Η ναυτιλιακή βιομηχανία ετοιμάζεται και πάλι να αντιμετωπίσει τις γεωπολιτικές επιπτώσεις στη Μέση Ανατολή, ενώ αυξάνεται η ένταση και το ενδεχόμενο κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ παραμένει ανοιχτό, καθώς το κοινοβούλιο του Ιράν ενέκρινε ψήφισμα και πλέον το Ανώτατο Συμβούλιο Ασφαλείας του Ιράν καλείται να λάβει την τελική απόφαση.
Την ίδια ώρα, στελέχη της βιομηχανίας τονίζουν στη «Ν» ότι τα δεξαμενόπλοια συνεχίζουν να φορτώνουν κανονικά πετρέλαιο, με τους ναύλους των τάνκερ να αυξάνονται και τα ασφάλιστρα κινδύνου να εκτοξεύονται, ενώ οι μαζικές παρεμβολές στα συστήματα GPS καθιστούν δύσκολη υπόθεση τη διέλευση των πλοίων.
Μιλώντας στη «Ν» η senior market analyst στο «The Signal Group», Μαρία Μπερτζελέτου, υπογράμμισε ότι το ενδεχόμενο κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ παραμένει -προς το παρόν- σε επίπεδο απειλής.
Ωστόσο, σύμφωνα με την ίδια, υπάρχουν καταγραφές πλοίων που πραγματοποιούν διελεύσεις από την περιοχή, διαμέσου των χωρικών υδάτων του Ομάν.
«Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την περιοχή είναι να έχουμε ενεργοποίηση των Χούθι και εικόνες αντίστοιχες με αυτές στην Ερυθρά Θάλασσα πριν από δύο χρόνια», πρόσθεσε.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη του κλάδου, αν και οι διελεύσεις συνεχίζονται μέχρι στιγμής απρόσκοπτα, το κλίμα στην αγορά φαίνεται να οδεύει προς δραστική αλλαγή.
«Η κίνηση των πλοίων μέσω των Στενών του Ορμούζ παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεπηρέαστη, καθώς υπάρχουν σε ισχύ συμβόλαια, τα οποία δεσμεύουν τις εταιρείες», επεσήμαναν χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, όμως, τα πλοία που βρίσκονται στην περιοχή αντιμετωπίζουν και προβλήματα πλοήγησης, καθώς -όπως τονίζεται- για τουλάχιστον δύο ημέρες θα έχουν κλειστά τα συστήματα GPS, με τη ναυσιπλοΐα να διεξάγεται με τα υπόλοιπα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπ. Ναυτιλίας παραμένουν σε αυξημένη επιφυλακή. Πηγές του ΥΝΑΝΠ σημειώνουν ότι στην ευρύτερη περιοχή του Περσικού Κόλπου και του Κόλπου του Ομάν βρίσκονται, αυτή τη στιγμή, περίπου 200 πλοία ελληνικών συμφερόντων.
Μπλόκο και αντίποινα
Η απόφαση για το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, μέσω του οποίου διέρχεται περίπου το 20% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου και φυσικού αερίου, δεν είναι ακόμη οριστική.
Μέσα σε αυτό το γεωπολιτικό πλαίσιο, ο shipping expert Cameron Livingstone τόνισε σε ανάρτησή του ότι τεχνικά είναι εφικτό να κλείσει η Τεχεράνη τα Στενά, όμως σε στρατηγικό επίπεδο αυτό είναι πολύ πιο περίπλοκο.
Όπως πρόσθεσε ο Livingstone, «το Ιράν έχει τη στρατιωτική δυνατότητα να διαταράξει την κυκλοφορία μέσω των Στενών, χρησιμοποιώντας νάρκες, σκάφη ταχείας επίθεσης και αντιπλοϊκούς πυραύλους».
Μια απόφαση για «μπλόκο» από την Τεχεράνη, κατά τον ίδιο, θα μπορούσε να επιφέρει σοβαρά αντίποινα, οικονομική απομόνωση και σχεδόν βέβαιη στρατιωτική κλιμάκωση.
«Επιπλέον, το Ιράν χρειάζεται τα Στενά για να επιτρέψει στους κύριους πελάτες του (Ινδία, Κίνα και Πακιστάν) πρόσβαση στο ιρανικό πετρέλαιο».
Αυξημένοι ναύλοι
Οι ναύλοι spot για VLCC’s στη διαδρομή Μέσης Ανατολής – Ασίας ανήλθαν στα 64.300 δολάρια ημερησίως (WS 82) την Παρασκευή, αυξημένοι κατά 11% από την Πέμπτη και κατά 92% μέσα σε μία εβδομάδα, σύμφωνα με τον Baltic Exchange.
Ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί είναι και το γεγονός ότι τουλάχιστον τρία υπερδεξαμενόπλοια έκαναν αναστροφή στα Στενά του Ορμούζ, μετά τις στρατιωτικές επιθέσεις των ΗΠΑ στο Ιράν, σύμφωνα με στοιχεία από το Marine Traffic.
Σε ανάλυση της Lloyd’s List επισημαίνεται ότι η άνοδος των ναύλων αντικατοπτρίζει τόσο την αγωνία των ναυλωτών να εξασφαλίσουν διαθέσιμα πλοία σε μια ολοένα και πιο επικίνδυνη ζώνη όσο και την αίσθηση ότι η παρούσα κρίση ξεπερνά τις συνήθεις περιφερειακές αναταραχές.
Από την πλευρά τους οι ναυτασφαλιστές επωφελούνται από τη ζήτηση για κάλυψη πολεμικού κινδύνου, με τα ασφάλιστρα να φτάνουν σε επταψήφια ποσά ανά ταξίδι.
Αν και η Επιτροπή Πολεμικού Κινδύνου της Lloyd’s δεν έχει ακόμη αυξήσει επίσημα το επίπεδο απειλής στα Στενά του Ορμούζ, οι τιμές της αγοράς δείχνουν ότι η πιθανότητα κλιμάκωσης είναι υπαρκτή.