Skip to main content

Έλληνες εφοπλιστές: «Τρέχουν» με διπλάσιες παραγγελίες από τον ανταγωνισμό

Έρχονται πρώτοι το τελευταίο δωδεκάμηνο με 205 παραγγελίες και ακολουθούνται από Ιάπωνες και Κινέζους

«Πρόσω ολοταχώς» στις ναυπηγήσεις πλοίων έχουν βάλει τους τελευταίους 12 μήνες οι Έλληνες εφοπλιστές.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, από τα τέλη Φεβρουαρίου 2023 μέχρι και τα τέλη Φεβρουαρίου 2024 έχουν καταθέσει παραγγελίες για 205 πλοία, όλων των τύπων, ενώ οι ανταγωνιστές Ιάπωνες και Κινέζοι είναι αρκετά πίσω, με 116 και 94 πλοία αντίστοιχα.

Μάλιστα, η διαφορά στο επενδυτικό ενδιαφέρον για νεότευκτα, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα Φεβρουαρίου 2023 με Φεβρουάριο 2022, είναι τεράστια, αφού εκείνο το διάστημα οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν καταθέσει περίπου 84 παραγγελίες.

Η κάμψη των παραγγελιών από Έλληνες πλοιοκτήτες είχε σημειωθεί και στο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ν» τον Ιούνιο του 2023, με την επισήμανση, τότε, ότι εκείνους τους μήνες, μετά το πρώτο τρίμηνο του 2023, είχε παρατηρηθεί μια κατακόρυφη άνοδος σε επενδύσεις για νέα «σκαριά».

Στο ερώτημα που είχε τεθεί, στο πλαίσιο του συνεδρίου προς τους κ.κ. Πέτρο Παππά, Πάνο Λασκαρίδη και Χάρη Βαφειά, για την κάμψη των τελευταίων ετών στις νέες ναυπηγήσεις, είχε επισημανθεί από τη μια το γεγονός ότι το τοπίο με τα πράσινα καύσιμα του μέλλοντος είναι ακόμα θολό και από την άλλη ότι οι ασιατικές κλίνες έχουν γεμίσει με παραγγελίες για containerships, κυρίως από εταιρείες liner, εξαιτίας της κατακόρυφης ανόδου της ναυλαγοράς του τομέα την περίοδο της πανδημίας.

Τότε η παγκόσμια μεταφορική αλυσίδα είχε τεράστιες καθυστερήσεις, κυρίως λόγω των μέτρων των κυβερνήσεων κατά της πανδημίας, αλλά και της κατακόρυφης ανόδου της ζήτησης τελικών προϊόντων, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να σημειώνουν ιστορικά υψηλά, τόσο σε επίπεδο ναύλων όσο και σε διάρκεια.

Ανά κλάδο

Οι Έλληνες εφοπλιστές τους τελευταίους 12 μήνες έχουν καταθέσει παραγγελίες για περισσότερα από 100 τάνκερ, των οποίων η ναυλαγορά βρίσκεται σε υψηλά επίπεδο από το 2023 και μετά, αλλά και πάνω από 65 bulk carriers.

Χαμηλά είναι οι παραγγελίες για containerships, ενώ σε πλοία μεταφοράς αερίων (Gas) είναι στα 28.

Στις παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών βρίσκονται πλοία που έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο, με μεθανόλη, καθώς και πλοία «ready» για άλλα πράσινα καύσιμα.

Παράλληλα υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για νέους τύπους πλοίων, που μπορούν να μεταφέρουν διοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία, ενώ υπάρχουν και ελληνικών συμφερόντων εταιρείες που εξετάζουν τη διά θαλάσσης μεταφορά υδρογόνου.

Αλλά και οι παραγγελίες πλοίων που κινούνται με συμβατικά καύσιμα, έχουν σαφή πράσινα χαρακτηριστικά τα οποία πετυχαίνουν μείωση της κατανάλωσης από 30% μέχρι και 40%
σε σχέση καράβια που έπεσαν στη θάλασσα το 2018.

Την ίδια στιγμή οι τιμές των νεότευκτων ακολουθούν ανοδική πορεία, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons η τιμή για ένα σούπερ τάνκερ VLCC έχει φτάσει το 2023 και μέσα στο 2024 στα 128 εκατ. δολάρια από 120 εκατ. δολάρια το 2022.

Στα bulk carriers, τα capes έχουν φτάσει τα 67,75 εκατ. δολάρια από 60,5 εκατ. δολάρια το 2022.

Μεγάλες είναι οι αυξήσεις και στα Gas carriers, με τα LPG να κοστίζουν πλέον 117 εκατ. δολάρια από 113,5 εκατ. δολάρια το 2023 και 95,5 εκατ. δολάρια το 2022.

Τέλος, τα LNG carriers παραμένουν στις αρχές του 2024 στα 265 εκατ. δολάρια όπως και το 2023, ενώ στα 248 εκατ. δολάρια ήταν το 2022 και στα 210 εκατ. δολάρια το 2021.

Οι αγοραπωλησίες

Σε υψηλά βρίσκονται οι τιμές και στις αγοραπωλησίες από τη second hand market. Σύμφωνα με την Xclusiv, ένα resale για VLCC είναι στα 142 εκατ. δολάρια από 124 εκατ. δολάρια έναν χρόνο πριν. Τα πενταετίας VLCCs είναι στα 112,5 εκατ. δολάρια, από 100 εκατ. δολάρια
έναν χρόνο πριν.

Όσον αφορά τα bulk carriers, ένα resale για cape έχει φτάσει 75,5 εκατ. δολάρια από 53,5 εκατ. δολάρια έναν χρόνο πριν. Το cape πέντε ετών κοστίζει σήμερα 61,5 εκατ. δολάρια από 44 εκατ. δολάρια τον Φεβρουάριο του 2023.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν και σε αυτό τον τομέα, με 273 αγορές τους τελευταίους 12 μήνες, αλλά και 269 πωλήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied έχουν αγοράσει 185 bulk carriers και έχουν πουλήσει 153, ενώ παράλληλα έχουν αγοράσει 58 τάνκερ και έχουν πουλήσει 98.

Η μεγάλη διαφορά στις αγορές και πωλήσεις τάνκερ οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν πουλήσει παλαιότερα πλοία του στόλου τους σε υψηλές τιμές.