνολικά δεξαμενόπλοιων, αξίας 366 εκατ. δολ. Πρόκειται για τέσσερα δεξαμενόπλοια aframax και δύο δεξαμενόπλοια suezmaxes.
Από τις νέες ναυπηγήσεις, το πρώτο Suezmax και το πρώτο Aframax αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2016, ενώ τα άλλα τέσσερα δεξαμενόπλοια έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το πρώτο τρίμηνο του 2017.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η Cardiff θα καταβάλει περίπου 67 εκατ. δολ. για το κάθε ένα από τα suezmax δεξαμενόπλοια και περίπου 58 εκατ. δολ. για το κάθε ένα από τα aframax.
H συμφωνία με την Dryshisp
Η νέα συμφωνία για τη ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων έρχεται σχεδόν έναν μήνα μετά την απόφαση του κ. Οικονόμου να αγοράσει δέκα δεξαμενόπλοια από την εισηγμένη στον Nasdaq ναυτιλιακή εταιρεία Dryshisp, στην οποία είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος καθώς ελέγχει το 17,6%, έναντι τιμήματος 536 εκατ. δολ., γεγονός που σημαίνει ότι οι συνολικές επενδύσεις του τελευταίου μήνα σε δεξαμενόπλοια από την Cardiff θα φθάσουν τα 900 εκατ. δολ.
Αρχικά ο κ. Οικονόμου θα αποκτήσει από την Dryships, τέσσερα suezmax, Vilamoura, Lipari, Petalidi and Bordeira, έναντι 245 εκατ. δολαρίων.
Τα πλοία ναυπηγήθηκαν στη Samsung την περίοδο 2011 – 2013. Επίσης θα έχει το δικαίωμα να αποκτήσει ακόμα έξι aframaxes, τα οποία επίσης έχουν κατασκευαστεί στα ναυπηγεία της Samsung έναντι 291 εκατ. δολαρίων.
Η Dryships που είναι εισηγμένη στον Nasdaq αναμένεται να χρησιμοποιήσει τα έσοδα που θα αποκομίσει από την πώληση των πλοίων για να αποπληρώσει ένα μέρος του χρέους που έχει προς την ABN Amro.
Η συναλλαγή αυτή σημαίνει ότι τα σχέδια για την ανάδειξη της νέας εταιρείας του ομίλου Οικονόμου που θα διαχειριζόταν τα δεξαμενόπλοια, της Tankships Investment Holdings, ματαιώνονται. Ο κ. Οικονόμου υπολόγιζε ότι θα αντλούσε 150 εκατ. δολ. από τη διάθεση μετοχών της Tankships Investment Holdings, στους επενδυτές μέσω χρηματιστηρίου.
Η πορεία της αγοράς
Πάντως, εάν το 2015 φαίνεται ότι θα είναι ένα πολύ θετικό έτος για τα δεξαμενόπλοια, καθώς η πτώση των τιμών του αργού οδηγεί σε αύξηση της ζήτησης, που μεταφράζεται σε άνοδο του όγκου του μεταφερόμενου αργού και συνακόλουθα και άνοδο των ναύλων, για το 2016 τα πράγματα μπορεί να είναι λίγο διαφορετικά, τουλάχιστον από την πλευρά της προσφοράς χωρητικότητας.
Το επόμενο έτος έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί πολύ σημαντική χωρητικότητα, η δεύτερη μεγαλύτερη από το 2011.
Ειδικότερα, αναμένεται ότι θα «πέσουν» στο νερό πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας τουλάχιστον 29 εκατ. dwt, σύμφωνα με μελέτη του ναυλομεσιτικού οίκου Banchero Costa.
Η αύξηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού θα είναι της τάξης του 3,2% το 2015, ενώ θα αναρριχηθεί στο 6,3% το 2016.
Ναύλος στα 61.585 δολ.
Πάντως το 2015 συνεχίζεται η ανοδική πορεία των ναύλων. Ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα δεξαμενόπλοια VLCC στη διαδρομή Μέση Ανατολή προς Ασία ανήλθε το πρώτο τρίμηνο του 2015 στα 61.585 δολ. και είναι αυξημένος κατά 128% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Επίσης και στα suezmax θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των ναυλοσυμφώνων αυξήθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2015 κατά 5% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Ενδεικτικό ακόμη της πορείας της αγοράς δεξαμενόπλοιων είναι το γεγονός ότι σε μία μόλις ημέρα, προχθές, ο ημερήσιος ναύλος στα suezmax στη γραμμή Δυτική Αφρική-Ευρώπη ανέβηκε κατά 2.000 δολ., στα 37.000, σύμφωνα με το Baltic Exchange.